23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt
















Intet bureaukrati

















To vidt forskellige projekter













100 pct. batteri med tiden









Får juletrafikken med

















FAKTA OM DEN NYE FÆRGE:









For øboere er stabile færgeforbindelser en vigtighed, man ikke kan underkende. Det er i hvert fald det indtryk, man får, når man ser på, hvad der sker på Ærø. To nybyggede færger med tilknytning til øen sættes snart i drift, og hvor der har været skrevet mangt og meget om den batteridrevne ’Ellen’s forsinkelser og budgetoverskridelser, har det udadtil virket som om, processen omkring ’Ærøxpressen’, der altså har fået samme navn som rederiet bag færgen, har været mindre problemfyldt. Samme indtryk får man, hvis man spørger Leif Jensen, der indtil sommerferien var rederiets direktør, og i dag fortsat er tilknyttet rederiet som daglig ansvarlig for nybygningsprogrammet. - Alt går efter planen, lyder det fra Leif Jensen. Det står i hård kontrast til ’Ellen’, der samlet er blevet forsinket med mere end to år. Leif Jensen vil ikke udtale sig om ’Ellen’, men sætter gerne ord på, hvor Ærøxpressens projekt har nemmere vilkår. - I et privat foretagende som vores kan vi tage nogle hurtigere beslutninger, siger han og fortæller, at hele bestyrelsen har eller haft tilknytning til søfart som skibsmæglere, maskinmestre eller lignende. I den sammenhæng er ’Ellen’ et kommunalt projekt, hvor beslutningerne træffes på byrådsmøder. Altså i et kommunalpolitisk system, der alt andet lige er mere bureaukratisk end en privat virksomhed. Men allervigtigste forskel på de to projekter er selve færgerne. For Ærøxpressen får bygget en hybridfærge, og dermed kan Hvide Sande Shipyard, der bygger den, trække på sin erfaring fra tidligere projekter. Det kan man ikke på samme måde med ’Ellen’, da erfaringen med 100 pct. batteridrevne færger i Danmark er tæt på nul. - Det er i princippet en prototype, vi bygger for EU, forklarede Trine Heinemann, der er koordinator på projektet omkring ’Ellen’, i starten af juli, da færgen blev leveret fra værftet. ’Ærøxpressen’ skal med tiden være drevet udelukkende på batterier ligesom ’Ellen’. Det er en del af den aftale, man har indgået med Danmarks Grønne Investeringsfond, der har bidraget med 20 mio. kroner. Det skal ske, "når teknologien og økonomien tillader det", og det kan være om tre, fem eller 10 år, forklarer Leif Jensen. Han peger på, at batteriteknologien hele tiden bliver billigere, i takt med at den bliver mere udbredt. Og selvom ’Ærøxpressen’ er klargjort til 100 pct. batteridrift, tør direktøren ikke sætte dato på, hvornår færgen overgår til det. Han tør dog godt sige, at den sættes i drift til december, men til at starte med skal den kun drives af batterier i og omkring de to havne, den sejler imellem. Det svarer til cirka 25 pct. af tiden. Datoen har været meldt ud, siden man gik væk fra den oprindelige tanke om en katamaran. Den tanke måtte kasseres for halvandet år siden på grund af blandt andet nogle miljøkrav, der umuliggør en hurtigfærge på strækningen mellem Marstal på Ærø og Rudkøbing på Langeland. En anden oprindelig tanke var, at ruten skulle drives af Danske Færger. Men de blev opkøbt af Molslinjen, der, ifølge Leif Jensen, ikke udviste den store interesse i at drive forbindelsen mellem Ærø og Langeland. I stedet har Ærøxpressen indgået kontrakt med tyske Förde Reederei Seetouristik, der driver færgeruter i hele verden, heriblandt ruten mellem Rømø og Sylt. Dimensioner: 49,9 gange 12,5 meter Kapacitet: 196 passager / 32 biler Maskineri: To Scania dieseldrevne generatorer på hver 750 hk tilkoblet elmotorer på to agter-propeller samt en bov-thruster. Batterisystemet (bruges i/ved havne) er på 320 kwh. Med tiden skal færgen være 100 pct. batteridrevet, og den er derfor klargjort til dette.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.14