Konkursskibe fra Blue Star Line er fortsat til salg
Kurator arbejder tæt sammen med kreditorerne om at få solgt de sidste af konkursramte Blue Star Lines skibe. En salgsaftale på et af de tilbageværende skibe er netop indgået
I første række
Godt samarbejde
Få overblikket over Blue Star Lines skibeherBlue Star Lines lyseblå skibe fylder for tiden godt op i havnen i Faaborg. Efter salget af ankerhåndteringsskibene ’Blue Aries’ og ’Blue Antares’ i begyndelsen af september, er fem af det konkursramte rederis skibe fortsat til salg. Der er dog i skrivende stund en færdigforhandlet aftale vedrørende salg af endnu et skib, oplyser advokatfirmaet Hafnia Law, som er kurator på boet efter Blue Star Line. - Planen er, at de resterende skibe skal sælges til videre drift. Og der er løbende interesserede købere fra forskellige sider og med forskellig baggrund. Skibene er jo også af forskellig karakter og har forskellige kvaliteter og anvendelsesmuligheder, fortæller advokat Anders Bjørn Munthe, partner i Hafnia Law Firm. I et presset offshore-marked som det, Blue Star Line har befundet sig i, er det dog ikke den nemmeste opgave at få solgt skibene. På den baggrund er kurator i tæt dialog om salgsprocessen med Spar Nord Bank, som har pant i skibene, oplyser han. - Det er en afvejning af de omkostninger, der er forbundet med at have skibene liggende, mod den pris, man kan få. Det bliver lidt en skønsmæssig afvejning, når man får et bud fra en køber, om man skal takke ja til det, eller om man skal prøve at få et højere bud på et senere tidspunkt. Skibene bliver jo heller ikke bedre af at ligge stille, siger advokaten. Ifølge konkursloven står panthaverne, herunder banken, i første række til at få dækket deres krav før andre konkursklasser. Besætningens lønkrav er også sikret ved pant i skibene, og de ansattes lønkrav dækkes i øvrigt af Lønmodtagernes Garantifond, som derefter har et privilegeret krav i konkursboet. Efter konkursbegæringen i juli sejlede nogle af rederiets skibe videre og færdiggjorde enkelte igangværende arbejder, men det er slut nu, oplyser Anders Bjørn Munthe. - I begyndelsen af konkursen var der nogle igangværende arbejder, som vi valgte at færdiggøre fra konkursboets side, fordi vi kunne se, at der var en indtjening, man derved kunne få betalt til boet, siger han og tilføjer: - Men de danske konkursregler lægger ikke op til at drive en virksomhed videre, efter man er trådt i konkurs. Så der skal noget særligt til, for at man indtræder i en kontrakt, og man vil næsten aldrig indgå nye kontrakter med henblik på videre drift, og det har vi heller ikke gjort. Ifølge advokaten har det ikke været på tale at forsøge at rekonstruere selskabet. I forhold til selve konkursbehandlingen mener Anders Bjørn Munthe i øvrigt, at processen indtil videre har kørt glat. - Vi synes grundlæggende, at der har været et godt samarbejde med de forskellige interessegrupper - dvs. fagforeningerne, Lønmodtagernes Garantifond, banken, den tidligere ledelse og de ansatte i selskabet, som har gjort, at vi har kunnet tage styring på forløbet fra starten, siger han. Advokaten fremhæver i den forbindelse, at alle rederiets skibe efter konkursen blev bragt til dansk havn, hvor de fleste i øvrigt var i forvejen. - Det betød, at vi undgik fx skibsarrester, som hurtigt kan blive sådan et ’cowboyland’, hvis man er i international fart under en konkursbehandling, fordi en dansk konkurs ikke nødvendigvis bliver anerkendt i udlandet, siger Anders Bjørn Munthe.