23948sdkhjf

Første Mærsk-skib får batterier

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Containerskibet ‘Maersk Cape Town’ udstyres nu med batteripakke svarende til seks Tesla-biler. Mærsk vil undersøge, hvorvidt batterier kan fungere som energikilde under ekstreme forhold på Det Indiske Ocean

Onsdag morgen fra Aarhus Havn afsender Mærsk en helt særlig batteriinstallation i en container.

Destinationen er Singapore, hvor batteripakken bliver løftet ud af 'Majestic Mærsk' for i stedet at blive monteret på dækket på det noget mindre containerskib 'Maersk Cape Town'.

Når det sker vil Mærsk sandsynligvis kunne bryste sig af at være det første containerrederi, som har en aktiv batteripakke i drift på et containerskib.

Det er dog kun et forsøg. Og den energimængde som batteriet leverer til skibets systemer er mildt sagt temmelig lille sammenlignet med skibets samlede forbrug.

Batterisystemet har en kapacitet på 600 kWh, hvilket svarer til seks Tesla-biler, og der skal derfor selvsagt ikke leveres batterienergi til fremdriften af skibet, men alene til såkaldt peak shaving, altså som et supplement til skibets eksisterende hjælpemotorer, når der opstår et behov for ekstra energi hurtigt.

Dette kunne f.eks. være under en havnemanøvre, hvor der pludselig kan opstå behov for hurtig energi. Her ville skibet under normale omstændigheder have en hjælpemotor kørende på relativt høj belastning for at kunne levere den nødvendige energi til en pludselig manøvre. Men i fremtiden vil 'Maersk Cape Town' kunne hente denne energi fra batteripakken, og hjælpemotoren vil enten være slukket eller køre på optimal belastning.

En fuldt opladet batteripakke vil øjeblikkelig kunne forsyne skibets systemer med op til 1800 kilovoltampere (kVA).

Når container-batteriet er installeret på 'Cape Town' vil batteriet kunne oplades med energi, som bliver genereret af skibets waste heat recovery-system, der genanvender varmen fra skibets udstødningsgasser.

“Batteriet vil blive opladet via genindvinding af varmen fra udstødningsrøgen, og vil dermed give skibet en energireserve, som kan aktiveres øjeblikkeligt og som betyder, at man kan slukke for en hjælpemotor, der ellers ville køre som stand by for at kunne levere energi, hvis der skulle opstå et behov, lyder det fra head of fleet technology, Ole Graa Jakobsen.

Han fortsætter:

“Det er vores vurdering, at skibet på den måde vil kunne reducere sit CO2-udslip med ca. 800 tons om året.

Han afviser alle spekulationer om, at Mærsk har planer om en større idriftsættelse af el-drift i containerfarten.

"At bruge batterier til fremdrift af skibet er for nuværende helt urealistisk og ville kræve, at hele skibet skulle fyldes op med batteripakker. Der hvor batteri-teknologien bevæger sig hen nu giver det alene mening at bruge batterier som energireserve, der giver et miljøvenligt supplement til skibets eksisterende generatorer, forklarer Ole Graa Jakobsen.

‘Maersk Cape Town’ skal afprøve batterierne over 3-4 måneders drift, hvorefter driftserfaringerne skal evalueres.

Men også når det gælder batteripakker til peak shaving er der ifølge Ole Graa Jakobsen fortsat et godt stykke vej til, at det giver økonomisk mening at installere batteripakker i større målestok på skibene.

"Der skal fortsat ske en del i udviklingen af batteri-teknologi for at det bliver attraktivt for os. Det er også vigtigt at prisen på batteripakker kommer længere ned. Så på sit nuværende teknologiske stadie og med det nuværende prisniveau, er teknologien ikke attraktiv at udbrede i større målestok. Men udviklingen går i den rigtige retning, og nu er vi i gang med at gøre os vores erfaringer," siger Ole Graa Jakobsen.

Det nye containerbatterisystem er samlet i Odense og har indtil onsdag stået i Århus.

'Maersk Cape Town' er 249 meter langt og sejler mellem Asien og Vestafrika. Der er 21 skibe i denne skibsserie.

Ifølge Ole Graa Jakobsen er der indlysende grunde til at vælge netop denne type containerskib til batteriprojektet.

"Serien er ideel, fordi det er en mindre skibstype, hvor samtlige 21 skibe er udstyret med waste heat recovery," siger Ole Graa Jakobsen.

