23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mini-miljøafgift fra krydstogtturister kan finansiere landstrøm

Nyt bud på finansieringen af landstrømsanlæg i danske krydstogthavne








Stik imod Paris-aftale









Finansiering en hindring





















Kræver støtte













- Landstrøm vil være den bedste løsning de næste mange år frem i tiden - for som det ser ud nu, vil kun hvert femte krydstogtskib være forsynet med miljøvenlige alternativer til bunkerolie i 2030, sagde Mette Gjerskov, miljøordfører for Socialdemokratiet, tirsdag i sidste uge, da hun som vært bød velkommen til ’Parliament Conference: Shore power for cruise ships’ i Fællessalen på Christiansborg. Med opfordringen ’Please, get busy!’ satte Mette Gjerskov gang i et intenst program for deltagerne på konferencen, der talte repræsentanter fra blandt andet Island, Norge, Finland og Tyskland, og blev arrangeret af Det Økologiske Råd i samarbejde med Danske Maritime, Københavns Kommune og Østerbro Lokaludvalg med støtte fra blandt andet Den Danske Maritime Fond og Miljø- og Fødevareministeriet. Programmet bød blandt meget andet på oplæg om teknologien bag landstrøm, tal på luftforurening og krydstogtskibenes udledning af CO2: - Danmark har forpligtet sig til Paris-aftalen, og ifølge den skal CO2-udledningen fra alle kilder reduceres mest muligt hurtigst muligt, men udviklingen inden for krydstogt går i den stik modsatte retning, sagde Initiativtager til konferencen, Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i luftforurening, Det Økologiske Råd. Konferencen lagde vægt på erfaringerne fra vores nabolande, Norge og Tyskland, der er mange sømil foran Danmark, når det gælder landstrøm - både til krydstogtskibe, færger og andre skibe. Og konferencens underliggende spørgsmål pressede sig på, for hvordan og hvornår kommer vi videre med at etablere landstrøm til krydstogtskibe i Danmarks havne? Kåre Press-Kristensen kom med et bud på en løsning, der kan sikre indtægter til etablering af landstrømsanlæg til krydstogtskibe, som der kommer stadig flere af til Danmark hvert år: - Jeg tror gerne krydstogtpassagerer vil bidrage til et rent miljø og grøn turisme i de byer, de besøger på deres krydstogtrejser. Hvis de betaler en overkommelig afgift på omkring 15 kroner per person til landstrøm, vil de kunne finansiere et landstrømsanlæg i for eksempel Københavns Havn og det vil kunne løbe rundt, siger Kåre Press-Kristensen til Søfart. Hvert år besøger 900.000 krydstogtpassagerer København, så selv en mini-afgift vil kunne gøre en stor forskel, ifølge Kåre Press-Kristensen, der forklarer, at overskuddet på sigt kunne gå til en fond, der alene skulle have til formål at finansiere landstrømsanlæg i mindre danske havne: - Det er selvfølgelig sværere for små og mellemstore krydstogthavne at få tilbagebetalt en stor investering i et landstrømsanlæg end for store krydstogthavne, og det skal vi finde en løsning på, siger Kåre Press-Kristensen. Han vurderer, at det kræver støtte og over 30 anløb og 60.000 krydstogtturister årligt til at betale afgiften, hvis investeringen i et landstrømsanlæg skal hænge fornuftigt sammen for de mange mindre havne i Danmark. Det Økologiske Råd er i gang med at undersøge, om tilfældigt udvalgte krydstogtturister er villige til at betale en mini-afgift til landstrøm, og de foreløbige resultater af undersøgelsen ser lovende ud. Ifølge Kåre Press-Kristensen forventer rådet, at undersøgelsen er klar i oktober 2019.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.095