23948sdkhjf

USA advarede Danmark om Dan-Bunkering: Men jetbrændstofleverancer fortsatte

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Både Udenrigsministeriet, bagmandspolitiet, PET, Erhvervsstyrelsen og Fyns Politi blev advaret om Dan-Bunkering, skriver DR

Amerikanske myndigheder advarede mindst to gange det danske udenrigsministerium om, at den fynske virksomhed Dan-Bunkering så ud til i strid med EU’s sanktioner at være involveret i leverancer af jetbrændstof til Syrien.

Fire andre danske myndigheder fik også besked om advarslerne. Alligevel fortsatte Dan-Bunkering med at være involveret i leverancer af jetbrændstof, der blev brugt af russiske kampfly i Syrien.

Det skriver DR på baggrund af centrale kilder og dokumenter, DR har fået aktindsigt i.

Den første advarsel fik den danske ambassade i Washington i oktober 2016. På det tidspunkt var FBI og den amerikanske anklagemyndighed i gang med at optrevle en sag om russiske tankskibe, der i strid med internationale sanktioner sejlede jetbrændstof over Middelhavet til Syrien. Jetbrændstof, som russiske kampfly skulle bruge til bombetogter til støtte for den syriske præsident, Bashar al-Assad.

Fortsatte leverancer

Efter første advarsel overbragte Udenrigsministeriet i november 2016 sagen om Dan-Bunkering til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØIK) - også kendt som Bagmandspolitiet

Udenrigsministeriet modtog anden advarsel fra USA den 22. december 2016. Samme dag havde amerikanerne hasteindkaldt medarbejdere ved den danske ambassade i Washington til et møde om sagen.

I et dokument hjemsendt fra ambassaden til Udenrigsministeriet i København, som DR har fået aktindsigt i, står der, at Danmark på mødet fik oplysninger, som ”påviser, at det pågældende firma (Dan-Bunkering red.) fortsætter lovovertrædelsen”.

Dagen efter oversendte Udenrigsministeriet sagen til Erhvervsstyrelsen, og også Politiets Efterretningstjeneste (PET) blev orienteret. I februar 2017 blev sagen overdraget til Fyns Politi af Bagmandspolitiet.

Nok til 4.000 togter

Men selvom fem danske myndigheder altså blev advaret, fortsatte Dan-Bunkering ifølge amerikanske retsdokumenter med at være involveret i leverancer af jetbrændstof til brug i Syrien i mindst syv måneder efter den første advarsel fra USA i oktober 2016.

I løbet af de syv måneder – fra oktober 2016 til maj 2017 - var Dan-Bunkering ifølge sagens oplysninger involveret i mindst fire leverancer med en samlet mængde på omkring 20.000 ton jetbrændstof. En mængde, der ifølge militæranalytikere strækker til omkring 4.000 russiske bombetogter i Syrien.

Peter Viggo Jakobsen, der er lektor ved Forsvarsakademiet og professor ved Center for War Studies på Syddansk Universitet har set de oplysninger i sagen, DR har fået gennem aktindsigter. Han kritiserer, at leverancerne kunne fortsætte, selvom så mange myndigheder kendte til sagen.

- Det virker som om, der er sket et klassisk abespil, hvor aben bare er blevet skubbet fra myndighed til myndighed, siger Peter Viggo Jakobsen.

Handlet for langsomt

Lektor i strafferet ved Aarhus Universitet, Nicolaj Holst, har også gennemgået dokumenter i sagen for DR. Han vurderer, at de danske myndigheder har handlet for langsomt.

- Det kunne godt ligne, at danske myndigheder ikke nødvendigvis var klædt godt nok på til at samarbejde og reagere hurtigt på sådan en forespørgsel fra de amerikanske myndigheder, siger han.

Begge eksperter vurderer, at forventningen fra de amerikanske myndigheder ved at advare Danmark om Dan-Bunkering var, at Danmark skulle gøre noget for at standse leverancerne af jetbrændstof.

- Det tyder jo på, at de amerikanske myndigheder i deres indledende kontakt ikke blot ønsker, at en dansk virksomhed skal blive retsforfulgt, men at man rent faktisk har tænkt sig at stoppe eventuelle fremtidige leverancer, siger Nicolaj Holst.

Er lidt uhyggeligt

Peter Viggo Jakobsen hæfter sig ved, at amerikanerne hasteindkalder til et møde om sagen, mere end to måneder efter de første gang har givet oplysninger om virksomhedens mulige sanktionsovertrædelse.

- Det er jo et vink med en vognstang om, at de ikke er særlig glade for det, vi har gang i – og de fatter ikke en bjælde af, at vi ikke får det stoppet, når de nu har leveret informationer, som gør, at Danmark burde kunne tage hånd om det her, siger Peter Viggo Jakobsen.