Han fortsætter:

"Når skibet ikke skal være for stort, skyldes det, at batterikapaciteten fortsat er begrænset. Systemerne på et større containerskib ville skulle bruge langt mere energi end dét, som batteripakken ville kunne levere. Derfor begynder vi med et mindre skib. Og så har det jo også betydning, at der er 21 skibe i denne serie. Så hvis vi går i gang med at implementere batteripakker på en større del af flåden engang i fremtiden, så har vi 20 øvrige skibe at gå i gang med."
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 1

Tilbageblik på den jyske Oslobåd

HISTORISK GALLERI: Rutelukning er et foreløbigt punktum for 80 års bilfærgetrafik mellem Frederikshavn og Oslo

Niels Smedegaard til DSV

Plus

Danske fendere eksporteres i stor stil

95 procent af Dan Hill Plasts produktion ender i udlandet - især takket være virksomhedens eget produkt, Dan-Fender

Korslagte arme på broen gavner ikke kvinder

Danske Rederier er i gang med en historisk indsats for at få flere kvinder til at kigge mod shipping. Indsatsen har fået stor opbakning af branchen. Men vi gør det ikke for vores blå øjnes skyld - vi gør det for Det Blå Danmark

1

El-færgen ’Ellen’ er nomineret til dansk designpris

E-ferry-projektet anerkendes nu også uden for søfartsbranchen med nominering til Danish Design Award

Nyhedsbrev

8.581 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Scandinavian Star: Skibets nye liv efter den skæbnesvangre brand

Ulykkesfærgen, hvorpå 158 mennesker mistede livet, havde en lang historie både før og efter branden

Online Avis Arkiv

Galleri: Slider og slæber under fjerne himmelstrøg

GALLERI: Det danske rederi, Svitzer, har slæbebåde over hele verden. Kom med slæbebådene på arbejde i den brasilianske havneby, Santos

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

4

Scandinavian Star blev et traume for Søfartsstyrelsen

Hvad blev læren af mordbranden på Scandinavian Star? Hvordan reagerede myndigheder i Danmark og udlandet? Og ville katastrofen kunne ske igen? Søfart kortlægger, hvad branchen har gjort for at forebygge en lignende katastrofe i fremtiden

Esbjerg Havn bruger 120 mio. kroner på corona-støtte

Andre danske havne bør følge det gode eksempel, lyder det fra Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

"At lukke Tattoo Ole svarer til at fjerne Den Lille Havfrue"

Det bliver heldigvis ikke aktuelt at dreje nøglen om hos Tattoo Ole i Nyhavn. Den historiske tatovør har vundet sag mod udlejer i Østre Landsret

Indonesien smækker døren i for danske rederier

Color Line genindsætter 'Super Speed 1' som godsfærge

Regeringen klar med fregat til Hormuz

Danmark deltager sammen med otte andre EU-lande i en overvågningsmission i Den Persiske Havbugt

Fjord Line vil trække færge ud af DIS

Bestyrelsen i Fjord Line har intentioner om at flage 'Oslofjord' hjem til Norge. Ifølge fagforening er der uklarhed om de mulige konsekvenser for de danske søfolk

Plus

Færger i Middelhavet værst ramt

Corona forårsager strenge begrænsninger selv i indenrigstrafikken på Middelhavet

Plus

Her er den eneste shipping-optur netop nu

Bimcos chefanalytiker gennemgår coronakrisens effekt på de store shipping-segmenter

CORONA: Bemalingen bedrager i container-shipping

Lige nu ser alt godt ud, men en ny bølge af aflyste sejladser venter i de kommende uger, vurderer Lars Jensen, der frygter nedgang som under finanskrisen

E-Fuels og PtX
Wärtsilä laver forsøg med ammoniak

Første række af ammoniakforsøg på testbænk skal danne grundlaget for ammoniakdrift på firetaktsområdet

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

Plus

Strid mellem Molslinjen og Rønne Havn fortsætter i retten

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil ikke behandle klage over priserne for at anløbe Rønne Havn, som Molslinjen har arvet

Plus

Scandlines-boss om dramatisk passagernedgang: ”Vi kommer til at bede regeringen om hjælp”

Branche-direktør: "Jeg blev oprigtigt ked af det"

Hver anden virksomhed i den maritime industri forventer at fyre medarbejdere, viser en rundspørge fra Danske Maritime

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Hempel-chef navigerer hurtigt i rørte vande

Grænselukning er sten i skoen for Fayard

Corona: Dansk shipping-boss kritiserer forhold for besætningsskift

3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Plus

Brancheforening om miljøskibe: "Det er Ikke rimeligt"

Hemmingsen på vej til bestyrelse i A.P. Møller Holding

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kraner købes og sælges

STEMPELVENTIL – Hvad er fordelene?

70 år med Klingspor Kronenflex® skæreskiver

NOS A/S har surringer, der holder!

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

Ingeniørens trøst - Tip fra Siemens

Pakninger, som sidder lige i skabet!

Har du en reguleringsopgave?

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Ny traverskran? Få det hurtigste og skarpeste tilbud nu!

Sikker og hurtig fortøjning af skibe og færger med vakuum

Roxtec Transit Quality Assurance Program

Skal du have et mobilt laboratorium?

Dokumentér din indsats med en Verdensmålcertificering

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Hvad siger DENIOS til Covid-19?

Forsynings-sikkerhed

Desinficerende ozonbehandling

Må vi hjælpe dig i gang med kemikaliedokumentationen?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Copenhagen Pump fører Esay Box trykforøger pumpe fra DAB

MTS E Serien af sensorer føres af Summit

Selvkørende kran til brug ved arbejde på din båd

Så du vores video i sidste uge med maskindonkraften DK JACK?

Send til en kollega

0.187