23948sdkhjf

USA advarede Danmark om Dan-Bunkering: Men jetbrændstofleverancer fortsatte

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Både Udenrigsministeriet, bagmandspolitiet, PET, Erhvervsstyrelsen og Fyns Politi blev advaret om Dan-Bunkering, skriver DR

Amerikanske myndigheder advarede mindst to gange det danske udenrigsministerium om, at den fynske virksomhed Dan-Bunkering så ud til i strid med EU’s sanktioner at være involveret i leverancer af jetbrændstof til Syrien.

Fire andre danske myndigheder fik også besked om advarslerne. Alligevel fortsatte Dan-Bunkering med at være involveret i leverancer af jetbrændstof, der blev brugt af russiske kampfly i Syrien.

Det skriver DR på baggrund af centrale kilder og dokumenter, DR har fået aktindsigt i.

Den første advarsel fik den danske ambassade i Washington i oktober 2016. På det tidspunkt var FBI og den amerikanske anklagemyndighed i gang med at optrevle en sag om russiske tankskibe, der i strid med internationale sanktioner sejlede jetbrændstof over Middelhavet til Syrien. Jetbrændstof, som russiske kampfly skulle bruge til bombetogter til støtte for den syriske præsident, Bashar al-Assad.

Fortsatte leverancer

Efter første advarsel overbragte Udenrigsministeriet i november 2016 sagen om Dan-Bunkering til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØIK) - også kendt som Bagmandspolitiet

Udenrigsministeriet modtog anden advarsel fra USA den 22. december 2016. Samme dag havde amerikanerne hasteindkaldt medarbejdere ved den danske ambassade i Washington til et møde om sagen.

I et dokument hjemsendt fra ambassaden til Udenrigsministeriet i København, som DR har fået aktindsigt i, står der, at Danmark på mødet fik oplysninger, som ”påviser, at det pågældende firma (Dan-Bunkering red.) fortsætter lovovertrædelsen”.

Dagen efter oversendte Udenrigsministeriet sagen til Erhvervsstyrelsen, og også Politiets Efterretningstjeneste (PET) blev orienteret. I februar 2017 blev sagen overdraget til Fyns Politi af Bagmandspolitiet.

Nok til 4.000 togter

Men selvom fem danske myndigheder altså blev advaret, fortsatte Dan-Bunkering ifølge amerikanske retsdokumenter med at være involveret i leverancer af jetbrændstof til brug i Syrien i mindst syv måneder efter den første advarsel fra USA i oktober 2016.

I løbet af de syv måneder – fra oktober 2016 til maj 2017 - var Dan-Bunkering ifølge sagens oplysninger involveret i mindst fire leverancer med en samlet mængde på omkring 20.000 ton jetbrændstof. En mængde, der ifølge militæranalytikere strækker til omkring 4.000 russiske bombetogter i Syrien.

Peter Viggo Jakobsen, der er lektor ved Forsvarsakademiet og professor ved Center for War Studies på Syddansk Universitet har set de oplysninger i sagen, DR har fået gennem aktindsigter. Han kritiserer, at leverancerne kunne fortsætte, selvom så mange myndigheder kendte til sagen.

- Det virker som om, der er sket et klassisk abespil, hvor aben bare er blevet skubbet fra myndighed til myndighed, siger Peter Viggo Jakobsen.

Handlet for langsomt

Lektor i strafferet ved Aarhus Universitet, Nicolaj Holst, har også gennemgået dokumenter i sagen for DR. Han vurderer, at de danske myndigheder har handlet for langsomt.

- Det kunne godt ligne, at danske myndigheder ikke nødvendigvis var klædt godt nok på til at samarbejde og reagere hurtigt på sådan en forespørgsel fra de amerikanske myndigheder, siger han.

Begge eksperter vurderer, at forventningen fra de amerikanske myndigheder ved at advare Danmark om Dan-Bunkering var, at Danmark skulle gøre noget for at standse leverancerne af jetbrændstof.

- Det tyder jo på, at de amerikanske myndigheder i deres indledende kontakt ikke blot ønsker, at en dansk virksomhed skal blive retsforfulgt, men at man rent faktisk har tænkt sig at stoppe eventuelle fremtidige leverancer, siger Nicolaj Holst.

Er lidt uhyggeligt

Peter Viggo Jakobsen hæfter sig ved, at amerikanerne hasteindkalder til et møde om sagen, mere end to måneder efter de første gang har givet oplysninger om virksomhedens mulige sanktionsovertrædelse.

- Det er jo et vink med en vognstang om, at de ikke er særlig glade for det, vi har gang i – og de fatter ikke en bjælde af, at vi ikke får det stoppet, når de nu har leveret informationer, som gør, at Danmark burde kunne tage hånd om det her, siger Peter Viggo Jakobsen.

Nicolaj Holst vurderer, at det er alvorligt, hvis der er et problem med myndighedernes samarbejde – særligt i sager, hvor der er menneskeliv på spil, og Danmark bliver spurgt af en allieret om at stoppe bombninger.

