23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tank-rater og regnefejl fører til nedjustering i Norden

Tørlast- og produkttankrederiet Norden sænker nu forventningerne til resultatet for 2019 til et sted imellem 10 mio. dollar og 45 mio. dollar.

Det oplyser Norden i en pressemeddelelse.

Tidligere hed forventningen imellem 25 og 60 mio. dollar.

Justeringen skyldes primært en beregningsfejl, som er blevet identificeret i forbindelse med opdateringen af estimater til den nært foranstående rapport for tredje kvartal. Fejlen påvirker estimaterne med omkring 15 mio. dollar.

Tjener mere i tørlast

Der ligger dog mere bag nedjusteringen end regnskabstekniske detaljer. Norden oplyser et foreløbigt resultat for tredje kvartal i forretningssegmentet Dry Operator på tre mio. dollar, og med udsigt til en stærk afslutning på året bliver forventningerne til segmentets årsresulatet nu hævet. Den ligger nu på 5-15 mio. dollar, hvor et tidligere hed 0-10 mio. dollar. 

For den ejede tørlasttonnage, der udgør forretningssegmentet Dry Owner, ligger det foreløbige resultat for tredje kvartal på to mio. dollar. Her fastholdes forventningerne til årsresultatet på -5 til 5 mio. dollar, da høj afdækning reducerer markedsraternes indflydelse på resten af året.

Selv om spotraterne for MR og handysize-tanksskibe er blevet styrket de seneste dage, har de været svagere end forventet i tredje kvartal og begyndelsen af fjerde kvartal. På den baggrund – og inklusive effekten af beregningsfejlen – sænker Norden forventningerne til det justerede årsresultat for Tank til et interval på mellem 10 mio. dollar og 20 mio. dollar. Oprindeligt hed forventningen 30-45 mio. dollar.

Norden oplyser ikke noget foreløbigt resultat for tankforretningens tredje kvartal. Rederiet forventer dog stadig, at IMO 2020-reguleringen vil styrke produkttankmarkedet i resten af 2019 og i 2020.

Den fejl i beregningerne, som ifølge Norden er den primære årsag til nedjusteringen, ligger i IFRS 16-relaterede justeringer til det forventede dækningsbidrag i Tank-segmentet. Der er ingen indvirkning på tidligere offentliggjorte resultater.

Læs også: Nu tager Hafnia beskidte laster for at få del i ratefest

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109