23948sdkhjf

Første Mærsk-skib får batterier

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Containerskibet ‘Maersk Cape Town’ udstyres nu med batteripakke svarende til seks Tesla-biler. Mærsk vil undersøge, hvorvidt batterier kan fungere som energikilde under ekstreme forhold på Det Indiske Ocean

Onsdag morgen fra Aarhus Havn afsender Mærsk en helt særlig batteriinstallation i en container.

Destinationen er Singapore, hvor batteripakken bliver løftet ud af 'Majestic Mærsk' for i stedet at blive monteret på dækket på det noget mindre containerskib 'Maersk Cape Town'.

Når det sker vil Mærsk sandsynligvis kunne bryste sig af at være det første containerrederi, som har en aktiv batteripakke i drift på et containerskib.

Det er dog kun et forsøg. Og den energimængde som batteriet leverer til skibets systemer er mildt sagt temmelig lille sammenlignet med skibets samlede forbrug.

Batterisystemet har en kapacitet på 600 kWh, hvilket svarer til seks Tesla-biler, og der skal derfor selvsagt ikke leveres batterienergi til fremdriften af skibet, men alene til såkaldt peak shaving, altså som et supplement til skibets eksisterende hjælpemotorer, når der opstår et behov for ekstra energi hurtigt.

Dette kunne f.eks. være under en havnemanøvre, hvor der pludselig kan opstå behov for hurtig energi. Her ville skibet under normale omstændigheder have en hjælpemotor kørende på relativt høj belastning for at kunne levere den nødvendige energi til en pludselig manøvre. Men i fremtiden vil 'Maersk Cape Town' kunne hente denne energi fra batteripakken, og hjælpemotoren vil enten være slukket eller køre på optimal belastning.

En fuldt opladet batteripakke vil øjeblikkelig kunne forsyne skibets systemer med op til 1800 kilovoltampere (kVA).

Når container-batteriet er installeret på 'Cape Town' vil batteriet kunne oplades med energi, som bliver genereret af skibets waste heat recovery-system, der genanvender varmen fra skibets udstødningsgasser.

“Batteriet vil blive opladet via genindvinding af varmen fra udstødningsrøgen, og vil dermed give skibet en energireserve, som kan aktiveres øjeblikkeligt og som betyder, at man kan slukke for en hjælpemotor, der ellers ville køre som stand by for at kunne levere energi, hvis der skulle opstå et behov, lyder det fra head of fleet technology, Ole Graa Jakobsen.

Han fortsætter:

“Det er vores vurdering, at skibet på den måde vil kunne reducere sit CO2-udslip med ca. 800 tons om året.

Han afviser alle spekulationer om, at Mærsk har planer om en større idriftsættelse af el-drift i containerfarten.

"At bruge batterier til fremdrift af skibet er for nuværende helt urealistisk og ville kræve, at hele skibet skulle fyldes op med batteripakker. Der hvor batteri-teknologien bevæger sig hen nu giver det alene mening at bruge batterier som energireserve, der giver et miljøvenligt supplement til skibets eksisterende generatorer, forklarer Ole Graa Jakobsen.

‘Maersk Cape Town’ skal afprøve batterierne over 3-4 måneders drift, hvorefter driftserfaringerne skal evalueres.

Men også når det gælder batteripakker til peak shaving er der ifølge Ole Graa Jakobsen fortsat et godt stykke vej til, at det giver økonomisk mening at installere batteripakker i større målestok på skibene.

"Der skal fortsat ske en del i udviklingen af batteri-teknologi for at det bliver attraktivt for os. Det er også vigtigt at prisen på batteripakker kommer længere ned. Så på sit nuværende teknologiske stadie og med det nuværende prisniveau, er teknologien ikke attraktiv at udbrede i større målestok. Men udviklingen går i den rigtige retning, og nu er vi i gang med at gøre os vores erfaringer," siger Ole Graa Jakobsen.

Det nye containerbatterisystem er samlet i Odense og har indtil onsdag stået i Århus.

'Maersk Cape Town' er 249 meter langt og sejler mellem Asien og Vestafrika. Der er 21 skibe i denne skibsserie.

