23948sdkhjf

’Sophia Amalia’ var 1600-tallets monster - skal det genopbygges?

Svenske ’Vasa’ blegner ved siden af Christian 4.s’ kongeskib, der med sine 108 kanoner var datidens største krigsskib. Det kan blive genopbygget på Holmen
Forestil dig, at Danmark bygger et hangarskib, der er større end de amerikanske. Bare lidt større, så vi sikrer, at verdens største krigsskib sejler under Dannebrog.

En tosset tanke, ikke sandt?

Men det var præcis, hvad flådestormagten Danmark-Norge gjorde i 1600-tallet. Altså byggede et krigsskib, der var lige lidt større end datidens største - britiske ’Sovereign of the Seas’.

Et skib blev dengang målt på sine kanoner, og ’Sophia Amalia’, der også var kongeskib, havde hele tre kanondæk og 108 kanoner mod briternes 102. Til sammenligning havde det berømte svenske ’Vasa’ fra samme tid sølle 64 kanoner på kun to kanondæk.

At svenskerne ikke engang kunne få deres flagskib til at sejle er en anden historie, for også på andre parametre var ’Sophia Amalia’ de andre overlegne.

Rekonstruktion på vej
Det er dette superskib fra 1600-tallet, som en gruppe innovatører i en årrække har forsøgt at få genopført.

Siden Søværnet nu forlader Nyholm endegyldigt og øens fremtid er uvis har idéen fået nyt liv. Man har nemlig allieret sig med den såkaldte Sixtus-gruppe, der arbejder på at gøre Nyholm til et maritimt oplevelsescenter (se boks).

Og det er nu tanken, at ’Sophia Amalia’ skal genopføres på Nyholm, fortæller en af hovedmændene bag idéen - Jens Larsen, som i en årrække har lavet businessplaner for danske virksomheder.

- Vi skal ikke være med til at drive det og skal ikke tjene en øre på det, men vi synes, at Danmark mangler en maritim ambassadør, siger han og tilføjer:

- F.eks. har Australien ’Endeavour’ og Sverige har ’Göteborg’ og flere andre lande har historiske skibe, der ligger og sejler rundt som skoleskibet etc. Det her skib vil blive et tilløbsstykke uden lige.

Skal løbe rundt
Jens Larsen understreger, at det er afgørende for projektet, at det kan drives som en kommerciel virksomhed.

- ’Sophia Amalia’ skal sejle med 400 turister mellem Kronborg og Amaliehaven med flere daglige afgange, og det kan blive en rigtig god forretning. Samtidig vil det være et tilløbsstykke, mens det bliver opført på Nyholm, siger entreprenøren og tilføjer, at det vil tage 4-5 år at bygge skibet og koste små 600 mio. kroner.

Jens Larsen har lavet forretningsplaner for nogle af de største danske virksomheder, og sammen med sine allierede (se boks) har han forfattet en detaljeret plan for ’Sophia Amalia’.

Forretningsplan med kanonloge
Søfart har adgang til planen, der budgetterer med 400.000 årlige gæster fra år 2 - og 40.000 på år 1. Til sammenligning har ’Vasa’ i en årrække ligget på mellem 1-1,5 mio. besøgende årligt.

Forretningsplanen er også blevet præsenteret for en række politikere og andre beslutningstagere, der har taget godt imod idéen.

For at skyde projektet i gang vil idémagerne lave en såkaldt kanonloge, der skal samle 108 mio. kr. ind. Det skal ske ved, at de største danske virksomheder giver én mio. kr. hver til projektet og dermed bliver del af en eksklusiv erhvervs-klub, der udover retten til at skilte med deres sponsorat vil kunne benytte skibet som værdifuldt netværk og konferencecenter.

Kanoner uddeles til logen
For at få kanonlogen sat i værk har man imidlertid behov for at rejse 7,5 mio. Det skyldes, at hver deltager får et maleri af ’Sophia Amalia’ samt en kanon i fuld størrelse og en række andre rekvisitter. Og de penge skal kradses ind først. Siden vil de store bidrag blive låst på en bankkonto.

- Alle de 108 millioner bliver deponeret i en dansk bank, og man betaler direkte til banken. Pengene bliver ikke frigjort, før resten er fremskaffet. Hvis man ikke lykkedes med at rejse alle pengene, så får man sine penge tilbage, forklarer Jens Larsen og tilføjer, at man ønsker sig en kongelig protektor til hele arrangementet.

- Den samlede pris er høj, men når ’Sophia Amalia’ bygges, så vil det altså være et tilløbsstykke uden lige - mange vil komme og se byggeriet, så beregningsmæssigt vil den have betalt sig selv, inden den er gledet af bedding, siger han med henvisning til entreindtægter, fonde og loge.

- Når vi en dag står med et projekt med en egenkapital på 108 mio. millioner - så vil vi antage, at det vil være et mindre problem med resten af pengene.

Vi får en fundraiser på, som simpelthen præsenter projektet for diverse fonde, og siden det er af national beskaffenhed, regner vi med opbakning, siger Jens Larsen. Når ’Sophia Amalie’ er færdigt, agter man desuden at fortsætte med at bygge historiske skibe på Nyholm.

- Ift. hele Nyholm, så er det vigtige imidlertid, at det første skib vi bygger på øen, er det mest spektakulære - kommercielt set. Nyholm har brug for et trækplaster andet end deres gamle bygninger, og ’Sophia Amalia’ bliver det flotteste og mest pompøse træskib, der nogensinde er bygget. Vi skal have et skib, hvor alle siger - wow - den er satme flot!

FAKTA:
’Sophia Amalia’ var et linjeskib bygget i Norge til kongeriget Danmark-Norges flåde.

Skibet blev bestilt af Christian 4., men blev først færdigt to år efter hans død og blev kongeskib for Frederik 3. (og navngivet efter hans dronning) og efter ham for Christian 5.

Det løb af stablen i 1650 og var sin tids største krigsskib, og havde 108 kanoner. Skibet deltog i Syvårskrigen mod Sverige i 1653-60.

’Sophia Amalia’ havde en længde på 55 meter (uden bovspryd), og en bredde på 17 meter.

Tegningerne til ’Sophia Amalia’ er forfattet af den anerkendte skibskonstruktør Niels Probst - specialist i at tegne historiske træskibe. Niels Probst afgik ved døden i 2014, men tegningerne består (idéen om genopførelsen blev født tilbage i 00erne).

Rigningen var traditionel og kan blive betjent af en maskine i dag. Kaptajnen trykker bare på en knap, så glider sejlene af og på, er tanken. Dermed skal man bruge en mindre besætning.

Desuden vil skibet have en elmotor, så det kan glide lydløst frem, når der ikke er vind.













Kommenter artiklen (2)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094