23948sdkhjf

3F-formand efter Mærsk-udmelding: Vil have regering på banen

Udmeldingen fra Mærsks HR-chef Niels Bruus om, at rederiets 12.000 søfolk i fremtiden skal fylde mindre i budgetterne, bliver taget ilde op hos 3F Sømændene. 

- Det er en trist udvikling. Vi kan konstatere, at nu er mange menige søfarende på langfarten skiftet ud med søfarende på væsentlig lavere løn- og arbejdsvilkår, siger forbundets faglige sekretær Gert Christensen i en skriftlig kommentar.

Han mener, at regeringen nu er nødt til at skride ind set i lyset af udviklingen.

- Denne kendsgerning sammenholdt med, at det danske rederierhverv gennem årtier har fået massivt statsstøtte – direkte og indirekte – gør det nu nødvendigt, at regeringen og Folketinget stiller krav til rederierhvervet om et socialt ansvar i forhold til dansk beskæftigelse og uddannelse af fremtidens søfarende, siger han.

Gert Christensens kommentarer falder efter, at Søfart i mandags bragte et interview med Mærsks HR-chef Niels Bruus. Heri forklarede han, at Mærsks omkostninger til skibsbesætninger ligger 25 pct. højere end konkurrenternes, og at der i den kommende tid vil skulle træffes tunge beslutninger for at bringe omkostningerne ned.

- Vi bruger 500 mio. dollars om året på driften af vores besætninger, og hvis vi skulle drive vores besætninger på samme måde, som vores konkurrenter gør, så ville vi spare ca. 80 eller 90 mio. dollars på driftsbudgettet hvert år. Denne omkostningsforskel må og skal vi gøre noget ved. Det kommer til at stå øverst på min agenda i det kommende år. Halvdelen af vores driftsomkostninger går til aflønning, træning og transport af besætninger. Vi skal være knivskarpe på dette område, og vi må vende hver en sten, siger han blandt andet i interviewet, som kan læses her. 

Flere læsere har efterfølgende opfordret Niels Bruus til at se omkostningerne til personale i et større perspektiv. 

- Sammenlign eventuelt totale driftomkostninger på to ens skibe af samme årgang, men med forskellig flag. Og besøg derefter begge skibe, se den generelle stand og sejl med et stykke tid. Sammenlign FO-regnskaber og selvfølgelig drydock-udgifter. Jeg tror, I vil opdage, at skibet med dansk flag er det billigste at drive, skriver læser Dan Thorup i en kommentar. 

Læs også: Ny bemanding på skibene: Mærsk dropper fjerdemesteren

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.159