23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny brancheforening er skabt af - og til - samarbejde

Maritimt Synspunkt
Ugens maritime synspunkt er forfattet af Jakob Svane, adm. direktør i Danske Havnevirksomheder



















Bredt felt

















Synergier





















Større forskel





















Som det fremgik af forsiden af Søfart den 16/9, arbejder Danske Havnevirksomheder på at slutte sig sammen med Danmarks Skibsmæglerforening. Sammenlægningen er både enstemmigt besluttet af de to foreningers bestyrelser, og nu også endeligt og enstemmigt vedtaget på begge foreningers generalforsamlinger torsdag den 26. september 2019. Dermed træder sammenlægningen i kraft den 1. januar 2020, og en ny maritim brancheforening vil være født; Danske Shipping- og Havnevirksomheder. Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV) bliver brancheforening for mere end 100 private virksomheder med aktiviteter i eller relation til den maritime branche. Foreningen bliver en medlemsforening i DI, ligesom Danske Havnevirksomheder er det i dag. Medlemsvirksomhederne vil spænde bredt. Ved shippingvirksomheder forstår vi både skibsmæglervirksomhed, agentur, klarering, befragtning, linjeagentur, køb og salg af skibe, ship management mv. Ved havnevirksomheder forstår vi stevedore- og terminalvirksomheder, der udfører godshåndtering og andre operationer på en dansk havn, eller virksomheder, der ejer eller lejer grunde, bygninger eller installationer på en dansk havn. Det engelske navn vil blive Danish Shipbrokers and Port Operators. Mange medlemsvirksomheder vil som multimodale transportarkitekter være ansvarlig for store dele af søtransportkæden. Andre medlemsvirksomheder vil være mere fokuserede på enkelte dele af kæden. Andre igen vil være produktionsvirksomheder, som ligger på en havn, fordi de har behov for adgang til søtransport og de relaterede tjenesteydelser. Nogle medlemsvirksomheder er helt små, andre er meget store. Men fælles for alle er ønsket om en stærkere gennemslagskraft på vigtige dagsordener, som de to foreninger allerede i dag arbejder med. Det kan opnås ved at forene kræfterne i DSHV. DSHV vil give markante synergieffekter og et forbedret serviceniveau for medlemmerne, samtidig med at kontingentet kan sættes ned for langt de fleste. Den ny forening vil naturligvis stå på skuldrene af de to eksisterende foreningers nuværende arbejde. Bl.a. vil Skibsmæglerforeningens nuværende aktiviteter inden for uddannelse blive videreføret og styrket i regi af DSHV og DI. Foreningernes internationale arbejde i hhv. Fonasba/Ecasba og Feport fortsætter også ufortrødent. Et oplagt nyt emne til arbejdsplanen vil være at få sammenlagt de to nuværende foreningers forretningsbestemmelser, hhv. DSAB og DHAB, til ét fælles dokument. Den ny havnelov, implementeringen af EU’s toldkodeks, og den omsiggribende tendens til at nedlægge velfungerende havne(arealer) vil være centrale politiske emner for DSHV at tage fat på. Det er rammevilkår, som ikke bare er vigtige for shipping- og havnevirksomhederne, men for hele samfundet, erhvervslivet og forsyningssikkerheden i Danmark. Samlet set står de private tjenesteydende virksomheder i den maritime sektor for i omegnen af 20.000 arbejdspladser. Den private havneindustri har mindst et tilsvarende antal beskæftigede. Det er en vigtig del af samfundet og erhvervslivet, som vi skal udvikle og beskytte. Også her vil DSHV kunne gøre en større forskel. Forankringen i DI vil være stærkt medvirkende hertil. DSHV har således som ambition at være toneangivende på søtransportkæderne ind og ud af Danmark og på udviklingen af den danske havnebranche. Dermed ikke sagt, at DSHV skal ud og konkurrere eller være uenig med andre maritime organisationer som Danske Rederier eller med Danske Havne. Slet ikke. DSHV er skabt for at samarbejde. Det er klart, at DSHV med en styrket profil vil have en større gennemslagskraft i det politiske system, i offentligheden, og i Det Blå Danmark end de to mindre foreninger, Danske Havnevirksomheder og Danmarks Skibsmæglerforening, har hver for sig. Men det er lige så klart, at DSHV ikke kommer til at flytte dagsordenen alene. Vi kan og vil samarbejde med alle, der kan og vil. Det er et vigtigt overordnet budskab. Der er således mange gode grunde til, at DSHV giver særdeles god mening. Som Danske Havnevirksomheder glæder vi os til samarbejdet med Danmarks Skibsmæglerforening i Danske Shipping- og Havnevirksomheder. Og som Danske Shipping- og Havnevirksomheder glæder vi os til samarbejdet med resten af Det Blå Danmark, DI og andre.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.14