23948sdkhjf

Tank-rater når højeste niveau siden finanskrisen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Både VLCC-, suezmax- og aframax-rater nyder godt af, at Cosco-tonnage er kommet på USA's sorte liste

Ikke siden sommeren 2008 er de store råolietankskibe, VLCC'ere, gået for så høje dagsrater, som de gør netop nu. 

Det skriver Tradewinds med henvisning til, at der i går blev lukket VLCC-kontrakter ud af Mellemøsten til Kina til dagsrater på 123.472 dollar. Det er en stigning på mere end 10.000 dollar fra niveauet dagen forinden, og det er blot fem dage siden, at VLCC-raterne krydsede grænsen på 100.000 dollar om dagen. 

Også rederier med mindre tankskibe mærker godt af de stigende spot-rater. I enkelte tilfælde har afskibere chartret to suezmax'ere som erstatning for en VLCC'er, og de gennemsnitlige suezmax-rater nåede i går 111.236 om dagen. Aframax-skibe blev lukket til 52.947 dollar dagligt.

- Det her er helt sikkert det stærkeste suezmax-marked siden de store ratehop i 2008, siger en analtyker til Tradewinds

Kom på USA's sorte liste

Udviklingen i tankrater begyndte at tage fart, da det kinesiske Cosco-konglomerats tankrederi – Cosco Shipping Energy Transportation (CSET) – overtrådte USA's sanktioner mod Iran.

Læs også: Nu tager Hafnia beskidte laster for at få del i ratefest

Coscos tankaktiviteter består af to selskaber – et placeret i Shanghai og et andet i Dalian. Iran-sanktionerne blev overtrådt af et skib i Dalian-selskabet, og moderselskabet er ikke omfattet af sanktionerne. Kun Dalian-selskabet er kommet på USA's sorte liste, men Cosco har været tavs med at oplyse hvilke skibe, som hører under hvilket selskab. Derfor har chartrere igennem de seneste uger gået i en stor bue udenom CSET, når de skal have flyttet tanklaster. 

Effekten på tankraterne er så stor, fordi Cosco sidder på verdens største VLCC-flåde målt på tonnage. Og på verdens fjerdestørste flåde af produkttankskibe. 

Mange faktorer

Oveni Coscos overtrædelse af USA's Iran-sanktion kommer en række andre faktorer, der har fået tankraterne til at sætte kurs mod himmelen. En af dem er, at USA's sanktioner mod Venezuela gradvist er blevet optrappet. Derfor søger mange chartrere udenom skibe, der har sejlet med olie fra Venezuela igennem det seneste års tid.

Det har også en effekt, at eksporten ud af Saudi-Arabien midt i september blev forstyrret af et angreb, der i en periode halverede landets olieproduktion og helt standsede eksporten ud af Ras Tanura-havnen med den konsekvens, at flere råolietankskibe fik spildte skibsdage i havnen.

En sæsonmæssig stærk efterspørgsel spiller også ind, og endelig er de nært foranstående IMO 2020-krav medvirkende til, at der bliver flyttet tanklaster rundt til strategisk hensigtsmæssige steder. 

Læs mere: VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Mærsk har standset indtaget af dual-kadetter

Mærsk er holdt op med at optage såkaldte dual-kadetter på sine skibe. Dualofficeren har den længste og mest krævende søfartsuddannelse i Danmark og er maskinmester og navigatør på samme tid. Men i langfarten foretrækker rederierne stadigvæk at ansætte deres officerer som enten maskinmestre eller navigatører

Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Plus 1

Nyt Esbjerg-eventyr i at genopbygge Tyra-feltet

Esbjerg Havn kom aldrig i spil som skrothavn for Tyra-feltet, og Frederikshavn løb med det USA-baserede skrotværft MARS. Men virksomheder fra Esbjerg skal nu bygge Tyra-feltet op igen, og de fleste af de nye 2.000 arbejdspladser vil gå til Esbjerg

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Nyhedsbrev

Plus

LA-boss om syltet havnelov: "Helt uforståeligt"

Online Avis Arkiv
Plus 1

Kommende måneder bliver afgørende for nyt forskningsskib

Ny ’Dana’ skal på den næste finanslov, hvis Danmark ikke skal stå uden et oceangående havforskningsskib i 2023

Rubjerg Knude Fyr flyttes tirsdag

Det ikoniske fyrtårn i Nordjylland er sat på ”rulleskøjter”, der skal fragte fyret væk fra kystlinjen og dermed sikre fyret for fremtiden. Hvis vejrudsigten holder, bliver flytningen sat i gang på tirsdag

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

Plus

"Dem, der vil rejse længst væk, skal altid have ret"

Den store udstilling om Troels Kløvedal på M/S Museet for Søfart giver et enestående indblik i en kaptajn, der vendte op og ned på befolkningens syn på Søfart

Plus

Dansk-tysk rederisamarbejde i offshore vind har base i Esbjerg

FOGA i Esbjerg er kernen i O.S. Energys danske base, hvor en serviceminded flagstat også er en afgørende faktor hos det Glückstadt-baserede rederi for at se mod nord

ITF kræver fortsat eftersøgning efter 'Bourbon Rhode'

Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

Plus

Nu tager Hafnia beskidte laster for at få del i ratefest

De tårnhøje rater for store tankskibe smitter også af på Hafnia og Norient Product Pool, der forventer opsving lige straks

Iran beskylder regeringer for at stå bag angreb på tankskib

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Fjerde generation på spring mod Ørskov-værftet

Christina Ørskov repræsenterer i dag Ørskov-familiens tredje generation, og næste generation begynder så småt at stå klar i kulissen

Plus

Semco vil fange kunderne ved tegnebrættet

Esbjerg-virksomheden Semco Maritime satser med et nyt forretningsområde på at nå kunderne på et tidligt stadie i udviklingen af nye projekter inden for offshore-vind

Norsepower indgår servicekontrakt med Wärtsilä

Fire vindmøller rejses på Hirtshals Havn

MSC løfter option hos DSME på fem 23.000-TEU-skibe

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Greenpeace protesterer på Shells Nordsø-platforme

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

HF Jensen præsenterer nye motorsensorer på KORMARINE

Reguleringsventiler til manuel eller automatisk regulering - ProMetal

Siemens sætter nye standarder med lanceringen af Simatic PCS neo

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Original Char-Lynn motor

Har du styr på din dunk?

Antflame strømper hydraulik slanger

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Send til en kollega

0.214