23948sdkhjf

Tank-rater når højeste niveau siden finanskrisen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Både VLCC-, suezmax- og aframax-rater nyder godt af, at Cosco-tonnage er kommet på USA's sorte liste

Ikke siden sommeren 2008 er de store råolietankskibe, VLCC'ere, gået for så høje dagsrater, som de gør netop nu. 

Det skriver Tradewinds med henvisning til, at der i går blev lukket VLCC-kontrakter ud af Mellemøsten til Kina til dagsrater på 123.472 dollar. Det er en stigning på mere end 10.000 dollar fra niveauet dagen forinden, og det er blot fem dage siden, at VLCC-raterne krydsede grænsen på 100.000 dollar om dagen. 

Også rederier med mindre tankskibe mærker godt af de stigende spot-rater. I enkelte tilfælde har afskibere chartret to suezmax'ere som erstatning for en VLCC'er, og de gennemsnitlige suezmax-rater nåede i går 111.236 om dagen. Aframax-skibe blev lukket til 52.947 dollar dagligt.

- Det her er helt sikkert det stærkeste suezmax-marked siden de store ratehop i 2008, siger en analtyker til Tradewinds

Kom på USA's sorte liste

Udviklingen i tankrater begyndte at tage fart, da det kinesiske Cosco-konglomerats tankrederi – Cosco Shipping Energy Transportation (CSET) – overtrådte USA's sanktioner mod Iran.

Læs også: Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Coscos tankaktiviteter består af to selskaber – et placeret i Shanghai og et andet i Dalian. Iran-sanktionerne blev overtrådt af et skib i Dalian-selskabet, og moderselskabet er ikke omfattet af sanktionerne. Kun Dalian-selskabet er kommet på USA's sorte liste, men Cosco har været tavs med at oplyse hvilke skibe, som hører under hvilket selskab. Derfor har chartrere igennem de seneste uger gået i en stor bue udenom CSET, når de skal have flyttet tanklaster. 

Effekten på tankraterne er så stor, fordi Cosco sidder på verdens største VLCC-flåde målt på tonnage. Og på verdens fjerdestørste flåde af produkttankskibe. 

Mange faktorer

Oveni Coscos overtrædelse af USA's Iran-sanktion kommer en række andre faktorer, der har fået tankraterne til at sætte kurs mod himmelen. En af dem er, at USA's sanktioner mod Venezuela gradvist er blevet optrappet. Derfor søger mange chartrere udenom skibe, der har sejlet med olie fra Venezuela igennem det seneste års tid.

Det har også en effekt, at eksporten ud af Saudi-Arabien midt i september blev forstyrret af et angreb, der i en periode halverede landets olieproduktion og helt standsede eksporten ud af Ras Tanura-havnen med den konsekvens, at flere råolietankskibe fik spildte skibsdage i havnen.

En sæsonmæssig stærk efterspørgsel spiller også ind, og endelig er de nært foranstående IMO 2020-krav medvirkende til, at der bliver flyttet tanklaster rundt til strategisk hensigtsmæssige steder. 

Læs mere: VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Hollandsk retro-sandsuger på fransk visit i Aarhus

Dækshuset på det hollandske fartøj vækker en vis opsigt og giver mindelser om skibe fra svundne tider selv om ’Spauwer’ kun er få år gammel. Nyd synet her

Plus 1

Fem værfter byder på Sif og Frigg

Både politikere og brancheorganisationer håber, at der nu er kommet styr på skandalen om de to "nye" miljøskibe. Fristen for tilbud er 17. juni. Underskrivelsen af kontrakten planlægges til 10. juli

Plus 1

Danske rederier i fuld gang med maritim genåbning

De danske rederier har været hårdt ramt af coronakrisen. Men nu er rederierne igen begyndt at åbne for flere ruter. Læs og få overblikket her

Plus 1

Tragisk kæntring i Det Sydfynske Øhav

Hans Christian Elberg var med på det øvelsestogt, der endte fatalt for to af hans søfartsskole-kammerater for 77 år siden

RAL og Eimskip klar til samsejling i næste uge

Nyhedsbrev

8.584 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Containerrederier fortsætter aflyste sejladser ind i efteråret

Den europæiske import i containere faldt med 20 pct. i april, og rederierne kigger fortsat langt efter et opsving

Online Avis Arkiv

Sydfynsk iværksætter-tilbud bliver landsdækkende

’Ellen’ hædret med Danish Design Award

Lodser klager efter dobbelt grundstødning

Container-kaptajn risikerer millionbøde efter tabte containere

Australske myndigheder ser med stor alvor på, at et antal containere røg overbord fra 'APL England'

Hundested-Rørvig sejler millioner hjem igen

Klimarådet anbefaler at droppe oliejagt i Nordsøen

Plus

Så hurtigt betaler merprisen for el-færgen ‘Ellen’ sig hjem

Går et færgerederi hele vejen ligesom Ærøfærgerne, så kan merudgiften til en fuldstændig CO2-neutral færge være tjent hjem på højst otte år

Plus

Værftsdirektør fortryder intet

Bygningen af ’Ellen’ var langt fra uden problemer for Søby Værft, men direktøren har stor tiltro til projektets timing og potentiale

4

DFDS opretter forbindelse fra Frederikshavn til Oslo

Stena Line har netop nedlagt ruten, men fra 25. juni tager DFDS over og tilbyder passagerer at komme til Oslo fra Frederikshavn

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Dialogspil mod chikane og mobning i søfart

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Fra analoge til digitale vejesignaler med Siemens

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

HySense® QL 326 - test af pumper

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.203