23948sdkhjf

CMP og DFDS etablerer landstrøm i København

Nu skal Oslo-bådene have strøm fra land

Efter at DFDS' Oslo-færge 'Pearl Seaways' siden marts i år har brugt landstrøm, når den ligger i Oslo, er muligheden for at bruge strøm fra land i København nu rykket et vigtigt skridt nærmere. 

I en pressemeddelelse fortæller Copenhagen Malmö Port (CMP), at havnen sammen med DFDS nu iværksætter en fælles satsning, der indebærer, at DFDS-skibene fra næste år skal kunne tilslutte sig landstrøm i København.

DFDS har med sin færgetrafik faste daglige anløb, og det er altid de samme skibe, der sejler i pendulfart mellem Oslo og København, hvilket gør det fornuftigt at etablere et landstrømsanlæg, fremgår det.

- For CMP er dette en vigtig milepæl i vores arbejde med bæredygtighed. DFDS har været en betydningsfuld kunde for CMP i mange år og er en vigtig aktør i regionen. Med dette tiltag udvider vi vores samarbejde og styrker vores fælles rejse mod at bidrage til et grønnere København, siger havnedirektør Barbara Scheel Agersnap i pressemeddelelsen. 

Imens 'Pearl Seaways' blev forberedt til landstrøm under et ophold på Lindø i 2018, er den anden af DFDS' Oslo-både, 'Crown Seaways', endnu ikke klar til at gøre brug af faciliteterne i Oslo. Ikke desto mindre udtrykker DFDS tilfredsmed, at det nu bliver muligt at skåne københavnerne for udledning af skadelige partikler, når skibene ligger i lejet nær Nordhavn.

- Det ser vi frem til at samarbejde med såvel Copenhagen Malmö Port og Københavns Kommune om, så vi kan fremtidssikre færgefarten mellem de to hovedstæder, siger rederiets CEO Torben Carlsen i pressemeddelelsen.

Arbejdet med at udforme anlægget starter nu, og byggeriet planlægges igangsat i 2020.

I Danske Rederier er adm. direktør Anne H. Steffensen begejstret over udsigten til, at de to DFDS-færger kan komme til at bruge landstrøm i København. 

- Oslo-bådene er jo nærmest en institution i København, og jeg er super glad for, at man nu med landstrøm har fundet en model, der gør, at skibene fortsat kan lægge til midt i byen uden at genere naboerne, siger Anne H. Steffensen

Læs også: Oslo Havn vil opkræve grøn afgift fra DFDS

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125