Bunkering med flydende (bio)gas skal ske lokalt på danske havne
Et veludbygget gasnet, billig strøm og danske havnes unikke placering i forhold til skibstrafik gør lokal produktion af LNG til et konkurrencedygtigt alternativ
Tilgængelighed og pris
Derfor er Danmark relevant
FAKTA OM BIOGAS I DE DANSKE HAVNE
Når danske skibe bunkrer liquefied natural gas (LNG) er det stadig en lettere omstændelig sag. LNG kan kun sources på en af de store terminaler i Europa, og de øgede transportudgifter er ikke fordrende for udsigten til større udnyttelse af det miljøvenlige brændstof. Derfor er lokal produktion af LNG på de danske havne en rigtig god ide, specifikt de steder hvor afstanden til en af de større LNG-import-terminaler er stor. Det mener Frej Olsen, Head of Group LNG hos Kosan Crisplant LNG. - I de tilfælde, hvor logistikomkostningerne for at få transporteret LNG’en er så anselige, at forretningsgrundlaget for at benytte LNG forsvinder, giver det rigtig god mening at undersøge muligheden for at etablere en lokal produktion af LNG for derigennem at minimere afstanden mellem produktionsleddet og forbrugeren, siger Frej Olsen. Der er dog yderligere elementer, der skal være tilstede i det lokale opland, før lokal produktion giver mening, heriblandt prisen og tilgængeligheden af strøm og natur(bio)gas. - Produktionen af LNG er en energikrævende proces. Derfor er det helt essentielt at kunne skaffe billig og pålidelig strøm. I Danmark er vi i den specielle situation, at vi i visse perioder, i særdeleshed om aftenen, i weekenden samt om sommeren har adgang til billig eller i visse tilfælde gratis strøm fra de danske vindmøller, naturligvis foranlediget af at det blæser. Det giver os muligheden for at producere konkurrencedygtig LNG på de danske havne. Endvidere har vi et af verdens mest veludbyggede gasnet, der forgrener sig i stort set alle afkroge af landet. Det betyder, at det vil være muligt at etablere et lokalt Liquefactionanlæg i stort set alle de største danske havne, siger Frej Olsen. - Danmark er desuden i den fantastiske situationen at vi producere en stor mængde biogas som opgraderes og skydes ind i vores gasnet. Der vil derfor også være muligt at producere flydende biogas også kaldet LBG. Når Danmark er relevant for LNG-produktion på mindre - og i visse tilfælde transportable - enheder, skyldes det de danske havnes unikke placering i forhold til skibstrafik - ikke mindst verdens tredje mest trafikerede sejlrute placeret ud for Skagen og Frederikshavn. - Det medfører et enormt potentiale at angribe for virksomheder, der ønsker at sælge LNG. Vi har i Danmark årtiers erfaring inden for det maritime erhverv samt en stor interesse i den grønne omstilling. Det er denne viden, vi bør - og skal - kombinere i jagten på at udbrede behovet for LNG i Danmark, siger Frej Olsen. Fællesskabet skal tænkes ind i processen i stedet for at centralisere danske projekter om enkelte spillere, for LNG giver os muligheden for at samarbejde på tværs af landsdele og udvikle markedet i det rigtige tempo. - Danmark er et lille land, og derfor vil det også være muligt at levere LNG til næsten hele landet indenfor fire-fem timer. Det er fleksibilitet, når det er bedst! Således bliver placering af Liquefactionanlægget i en dansk kontekst i princippet underordnet. Det afgørende for Danmarks omstilling til et grønnere alternativ for skibsfarten er at vi kommer i gang, og så er det sekundært, hvor produktionen foregår, siger Frej Olsen. Flydende natur- og biogas tanket direkte på de danske havne er en del af den maritime fremtid. Sådan har det lydt, siden et af Danmarks største, maritime innovationsprojekter i nyere tid - Blue INNOship - blev sat i søen med et milliontilskud fra storinvestorer som Kosan Crisplant og DTU. Bunkering af skibsbrændstof via små og effektive LNG-fabrikker direkte på havnen åbner op for et milliardmarked og for, at danske skibe om få år kan sejle på miljøvenlig biogas fra dansk svineproduktion og naturgas. Og selvom der stadig er rum tid til projektet bliver realiseret, så er de første skridt i den rigtige retning taget for flere år siden. Således har Blue INNOship knækket koden til at nedkøle gas som luftart på 15 grader til flydende gas på minus 155 grader. - Vi vil revolutionere måden, vi i dag tænker gassen ind i transporten. Ved at nedkøle gassen lokalt muliggør vi, at helt nye segmenter åbner deres øjne for miljørigtig brændsel. Det er vores mål at bygge anlæg, som er modulbaserede, og som let kan skaleres op og ned i takt med behovet, har projektdirektør Anders Bjørn fra Kosan Crisplant tidligere sagt i en pressemeddelelse. Frederikshavn Havn har indgået en aftale med verdens næststørste bunkerselskab, Bunker Holding, der sammen med Kosan Crisplant vil opføre et LNG produktionsanlæg. Valget er faldet på Frederikshavn Havn grundet den strategiske placering i Skandinavien og de 100.000 skibe, der hvert år gør passagen fra Skagerrak til Kattegat til en af verdens mest trafikerede.