23948sdkhjf

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Konflikten i Den Persiske Golf får ikke Danmark til at ændre på sikkerheden for danske handelsskibe

Danske rederier sender dagligt tank- og containerskibe ind og ud af Den Persiske Golf, der for tiden danner rammen om en eskalerende konflikt mellem Iran på den ene side og USA og dets allierede på den anden.

Senest valgte Storbritannien fredag at hæve sikkerhedsniveauet for nationens handelsskibe i iransk farvand til det højst mulige.

Det skete, efter at et britisk krigsskib onsdag måtte lægge sig mellem tre iranske krigsskibe og en britisk olietanker.

Også Norge har hævet sikkerhedsniveauet for sine handelsskibe i området.

I Danmark har udviklingen ikke fået Forsvarsministeriet til at justere sikkerhedsvurderingen for danske handelsskibe i området. Den er fortsat på det laveste af tre niveauer.

Der er dermed formelt samme vurdering af sikkerheden for et dansk handelsskib, der går gennem Øresund, som for en dansk olietanker, der sejler gennem Hormuzstrædet.

Nationalt Maritimt Operationscenter under Forsvaret har ifølge Ritzaus oplysninger skrevet til rederiernes sikkerhedsofficerer, at de skal udvise "passende forsigtighed" i og omkring iranske farvande.

Men en formel justering af sikkerhedsniveauet er der ikke tale om.

Hans Tino Hansen er administrerende direktør i efterretningsanalysefirmaet Risk Intelligence. Det rådgiver blandt andet danske rederier om sikkerheden i konfliktområder.

Ifølge ham er der næppe tale om, at faren for den kommercielle skibstrafik er drevet over.

- Hvis situationen mellem Iran og USA fortsætter på nuværende niveau, så forventer vi, at der vil komme et angreb til, siger han.

Risk Intelligence vurderer, at de seneste måneders angreb på handelsskibe enten direkte eller indirekte er orkestreret af al-Qud. Det er en særlig enhed i Irans Revolutionsgarde.

Angrebene er blandt andet gået ud over to skibe fra norske rederier, og derfor har danske handelsskibe også grund til at være bekymrede, siger Hans Tino Hansen.

- Lige så vel som de har angrebet norske skibe, kan det også være danske skibe.

Spørgsmål: Hvorfor blev de norske skibe angrebet?

- Vi vurderer, at de to norske skibe er blevet angrebet for at skabe forvirring om, hvem der står bag, og for at ramme et internationalt skib, som ikke var britisk, fransk eller amerikansk.

- For det vil med stor sandsynlighed udløse en militær reaktion, hvis man rammer et skib fra et af de tre lande.

Netop en militær reaktion kan være under opsejling, efter at USA har bedt flere af sine allierede om at deltage i en flådestyrke.

Forsvarsministeriet vil ikke oplyse, om Danmark er blevet bedt om at bidrage, men i givet fald vil det med stor sandsynlighed være en af Søværnets tre fregatter, der skal sydover.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Stor LNG-krydstogt-ordre til Wärtsilä

Plus

Fjernet afgift gjorde udslaget for Navigare

For det hurtigt voksende selskab Navigare Capital Partners var den nu afskaffede registreringsafgift den største knast i DIS

DSV indgår milliardaftale med dansk gigantfirma

Plus

Livø-færge får livline i mindst et år

Marstal-rektor hopper direkte til Simac

Når Jeppe Carstensen i morgen afleverer nøglerne til Marstal Navigationsskole, bliver det for at starte i en ny funktion hos konkurrenten i Svendborg

Nyhedsbrev

8.526 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsk ramt af franske strejker

Online Avis Arkiv

MacArtney politianmelder to medarbejdere

Plus

Liberalt lodsmarked: Lille Portus Pilot skal lege med de store

En enkelt lodsvirksomhed har søgt, og fået, tilladelse til transitlodsning efter nye regler trådte i kraft ved årsskiftet - giganten DanPilot hilser konkurrence velkommen

Plus

Den danske handelsflåde vokser videre

I 2019 voksede antallet af skibe under dansk flag med 21 til 731 skibe, hvilket er ny rekord. Danske Rederier tror på yderligere vækst i de kommende år

Det thailandske søværn henter flere motorer hos MAN

Danpilot sikrer struktur med ny station i Spodsbjerg

IMO 2020-svovlregler
ME Production lander første servicekontrakt på scrubbere

To gange årligt skal scrubber-producenten besøge skibet

Tuco vil udvikle selvsejlende færge til sydfynsk ø

Plus

Danske maskinmestre optimerer i Norge

Noenco hjælper norske og danske redere gennem regeljunglen, når de vil gøre skibene mere grønne og optimere driften

Esvagt vil levere reservedele med droner

VIDEO: Se Hurtigrutens 'Nordnorge' lægge til i storm

Nyt skandinavisk projekt skal sikre grønnere transportkæder

MARCOD er sammen med seks danske partnere med i EU-støttet projekt om grønnere transportkorridorer over Skagerrak, Kattegat og Øresund

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Styrmænd og lodser må ikke gå ned og drikke kaffe"

Et opråb fra et rederi til sine besætningsmedlemmer fortæller os om kaffens betydning for lodser og styrmænd i 1928. Dengang var der tilsyneladende en direkte sammenhæng mellem kaffe og forlis

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Plus

Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

Næsten hver tiende kvinde i Søværnet oplever ifølge ny undersøgelse en kønskrænkende omgangstone eller kultur på arbejdspladsen. Uacceptabelt, lyder det fra chefen for Søværnskommandoen

Plus 4

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Venstre skifter søfartsordfører

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PRODUKTFOKUS: Treben i aluminium fra tyske IKAR GmbH

Kurser og seminarer hos Carl Stahl A/S

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

Mangler du en kran i et trangt arbejdsområde?

SEACAT-Schmeding har et hav af ankerkæder

Presfittings og Flaringsystemer til rørinstallationer

Technoflex/Reich

En DENSORB caddy fuld af overraskelser

HighSpeed / Højhastighedskamera - Når det skal gå hurtigt

Siemens Sitrans Probe LU240

Stålspecialisten har leveret traverskran til maskinfabrik

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Succesfuld operation - nyre doneret til arbejdskollega

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Siemens Tip: Ny demo-applikation til OMAC

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Send til en kollega

0.172