23948sdkhjf

Elfærge og aflyst ordre koster Søby Værft millioner

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Ærø-værftet tabte i alt 13 mio. kr. før skat i 2018. Årsagen er primært forsinkelser i elfærge-projektet E-Ferry, og at en kunde trak sig fra en ombygningsordre

Elfærgen 'Ellen' har de seneste år udviklet sig til en større økonomisk hovedpine for Søby Værft.

Talrige forsinkelser og bøvl med bl.a. myndighedsgodkendelser har kostet dyrt på bundlinjen hos Ærø-værftet, som i sit netop offentliggjorte årsregnskab for 2018 tilskriver elfærgen en stor del af årsagen til årets underskud på i alt 13 mio. kr. før skat.

Elfærgen er nu to år forsinket, og ifølge Søby Værft skyldes forsinkelserne forhold, der har været udenfor værftets indflydelse og kontrol.

- Som byggeværft og teknisk koordinator på E-Ferry projektet har de nævnte forhold krævet ekstraordinære indsatser og ressourceforbrug fra værftets side, hedder det i ledelsesberetningen.

- Projektet har beslaglagt kapacitet, der var planlagt anvendt til værftets øvrige arbejdsopgaver. Dette har umuliggjort en optimal og effektiv styring og afvikling af værftets øvrige nybygninger og reparationsarbejder, fremgår det videre.

Søby Værft forventer nu at levere færgen til Ærø Kommune inden udgangen af juni, efter kommunen har indvilget i at betale 8,8 mio. kr. som kompensation for de ekstraordinære omkostninger, værftet har haft under konstruktionen af 'Ellen'.

Læs også: Ærø Kommune indgår forlig med Søby Værft om 'Ellen'

Foruden elfærgen tynges årsregnskabet endvidere af en tabt ordre på ombygning af et skib, der skulle være udført i fjerde kvartal 2018.

- Årsagen til annulleringen var udelukkende forhold hos kunden, og kunden har erkendt erstatningspligt over for værftet, skriver ledelsen.

Stigende aktivitet

Selv om ledelsen betegner resultatet i 2018 som 'meget utilfredstillende', har Søby Værft også oplevet stigende aktivitet i det forløbne år inden for service- og reparation af skibe.

Der har ligeledes været god aktivitet indenfor nybygninger, hvor værftet sidste år dels afleverede en hybridfærge til Thyborøn-Agger overfarten og en trawler til Norge. Værftet byggede sidste år yderligere to trawlere, som er leveret i starten af 2019.

Desuden har værftet hen over året øget medarbejderstaben med 15 personer og beskæftigede i gennemsnit 120 personer i 2018.

Søby Værft ser på den baggrund optimistisk på fremtiden og forventer vækst inden for service og reparation. Værftet har også modtaget flere forespørgsler på nybygning af såvel trawlere som færger.

I 2018 forlængede værftet en dok, så det nu har mulighed for at servicere større skibe og en udvidet kundegruppe.

- Værftet vurderer generelt skibsmarkedet positivt og med yderligere projektmuligheder som følge af dokudvidelsen i 2018, forventes der fortsat vækst og positiv udvikling, skriver ledelsen.

Læs også: ’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

ÅRSREGNSKAB:SØBY VÆFT
Mio. kr. 2018 2017
Bruttofortjeneste 28,7 34,7
Resultat af primær drift -11,1 2,8
Resultat før skat -13,1 1,9
Årets resultat -11,7 1,5
Egenkapital 20,5 32,2
Antal medarbejdere 66 54
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Faaborg-rederi konkurs

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Sommerferie på Søfart

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Nyhedsbrev

8.327 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Online Avis Arkiv
Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Wrist Ship Supply på opkøb

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Send til en kollega

0.14