23948sdkhjf

USA advarede Danmark om Dan-Bunkering: Men jetbrændstofleverancer fortsatte

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Både Udenrigsministeriet, bagmandspolitiet, PET, Erhvervsstyrelsen og Fyns Politi blev advaret om Dan-Bunkering, skriver DR

Amerikanske myndigheder advarede mindst to gange det danske udenrigsministerium om, at den fynske virksomhed Dan-Bunkering så ud til i strid med EU’s sanktioner at være involveret i leverancer af jetbrændstof til Syrien.

Fire andre danske myndigheder fik også besked om advarslerne. Alligevel fortsatte Dan-Bunkering med at være involveret i leverancer af jetbrændstof, der blev brugt af russiske kampfly i Syrien.

Det skriver DR på baggrund af centrale kilder og dokumenter, DR har fået aktindsigt i.

Den første advarsel fik den danske ambassade i Washington i oktober 2016. På det tidspunkt var FBI og den amerikanske anklagemyndighed i gang med at optrevle en sag om russiske tankskibe, der i strid med internationale sanktioner sejlede jetbrændstof over Middelhavet til Syrien. Jetbrændstof, som russiske kampfly skulle bruge til bombetogter til støtte for den syriske præsident, Bashar al-Assad.

Fortsatte leverancer

Efter første advarsel overbragte Udenrigsministeriet i november 2016 sagen om Dan-Bunkering til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØIK) - også kendt som Bagmandspolitiet

Udenrigsministeriet modtog anden advarsel fra USA den 22. december 2016. Samme dag havde amerikanerne hasteindkaldt medarbejdere ved den danske ambassade i Washington til et møde om sagen.

I et dokument hjemsendt fra ambassaden til Udenrigsministeriet i København, som DR har fået aktindsigt i, står der, at Danmark på mødet fik oplysninger, som ”påviser, at det pågældende firma (Dan-Bunkering red.) fortsætter lovovertrædelsen”.

Dagen efter oversendte Udenrigsministeriet sagen til Erhvervsstyrelsen, og også Politiets Efterretningstjeneste (PET) blev orienteret. I februar 2017 blev sagen overdraget til Fyns Politi af Bagmandspolitiet.

Nok til 4.000 togter

Men selvom fem danske myndigheder altså blev advaret, fortsatte Dan-Bunkering ifølge amerikanske retsdokumenter med at være involveret i leverancer af jetbrændstof til brug i Syrien i mindst syv måneder efter den første advarsel fra USA i oktober 2016.

I løbet af de syv måneder – fra oktober 2016 til maj 2017 - var Dan-Bunkering ifølge sagens oplysninger involveret i mindst fire leverancer med en samlet mængde på omkring 20.000 ton jetbrændstof. En mængde, der ifølge militæranalytikere strækker til omkring 4.000 russiske bombetogter i Syrien.

Peter Viggo Jakobsen, der er lektor ved Forsvarsakademiet og professor ved Center for War Studies på Syddansk Universitet har set de oplysninger i sagen, DR har fået gennem aktindsigter. Han kritiserer, at leverancerne kunne fortsætte, selvom så mange myndigheder kendte til sagen.

- Det virker som om, der er sket et klassisk abespil, hvor aben bare er blevet skubbet fra myndighed til myndighed, siger Peter Viggo Jakobsen.

Handlet for langsomt

Lektor i strafferet ved Aarhus Universitet, Nicolaj Holst, har også gennemgået dokumenter i sagen for DR. Han vurderer, at de danske myndigheder har handlet for langsomt.

- Det kunne godt ligne, at danske myndigheder ikke nødvendigvis var klædt godt nok på til at samarbejde og reagere hurtigt på sådan en forespørgsel fra de amerikanske myndigheder, siger han.

Begge eksperter vurderer, at forventningen fra de amerikanske myndigheder ved at advare Danmark om Dan-Bunkering var, at Danmark skulle gøre noget for at standse leverancerne af jetbrændstof.

- Det tyder jo på, at de amerikanske myndigheder i deres indledende kontakt ikke blot ønsker, at en dansk virksomhed skal blive retsforfulgt, men at man rent faktisk har tænkt sig at stoppe eventuelle fremtidige leverancer, siger Nicolaj Holst.

Er lidt uhyggeligt

Peter Viggo Jakobsen hæfter sig ved, at amerikanerne hasteindkalder til et møde om sagen, mere end to måneder efter de første gang har givet oplysninger om virksomhedens mulige sanktionsovertrædelse.

- Det er jo et vink med en vognstang om, at de ikke er særlig glade for det, vi har gang i – og de fatter ikke en bjælde af, at vi ikke får det stoppet, når de nu har leveret informationer, som gør, at Danmark burde kunne tage hånd om det her, siger Peter Viggo Jakobsen.

Nicolaj Holst vurderer, at det er alvorligt, hvis der er et problem med myndighedernes samarbejde – særligt i sager, hvor der er menneskeliv på spil, og Danmark bliver spurgt af en allieret om at stoppe bombninger.

- Hvis danske myndigheder ikke er gode nok til at tale sammen og reagere hurtigt, når man får sådan en forespørgsel, er det lidt uhyggeligt, fordi det er ikke helt utænkeligt, at man kan stå i en sådan situation igen, siger Nicolaj Holst.

Afviser kendskab

Siden 2014 har EU-sanktioner gjort det ulovligt for europæiske virksomheder at overføre, sælge, levere og eksportere jetbrændstof til brug i Syrien. Forbuddet blev indført af EU’s udenrigsministre for at forhindre angreb på den syriske civilbefolkning.

Dan-Bunkering afviser at have overtrådt EU’s Syrien-sanktioner og er hverken sigtet eller tiltalt i sagen, der nu efterforskes af Fyns Politi.

Dan-Bunkering har erkendt at have leveret brændstof til russiske tankskibe, men i en mail til DR har virksomhedens advokat skrevet, at ingen af Dan-Bunkerings leveringsdokumenter havde angivet Syrien som ende-destination.

Virksomheden ønsker ikke at oplyse til DR, hvilke leveringsdokumenter de henviser til, eller hvilke destinationer der stod på dokumenterne.

Læs også: Medie: Dan-Bunkering solgte til russisk stråmandsselskab

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Faaborg-rederi konkurs

Sommerferie på Søfart

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Nyhedsbrev

8.327 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Online Avis Arkiv
Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Wrist Ship Supply på opkøb

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Send til en kollega

0.535