23948sdkhjf

Første Mærsk-skib får batterier

Containerskibet ‘Maersk Cape Town’ udstyres nu med batteripakke svarende til seks Tesla-biler. Mærsk vil undersøge, hvorvidt batterier kan fungere som energikilde under ekstreme forhold på Det Indiske Ocean
Onsdag morgen fra Aarhus Havn afsender Mærsk en helt særlig batteriinstallation i en container.

Destinationen er Singapore, hvor batteripakken bliver løftet ud af 'Majestic Mærsk' for i stedet at blive monteret på dækket på det noget mindre containerskib 'Maersk Cape Town'.

Når det sker vil Mærsk sandsynligvis kunne bryste sig af at være det første containerrederi, som har en aktiv batteripakke i drift på et containerskib.

Det er dog kun et forsøg. Og den energimængde som batteriet leverer til skibets systemer er mildt sagt temmelig lille sammenlignet med skibets samlede forbrug.

Batterisystemet har en kapacitet på 600 kWh, hvilket svarer til seks Tesla-biler, og der skal derfor selvsagt ikke leveres batterienergi til fremdriften af skibet, men alene til såkaldt peak shaving , altså som et supplement til skibets eksisterende hjælpemotorer, når der opstår et behov for ekstra energi hurtigt.

Dette kunne f.eks. være under en havnemanøvre, hvor der pludselig kan opstå behov for hurtig energi. Her ville skibet under normale omstændigheder have en hjælpemotor kørende på relativt høj belastning for at kunne levere den nødvendige energi til en pludselig manøvre. Men i fremtiden vil 'Maersk Cape Town' kunne hente denne energi fra batteripakken, og hjælpemotoren vil enten være slukket eller køre på optimal belastning.

En fuldt opladet batteripakke vil øjeblikkelig kunne forsyne skibets systemer med op til 1800 kilovoltampere (kVA).

Når container-batteriet er installeret på 'Cape Town' vil batteriet kunne oplades med energi, som bliver genereret af skibets waste heat recovery -system, der genanvender varmen fra skibets udstødningsgasser.

“Batteriet vil blive opladet via genindvinding af varmen fra udstødningsrøgen, og vil dermed give skibet en energireserve, som kan aktiveres øjeblikkeligt og som betyder, at man kan slukke for en hjælpemotor, der ellers ville køre som stand by for at kunne levere energi, hvis der skulle opstå et behov, lyder det fra head of fleet technology, Ole Graa Jakobsen.

Han fortsætter:

“Det er vores vurdering, at skibet på den måde vil kunne reducere sit CO2-udslip med ca. 800 tons om året.

Han afviser alle spekulationer om, at Mærsk har planer om en større idriftsættelse af el-drift i containerfarten.

"At bruge batterier til fremdrift af skibet er for nuværende helt urealistisk og ville kræve, at hele skibet skulle fyldes op med batteripakker. Der hvor batteri-teknologien bevæger sig hen nu giver det alene mening at bruge batterier som energireserve, der giver et miljøvenligt supplement til skibets eksisterende generatorer, forklarer Ole Graa Jakobsen.

‘Maersk Cape Town’ skal afprøve batterierne over 3-4 måneders drift, hvorefter driftserfaringerne skal evalueres.

Men også når det gælder batteripakker til peak shaving er der ifølge Ole Graa Jakobsen fortsat et godt stykke vej til, at det giver økonomisk mening at installere batteripakker i større målestok på skibene.

"Der skal fortsat ske en del i udviklingen af batteri-teknologi for at det bliver attraktivt for os. Det er også vigtigt at prisen på batteripakker kommer længere ned. Så på sit nuværende teknologiske stadie og med det nuværende prisniveau, er teknologien ikke attraktiv at udbrede i større målestok. Men udviklingen går i den rigtige retning, og nu er vi i gang med at gøre os vores erfaringer," siger Ole Graa Jakobsen.

Det nye containerbatterisystem er samlet i Odense og har indtil onsdag stået i Århus.

'Maersk Cape Town' er 249 meter langt og sejler mellem Asien og Vestafrika. Der er 21 skibe i denne skibsserie.

Ifølge Ole Graa Jakobsen er der indlysende grunde til at vælge netop denne type containerskib til batteriprojektet.

"Serien er ideel, fordi det er en mindre skibstype, hvor samtlige 21 skibe er udstyret med waste heat recovery ," siger Ole Graa Jakobsen.

Han fortsætter:

"Når skibet ikke skal være for stort, skyldes det, at batterikapaciteten fortsat er begrænset. Systemerne på et større containerskib ville skulle bruge langt mere energi end dét, som batteripakken ville kunne levere. Derfor begynder vi med et mindre skib. Og så har det jo også betydning, at der er 21 skibe i denne serie. Så hvis vi går i gang med at implementere batteripakker på en større del af flåden engang i fremtiden, så har vi 20 øvrige skibe at gå i gang med."

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.176