23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nyt Esbjerg-eventyr i at genopbygge Tyra-feltet

Esbjerg Havn kom aldrig i spil som skrothavn for Tyra-feltet, og Frederikshavn løb med det USA-baserede skrotværft MARS. Men virksomheder fra Esbjerg skal nu bygge Tyra-feltet op igen, og de fleste af de nye 2.000 arbejdspladser vil gå til Esbjerg




















Esbjerg vil genopbygge













Robot skærer under vand



































Det er nogle gigantiske fartøjer, der kommer til at deltage i genopbygningen af Tyra-feltet i Nordsøen Det drejer sig om fartøjer som Pionering Spirit og Sleipnir Disse skibe går dog ikke havn i Esbjerg, da lokale havnedybder har ingen betydning for de gigantskibe, der skal stå for nedrivningen og genopbygningen af Tyra-feltet ude i Nordsøen. Selve de kran- og installationsfartøjer, der skal arbejde ved boreriggene, kan hverken gå ind i Frederikshavn eller Esbjerg Havn. Topsides, broer og fundamenter fra Tyra-riggene vil blive læsset på pramme og sejlet til Frederikshavn. Pionering Spirit, der ankommer til Tyra-feltet i slutningen af 2020, er 124 bred og stikker 16-17 meter. Dens kompagnon er et andet gigantisk kranfartøj, Sleipnir med en længde på 220 meter og bredde på 102 meter. Sleipnir stikker ifølge Kim Thygesen 25 meter. Men hvad Esbjerg Havn og virksomhederne ikke får af forretning ud af at bryde Tyra-feltet ned, får de til gengæld i genopbygningen. Blandt de Esbjerg-virksomheder, som har fået ordrer på genopbygning, er virksomheden Hytor, der har fået sin næststørste kontrakt nogensinde på et komplet brøndstyringssystem. En anden Esbjerg-virksomhed er offshore-koncernen SubC Partner, som står for fabrikation af såkaldte brøndhoveddæk samt en ny opfindelse med en fjernstyret robot, der kan kravle rundt på platformenes ben, hvor det ellers er farligt på grund af bølger. Robotten har løst en vigtig opgave for Total, der skal renovere Tyra-feltet. Platformenes spiderdeck er oprindeligt seks meter over havoverfladen, men efter at Tyra er sunket, er de nu helt tæt på vandet. Stålkonstruktionerne skal derfor skæres væk, og normalt udføres denne opgave af dykkere under meget strenge krav til vejrforhold og bølgehøjder. Robotten har ikke meget imod høje bølger, koldt vand og hård vind. Den fjernstyres op til 60 meter væk af et hold, der via op til seks kameraer holder øje med alle bevægelser. Robotten hægter sig fast og skærer sig igennem centimetertykt stål. Tidligere har arbejdet været afhængig af godt vejr og fladt vand, dykkere og skibe. Alternativt skulle mænd hænge i lange reb, der potentielt kunne være farligt. Med opfindelsen af robotten kan SubC løse opgaven både nemmere, billigere og hurtigere, men samtidig også sikrere og mere kontrolleret, forklarer Rune Værndal, COO og Partner hos SubC i Esbjerg.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.14