23948sdkhjf

Første Mærsk-skib får batterier

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Containerskibet ‘Maersk Cape Town’ udstyres nu med batteripakke svarende til seks Tesla-biler. Mærsk vil undersøge, hvorvidt batterier kan fungere som energikilde under ekstreme forhold på Det Indiske Ocean

Onsdag morgen fra Aarhus Havn afsender Mærsk en helt særlig batteriinstallation i en container.

Destinationen er Singapore, hvor batteripakken bliver løftet ud af 'Majestic Mærsk' for i stedet at blive monteret på dækket på det noget mindre containerskib 'Maersk Cape Town'.

Når det sker vil Mærsk sandsynligvis kunne bryste sig af at være det første containerrederi, som har en aktiv batteripakke i drift på et containerskib.

Det er dog kun et forsøg. Og den energimængde som batteriet leverer til skibets systemer er mildt sagt temmelig lille sammenlignet med skibets samlede forbrug.

Batterisystemet har en kapacitet på 600 kWh, hvilket svarer til seks Tesla-biler, og der skal derfor selvsagt ikke leveres batterienergi til fremdriften af skibet, men alene til såkaldt peak shaving, altså som et supplement til skibets eksisterende hjælpemotorer, når der opstår et behov for ekstra energi hurtigt.

Dette kunne f.eks. være under en havnemanøvre, hvor der pludselig kan opstå behov for hurtig energi. Her ville skibet under normale omstændigheder have en hjælpemotor kørende på relativt høj belastning for at kunne levere den nødvendige energi til en pludselig manøvre. Men i fremtiden vil 'Maersk Cape Town' kunne hente denne energi fra batteripakken, og hjælpemotoren vil enten være slukket eller køre på optimal belastning.

En fuldt opladet batteripakke vil øjeblikkelig kunne forsyne skibets systemer med op til 1800 kilovoltampere (kVA).

Når container-batteriet er installeret på 'Cape Town' vil batteriet kunne oplades med energi, som bliver genereret af skibets waste heat recovery-system, der genanvender varmen fra skibets udstødningsgasser.

“Batteriet vil blive opladet via genindvinding af varmen fra udstødningsrøgen, og vil dermed give skibet en energireserve, som kan aktiveres øjeblikkeligt og som betyder, at man kan slukke for en hjælpemotor, der ellers ville køre som stand by for at kunne levere energi, hvis der skulle opstå et behov, lyder det fra head of fleet technology, Ole Graa Jakobsen.

Han fortsætter:

“Det er vores vurdering, at skibet på den måde vil kunne reducere sit CO2-udslip med ca. 800 tons om året.

Han afviser alle spekulationer om, at Mærsk har planer om en større idriftsættelse af el-drift i containerfarten.

"At bruge batterier til fremdrift af skibet er for nuværende helt urealistisk og ville kræve, at hele skibet skulle fyldes op med batteripakker. Der hvor batteri-teknologien bevæger sig hen nu giver det alene mening at bruge batterier som energireserve, der giver et miljøvenligt supplement til skibets eksisterende generatorer, forklarer Ole Graa Jakobsen.

‘Maersk Cape Town’ skal afprøve batterierne over 3-4 måneders drift, hvorefter driftserfaringerne skal evalueres.

Men også når det gælder batteripakker til peak shaving er der ifølge Ole Graa Jakobsen fortsat et godt stykke vej til, at det giver økonomisk mening at installere batteripakker i større målestok på skibene.

"Der skal fortsat ske en del i udviklingen af batteri-teknologi for at det bliver attraktivt for os. Det er også vigtigt at prisen på batteripakker kommer længere ned. Så på sit nuværende teknologiske stadie og med det nuværende prisniveau, er teknologien ikke attraktiv at udbrede i større målestok. Men udviklingen går i den rigtige retning, og nu er vi i gang med at gøre os vores erfaringer," siger Ole Graa Jakobsen.

Det nye containerbatterisystem er samlet i Odense og har indtil onsdag stået i Århus.

'Maersk Cape Town' er 249 meter langt og sejler mellem Asien og Vestafrika. Der er 21 skibe i denne skibsserie.

Ifølge Ole Graa Jakobsen er der indlysende grunde til at vælge netop denne type containerskib til batteriprojektet.

"Serien er ideel, fordi det er en mindre skibstype, hvor samtlige 21 skibe er udstyret med waste heat recovery," siger Ole Graa Jakobsen.

Han fortsætter:

"Når skibet ikke skal være for stort, skyldes det, at batterikapaciteten fortsat er begrænset. Systemerne på et større containerskib ville skulle bruge langt mere energi end dét, som batteripakken ville kunne levere. Derfor begynder vi med et mindre skib. Og så har det jo også betydning, at der er 21 skibe i denne serie. Så hvis vi går i gang med at implementere batteripakker på en større del af flåden engang i fremtiden, så har vi 20 øvrige skibe at gå i gang med."
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Aarhus Havn kontraherer ny slæbebåd i Tyrkiet

Bornholmslinjen sender 'Povl Anker' til Sassnitz efter tyske turister

Stor søgning mod Bornholm fra både Danmark og Tyskland får Molslinjen til at indsætte ekstra afgange og rokere med tonnagen

Plus

E-Fuels og PtX
To af Danmarks største rederier bakker op om et nyt brintanlæg

Mærsk ser det som et første vigtigt skridt, men påpeger, at der skal meget mere til. Hos DFDS hilses industrialiseringen af E-fuels velkommen

Plus

E-Fuels og PtX
Vindmøllestrøm fra Østersøen kan blive til grøn skibsbunker i København

Stort brintproduktionsanlæg med direkte opkobling til energiø har Mærsk og DFDS som partnere, og skal konkretisere dele af regeringens klimaplan allerede fra 2023

Plus

Tragedien på Veststranden satte sig dybe spor på Fanø

BOGANMELDELSE: Otte unge søfolk måtte lade livet, da briggen ’Claus’ strandede på Fanø i 1897. Ny lokalhistorisk bogudgivelse følger nogle af de spor, tragedien satte i øsamfundet – ikke mindst hos familien Anthonisen

Nyhedsbrev

8.589 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Online Avis Arkiv
Plus

NH Towage klarer sig gennem corona-krisen trods underskud

Slæbebådsvirksomheden NH Towage – tidligere Svendborg Bugser – havde et underskud på fem mio. kr. i 2019. Men direktøren ser optimistisk på 2020 trods corona

Plus 1

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Garanti for rene komponenter

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Send til en kollega

0.239