Ifølge Ole Graa Jakobsen er der indlysende grunde til at vælge netop denne type containerskib til batteriprojektet.

"Serien er ideel, fordi det er en mindre skibstype, hvor samtlige 21 skibe er udstyret med waste heat recovery," siger Ole Graa Jakobsen.

Han fortsætter:

"Når skibet ikke skal være for stort, skyldes det, at batterikapaciteten fortsat er begrænset. Systemerne på et større containerskib ville skulle bruge langt mere energi end dét, som batteripakken ville kunne levere. Derfor begynder vi med et mindre skib. Og så har det jo også betydning, at der er 21 skibe i denne serie. Så hvis vi går i gang med at implementere batteripakker på en større del af flåden engang i fremtiden, så har vi 20 øvrige skibe at gå i gang med."
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Norsk offshore-skib til Rohde Nielsen

Efter second hand-køb fra Østensø Rederi for knapt tre år siden, henter Rohde Nielsen nu atter et platform supply-skib i Norge

Plus

Store vidtforgrenede globale ØK sang svanesang i halvfemserne

Begyndelsen på enden for ØK var containeriseringen, hvor selskabet blev agterudsejlet af Mærsk. Sidste skib blev solgt i 1998, men navnet ØK levede frem til 2015. Tredje og sidste del af ØK’s historie

Positionsbilede

’Mette Miljø’ og ’Gunnar Thorson’ ved krydstogtkajen i Aarhus onsdag morgen. Foto: Finn Salomon

Plus

Søværnets nyeste fartøj er taget i brug ved Sjællands Odde

Nybygningen Y347 ’Lunden’ er Søværnets Center for Våbens nye praktiske gris

Plus

Endnu en handysize-bulker solgt fra J. Lauritzen

Endnu en af Lauritzen Bulkers ældste handysize-skibe har forladt flåden efter salg af tre skibe til Clipper Group tilbage i september

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nyhedsbrev

8.491 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

Online Avis Arkiv

Million-donation til Aalborgs havnefront

Hedegaard Agro og Aalborg Havn donerer nu en million kroner til foreningen Aalborg Waterfront. Pengene skal blandt andet anvendes til at udbygge konceptet for Aalborg Regatta

Plus

Nordjyder vil have et søfarts-gymnasium

Frederikshavn Gymnasium og Martec søger om at udbyde en gymnasieuddannelse med maritim overbygning. Regionspolitikere er positive, mens nabogymnasierne er mere forbeholdne

Kina kæmper for havneudvidelse i Grækenland

Nu bliver der sejlet affaldstræ fra Køge til Letland

Remontowa gør 'Copenhagen' klar til rotorsejl

Plus

Sådan forløb den værste nærved-katastrofe til søs i nyere tid

Havarirapport om det potentielt ekstremt farlige black-out på ’Viking Sky’ i marts er klar. Lavt smøreolieniveau var årsagen

Skibsrederen blev fyret to gange

FØDSELSDAG: Både i Danske Bank og Novo-fonden blev Eivind Kolding fyret hurtigt trods et vægtigt CV fra Mærsk. Men han er tilbage på hesten igen. Lørdag fylder han 60 år.

'Harald Blåtand' til salg for under 1 million

Mærsk-konkurrent klar med vindskærm på 20.000 TEU'er

VLCC-festen ebber ud

Ekspeditions-rederier dropper HFO

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

Plus

Blue Future
Unge får fingrene i teknikken hos MAN Energy Solutions

En gruppe skoleelever i 9. klasse er kommet på et ganske særligt praktikforløb hos DieselHouse i Københavns Sydhavn

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny hjemmeside om bæredygtighed

Technoflex notstikker

Ajos' kraner løfter ny Metroudvidelse i København

Gravlund Industrigummi A/S tilbyder sprøjtestøbning

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Process Engineering er igen kåret som én af Danmarks Bedste

Siemens Simatic automationsløsninger – reducér to licenser til én combo-licens

Ny Lamelvakuumpume med trykregulering

FMV temadag d. 26. november 2019

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Vores guide til FALCON by DENIOS

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Send til en kollega

0.191