Norden-boss: Det har været svært at læse markedet
Tørlast- og tankrederiet fik røde tal på bundlinjen i andet kvartal, efter rederiet fejllæste efterspørgslen i tørlastmarkedet. Men topchef Jan Rindbo tror stadig på overskud i 2019. Nye svovlregler vil nemlig give tankmarkedet et gevaldigt skub, forudser han
regnskab
Læs også:Norden på det forkerte tørlastben i andet kvartal
Mange skibe i dok
Tab på ny forretningsmodel
Så du mener stadig, at hele tanken bag Dry Operator-modellen er holdbar, også i sådan nogle udfordrende markedsforhold, som I har oplevet her?
Lyse udsigter for tank
Tørlastmarkedet har i de seneste år slået nogle ordentlige kolbøtter. I årets første kvartal var markedet med Norden-topchef Jan Rindbos ord ligefrem ”på kanten af kollaps”. På den baggrund lagde rederiet strategien om i løbet af andet kvartal for at undgå at stå med skibe uden last. Men det viste sig at give bagslag, fremgår det af Nordens for andet kvartal, som viser et blodrødt minus på 12 mio. dollars svarende til 80 mio. kr. Heraf stammer 8 mio. dollars fra tab på tørlastaktiviteterne. - Vi var gået ind i andet kvartal med en kort position, dvs. vi havde mere last end skibe. Men markedet var mere robust, end vi havde forventet, fortæller Jan Rindbo til Søfart. Årsagen var, forklarer direktøren, at både Kina og Indien importerede mere kul end forventet i kvartalet. Det modvirkede de øvrige makroøkonomiske udfordringer som eksempelvis handelskrig og svineinfluenza i Kina. - Det har primært været til lageropbygning, men det har holdt hånden under markedet, siger Jan Rindbo. En anden faktor, som har spillet ind i perioden, er ifølge Nordens topchef, at mange skibe er trukket ud af markedet for at få installeret ballastvandsystemer og røgrenseanlæg (scrubbers). Sidstnævnte er en følge af, at skibsejerne forbereder sig til de nye svovlregler, der træder i kraft 1. januar 2020. - For øjeblikket er en markant højere andel af flåden i tørdok. Normalt er omkring 1 pct. af verdensflåden, både i tank og tørlast i dok, men lige nu ligger vi på godt 2,5 pct. Og eftersom begge markeder er ret fint balanceret, så får vi nu en balanceforskydning i markedet, som nok også bliver højere senere i år, siger Jan Rindbo. Norden valgte i 2017 at opdele sine tørlastaktiviteter i henholdsvis en Dry Operator-afdeling, der omfatter lejede skibe på korte kontrakter, og en Dry Owner-afdeling, der indeholder rederiets egne og langtidsindbefragtede fartøjer. Samlet set råder Norden over 300 tørlastskibe, heraf 15 som rederiet selv ejer. Den nye forretningsmodel skulle ifølge ledelsen gøre det nemmere for rederiet at tjene penge på de kortsigtede udsving i markedet. Men i andet kvartal var det netop den nye Dry Operator-afdeling, der tabte flest penge, nemlig 6 mio. dollars. Om det siger Jan Rindbo: - Det er jo et udtryk for, at det har været svært at læse markedet i andet kvartal. Der har været større usikkerhed, og det har betydet, at vi dels har taget mindre positioner, dels har vi haft den korte position i markedet med mere last end skibe, som vi ikke har kunnet lukrere nok på. Så vi har faktisk skabt positive tradingmarginer, men det har ikke været nok til at dække de overhead-omkostninger, der ligger i forretningsenheden, og det er derfor, vi ligger med tabet. Det er selvfølgelig ikke godt nok, og på den længere bane forventer vi da også at skabe et positivt resultat.. - Ja absolut. Og måske endda på nogen fronter mere, fordi vi har jo trods alt ikke tabt penge på vores shippingpositioner, vi har bare ikke tjent nok til at dække vores administrationsomkostninger. Men det at kunne justere sine positioner hurtigt mener jeg viser sit værd. Og vi forventer også at kunne tjene penge på denne del af forretningen i andet halvår af 2019, siger Jan Rindbo. Norden har i kvartalsregnskabet nedjusteret sine forventninger til indtjeningen i Dry Operator i 2019 til mellem 0 og 10 mio. dollars mod tidligere 15-25 mio. dollars. Til gengæld er prognosen for tankforretningen løftet markant - til et resultat mellem 30 og 45 mio. dollars mod tidligere 15-30 mio. dollars. Det sker i forventning om stigende rater frem mod ikrafttrædelsen af de nye svovlregler i 2020. Tankforretningen, der omfatter en flåde på godt 60 egne skibe, hvoraf Norden selv ejer de 24, tabte 3 mio. dollars i andet kvartal. - Vi har haft et svagere andet kvartal i tank, men det er helt som forventet, for der spiller også sæsonudsving ind her. Men en ny udvikling i andet kvartal er, at forwardraterne er begyndt at stige ganske pænt. Det er selvfølgelig frem mod 2020-reglerne, siger Jan Rindbo. Han oplyser, at Norden nu har afdækket tankskibe på et rateniveau mellem 17.000 og 19.000 dollars om dagen. - Vi begynder at se, at forventningerne til 2020 i tank manifesterer sig i højere charterrater i tank - ikke i spot endnu, men i forward-raterne. Det er noget af det, der sammen med forventningerne til spotmarkedet senere i år, er med til at øge vores forventninger til det samlede tankresultat i 2019. Det er en ret positiv udvikling for Norden, fordi vi ligger med en større position i det her marked, siger Jan Rindbo.