Nicolaj Holst vurderer, at det er alvorligt, hvis der er et problem med myndighedernes samarbejde – særligt i sager, hvor der er menneskeliv på spil, og Danmark bliver spurgt af en allieret om at stoppe bombninger.

- Hvis danske myndigheder ikke er gode nok til at tale sammen og reagere hurtigt, når man får sådan en forespørgsel, er det lidt uhyggeligt, fordi det er ikke helt utænkeligt, at man kan stå i en sådan situation igen, siger Nicolaj Holst.

Afviser kendskab

Siden 2014 har EU-sanktioner gjort det ulovligt for europæiske virksomheder at overføre, sælge, levere og eksportere jetbrændstof til brug i Syrien. Forbuddet blev indført af EU’s udenrigsministre for at forhindre angreb på den syriske civilbefolkning.

Dan-Bunkering afviser at have overtrådt EU’s Syrien-sanktioner og er hverken sigtet eller tiltalt i sagen, der nu efterforskes af Fyns Politi.

Dan-Bunkering har erkendt at have leveret brændstof til russiske tankskibe, men i en mail til DR har virksomhedens advokat skrevet, at ingen af Dan-Bunkerings leveringsdokumenter havde angivet Syrien som ende-destination.

Virksomheden ønsker ikke at oplyse til DR, hvilke leveringsdokumenter de henviser til, eller hvilke destinationer der stod på dokumenterne.

Læs også: Medie: Dan-Bunkering solgte til russisk stråmandsselskab

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Krydstogt boomer i Danmark trods miljøkritik

Antallet af krydstogtskibe og -gæster i Danmark vil ifølge turismenetværket Cruise Copenhagen fortsætte med at stige - også selv om debatten om skibenes forurening kaster et negativt lys over branchen

Danpilots fartøjer: Her er overblikket

Plus

Nu kan brexit gå i fem retninger

'Broen' rykker ét skridt nærmere Korsør

Trods ratefald: Værdistigninger i vente for VLCC'ere

Nyhedsbrev

Danske Havne vælger ny formand

Online Avis Arkiv

VIDEO: Flytning af fyr gik hurtigere end murermester havde drømt om

Nul uforudsete problemer og topprofessionelle folk er ifølge murermester årsag til vellykket flytning af fyr

Plus

Tab af kunde har kostet krydstogtgæster i Aarhus

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Plus

Krydstogtchef: Vi er nødt til at tage borgernes bekymringer alvorligt

5 SPØRGSMÅL til Claus Bødker, direktør, Cruise Copenhagen

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

Plus

Tidligere Mærsk-chef skal effektivisere Danpilot

Hos Mærsk og Seaspan har han været fast kunde hos Danpilot. Nu har Erik Merkes Nielsen indtaget hjørnekontoret i den danske lodsgigant og vil gøre den mere kundevenlig. For i fremtiden kommer kunderne ikke af sig selv

Rektor forlader Marstal Navigationsskole

Efter tre år på posten har Jeppe Carstensen valgt at søge nye udfordringer

Flyttedag for fyrtårn forbi kritisk fase

Plus

Vindmølle-skrot kræver nye løsninger og nye partnerskaber

Mange af de mere end 200 virksomheder i Esbjerg Havn er i fuld gang med at udvikle nye og mere rentable forretningsmodeller, der kan tage over efter de fede år i offshore-sektoren. Dekommissionering af vindmøller er en af de oplagte muligheder

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Russisk isbryder ud for Norge sendte nødsignaler ved en fejl

Scandlines-færge får overhaling af drivlinen

Hybrid-færgen 'Schleswig-Holstein' får pull-thrustere, nyt dieselmaskineri og optimeret skrog

2

Semco skal vedligeholde den norske flåde

Næstveds økonomiudvalg vil have havn ud af byen

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skal du have en fest på Facebook?

Øget efterspørgsel på integreret solceller i facaden ?

Sådan bliver man Regnvandskonsulent

Køb interaktive belysningsarmaturer og få en gratis gateway

Dansk producent af specialløsninger i gummi - alle brancher

Har du spørgsmål til gasdetektering?

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Simaris Design gør det nemmere at opfylde installationskrav

Er du vores nye Technical Sales Manager?

Kursus om ventilation i industrivirksomheder og laboratorier

Seminar: Sæt turbo på trætte fiberkabler

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

Heavy-Lift HMPE Sling

Hvad er fordelene ved Palfinger Marines udlejningsservice?

Sikkerhedsventiler til tryksikring - fra ProMetal

kykkelikyyy… Sagde dine tappeHANER aldrig

Dykkere med malerpensel

LINDØ port of ODENSE bryder med den traditionelle navigation

Er du vores nye General Manager, Operations?

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

De største save i Danmark

Sådan opnår I styrke og holdbarhed med indkapslede magneter

Maskinmestre i høj kurs

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Send til en kollega

0.229