- Hvis danske myndigheder ikke er gode nok til at tale sammen og reagere hurtigt, når man får sådan en forespørgsel, er det lidt uhyggeligt, fordi det er ikke helt utænkeligt, at man kan stå i en sådan situation igen, siger Nicolaj Holst.

Afviser kendskab

Siden 2014 har EU-sanktioner gjort det ulovligt for europæiske virksomheder at overføre, sælge, levere og eksportere jetbrændstof til brug i Syrien. Forbuddet blev indført af EU’s udenrigsministre for at forhindre angreb på den syriske civilbefolkning.

Dan-Bunkering afviser at have overtrådt EU’s Syrien-sanktioner og er hverken sigtet eller tiltalt i sagen, der nu efterforskes af Fyns Politi.

Dan-Bunkering har erkendt at have leveret brændstof til russiske tankskibe, men i en mail til DR har virksomhedens advokat skrevet, at ingen af Dan-Bunkerings leveringsdokumenter havde angivet Syrien som ende-destination.

Virksomheden ønsker ikke at oplyse til DR, hvilke leveringsdokumenter de henviser til, eller hvilke destinationer der stod på dokumenterne.

Læs også: Medie: Dan-Bunkering solgte til russisk stråmandsselskab

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Plus

To værfter kæmper om at bygge nyt kontrolskib

Seks værfter søgte om at blive prækvalificerede til bygge nyt kontrolskib til Fiskeristyrelsenw

Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Plus 2

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Nyhedsbrev

8.523 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Selskab bag Tyra-genopbygning i betalingsstandsning

Online Avis Arkiv
Plus

Iværksætter viser vej gennem maritim regeljungle

Søsætter snart ny portal, som skal give brugerne et komplet overblik over gældende maritim regulering

Sådan vil Gert Balling udvide flåden i Nørresundby Rederi

Flere og nye skibe står på to do-listen, fortæller den nye CEO i Nørresundby Rederi & Shipping

Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav udfordrer danske rederier

J. Lauritzen, Torm og Norden har alle forberedt sig grundigt til IMO's nye svovlregler, der trådte i kraft ved årsskiftet, men store prisstigninger og knaphed på lavsvovlsolie i Asien har alligevel overrasket

Grenaa Havn tager ny metode til skrogrensning i brug

Ny multikaj i Helsingør får dødsstødet

Flere lande tilslutter sig flådemission i Hormuz

Frankrig skal lede flådemission i strædet ud for Irans kyst. Det er vigtigt med regler til søs, siger Danmarks udenrigsminister

Plus

Maskinmester-rektor afviser salg til museum

Dansker i spidsen for nyt maritimt investeringsselskab

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

1

20 blev kidnappet – 19 overlevede

1

Rekordmange skibe hejser Dannebrog

I 2019 voksede den danske flåde under dansk flag samlet set med 21 skibe til 731 skibe

Plus

IMO 2020-svovlregler
Dansk bunkerleverandør har haft ekstra travlt siden nytår

Monjasa har siden nytår oplevet en markant stigning i efterspørgslen på skibsbrændstof med lavt svovlindhold som følge af de nye IMO-krav

Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav: Mærsk testede brændstoffer på 20 containerskibe

Teknologichefen hos Mærsk løfter lidt af sløret for de omfattende forberedelser, som ledte op til nytårets overgang til brændstoffer med lavt svovlindhold

Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav: "Prisen er høj"

Tørlast-boss Torben Janholt har oplevet prishop på brændstof med lavt svovlindhold, men tror, at prisen retter sig

Plus

IMO 2020-svovlregler
Bimco: Endnu en måneds tid til dagligdagen indfinder sig efter nye svovlregler

Både rederierne og bunkerbranchen er i en overgangsperiode. Næste milepæl er ”carriage ban” fra 1. marts

Plus

IMO 2020-svovlregler
Politikere retter søgelys mod åbne scrubbere

SF og Enhedslisten kræver et forbud mod røgrensningsanlæg, der leder skibenes beskidte vaskevand ud i havet. Venstre og Dansk Folkeparti ønsker problemet undersøgt

Plus

IMO 2020-svovlregler
IMO's 2020-krav mærkes i hele verden

Overraskende melding fra Egypten. Lastede panamax containerskibe måtte vente på compliant bunker ud for Singapore, hvor prisen på lavsvovlsolie er højere end i Rotterdam

Plus

Nye MR- og LR1-skibe til Torm

Torm indledte året med overtagelse af nybygninger hos Guangzhou Shipyard

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Revit - i Odense

Semi-automatisk sliberobot fra Eltronic Wind Solutions

Elev hos TAON Hydraulik Komponenter ApS

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

CAVOFLEX® stålwiredæmpere produceres af WILLBRANDT

Siemens Sentron 5SY1-automatsikring til styrestrømkredse

Få overblik over skibets medicin med unikt online system

Technoflex Afbalancering

Ny instrumenteringsbrochure fra BS

Send til en kollega

0.158