23948sdkhjf

Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Verdens eneste tilbageværende atomdrevne fragtskib kan blive en hyppig gæst i dansk farvand efter større renovering

Det atomdrevne russiske fragtskib 'Sevmorput' har i skrivende stund rundet Skagen på sin færd fra Kamchatka mod Skt. Petersborg via den nordlige sørute. 

https://www.soefart.dk/article/view/675925/dodsfald_pa_maersks_foretrukne_skrotvaerft_i_alang

Herhjemme følger Forsvaret med, imens det 1988-byggede fragtskib sejler igennem Storebælt og videre ud i Østersøen med en last bestående af 204 kølecontainere med fisk.

I en opdatering på Twitter oplyser Forsvarets chef for nukleart beredskab, at der løbende bliver lavet spredningsprognoser, imens skibet er i dansk farvand. Og noget kan tyde på, at det kan blive en mere regelmæssig opgave for myndigheder i Danmark og de andre nordiske lande at holde øje med skibet. 

Ifølge mediet The Moscow Times oplyser det russiske rederi Sovcomflot, at der i løbet af efteråret vil være to sejladser med fisk fra den russiske del af Stillehavet via den nordlige sørute. Hvis det viser sig at være en succes, vil ruten blive ordinær næste år. 

Læs også: Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

'Sevmorput' er det sidste tilbageværende af fire atomdrevne handelsskibe nogensinde bygget. Det 260 meter lange skib blev leveret i 1988 og har gennemgået en omskiftelig tilværelse siden. Planen var oprindeligt at bruge skibet til internationale laster, men i årene efter søsættelsen blev det nægtet adgang til havne i både udlandet såvel som havne i det østlige Rusland, hvor havnearbejdere sågar nægtede at laste og lodse skibet på grund af frygten for stråling.

I slutningen af 1990'erne skulle der nyt brændstof på reaktoren, og 'Sevmorput' blev lagt op, imens leverancen trak ud. Efter nogle år i drift i midten af 00'erne blev skibet atter lagt op ud for Murmansk i 2007. Fem år senere blev det besluttet at sende 'Sevmorput' til ophug, men planen blev ændret i 2013. Efter en større renovering forlod skibet kaj i november 2015 for at sejle militært isenkram for det russiske forsvarsministerium. 

Læs også: Uundgåeligt eller urealistisk – her er danske søfartseksperters vurdering af A-kraft

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Styrelse giver grønt lys til afslutning af Nord Stream

Energistyrelsen giver selskab bag russisk gasledning til Tyskland lov til at anvende fartøjer med ankre

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Nyhedsbrev

8.591 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Online Avis Arkiv
Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Ny kæmpekatamaran øger søkrigen på Skagerrak

Fjord Line har solgt katamaranen HSC Fjord Cat efter 16 års tjeneste og indsætter en ny på ruten Hirtshals-Kristiansand

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Mærsk køber svensk logistikselskab for milliardbeløb

A.P. Møller-Maersk har købt den svenske logistikvirksomhed KGH Customs Services, oplyser selskabet

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Galleri: Her er skrot-skibet, der ikke skulle have været skrottet

E-Fuels og PtX
Norske afskibere sender nulemissions-skib i udbud

Gratis færger skaber lange køer flere steder i landet

Øboer må blive på fastlandet, fordi færger er fyldt op af turister, skriver TV2 Øst

Maritime leverandører kigger langt efter ordrer

Ni kidnappet fra BW-fartøj ved Nigeria

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

Plus

Sejlede verden rundt med Nordkaperen og rekrutterer nu nye Maersk-kadetter

Christina Stephanie Andersson står i dag for rekruttering af nye Maersk-kadetter i Svendborg. Hun er selv styrmand og har lånt Nordkaperen i 2,5 år

Plus

"Når man arbejder på et skib i fem måneder, får man virkelig lært noget"

23-årige Andy Cecil Brink Jensen er dækskadet hos Mærsk og uddanner sig til skibsfører på Simac i Svendborg

Plus

Danpilot mærker presset fra nye konkurrenter

Lodserivirksomheden Danpilot har allerede kunnet mærke liberaliseringen af lodsloven. Den adm. direktør ser både fordele og ulemper ved udviklingen

Grenaa Havn i ny udvidelse

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Sommerferie – men vi holder åbent

Busch Vakuumteknik Ønsker god sommerferie

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Spidex kobling

Safeguards: Undgå varmvalset fra Tyrkiet, køb EU-stål

Lemvigh-Müller kåret som Eliteleverandør for andet år i træk

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Formstøbte gummikomponenter i topkvalitet

Send til en kollega

0.297