23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maersk Tankers gør klar til scrubbere i pools

Fordelingen af omkostninger i Maersk Tankers pools så ud til at give problemer, når IMO's svovlkrav fra første januar reducerer grænsen for svovl i skibenes brændstof fra 3,5 pct. til 0,5 pct. 

Hidtil er brændstofomkostningerne fra de nu mere end 160 skibe i de forskellige pools blevet delt ud fra en beregning af, hvor meget bunker skibene har brugt i sammenligning med det gennemsnitlige bunkerforbrug blandt poolens skibe. 

Den metode tager dog ikke højde for, at skibe med scrubber efter nytår vil sejle videre med HFO i tanken, imens skibene uden scrubber er tvunget over på dyrere lavsvovlsbrændstoffer. 

Derfor kommer formlen for fordeling af brændstofudgifterne i Maersk Tankers pools fremover også til at omfatte de fakturerede omkostninger til brændstof, og ikke bare forbruget. 

- Det var vigtigt for os at finde en fair løsning, som reflekterer markedsværdien af scrubbere og besparelserne på bunker, og som understøtter alle typer fartøjer i samme pool, siger Ulrich Schittek, chef for partner relations i Maersk Tankers, i en pressemedddelelse.

Maersk Tankers forventer, at i omegnen af 20 skibe på tværs af pools vil få en scrubber monteret.

Læs også: Maersk Tankers bekræfter køb af syv skibe

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04