23948sdkhjf

Styrelse afviser DI’s klage over Kolding Havn

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil ikke tage stilling til, om Kolding Havn skal lukkes, fordi der ikke er truffet nogen forvaltningsmæssig beslutning

Siden DI i december sidste år indbragte en klage over Kolding Byråds beslutning om at lukke byens erhvervshavn, når den sidste lejekontrakt udløber i 2043, har afgørelsen fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen været ventet med spænding. 

Nu foreligger svaret, og heri afviser styrelsen at behandle klagen. Begrundelsen er, at der ikke er tale om en egentlig forvaltningsmæssig beslutning om at lukke havnen. 

Over for Søfart udtrykker både DI og Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) tilfredshed med beskeden fra styrelsen. Sidstnævnte hæfter sig ved, at det med styrelsens afvisning af klagen nu er muligt at komme videre i arbejdet med at lave en egentlig procesplan for, hvad der skal ske på havnens arealer. 

- Styrelsen siger lige præcis det, vi besluttede. At vi har ret til at gøre det, men at vi skal gøre det på lovlig vis. Og det var jo lige præcis det, vi besluttede politisk, altså at lave en procesplan, der viser den lovlige vej til det her, siger Jørn Pedersen og fortsætter:

- Det havde vi jo forudset, og så kom DI og bevidst eller ubevidst og misforstod det som om, at vi var gået i gang med planlægning og så videre. Og det er vi jo ikke. Men nu kan vi komme i arbejdstøjet.

Læs også: Sådan vil Kolding nedlægge sin erhvervshavn

Ikke byråds kompetence

DI’s klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gik dog ikke bare på, at hvorvidt Kolding Kommune kan nedlægge erhvervshavnen eller ej. I den pressemeddelelse, hvor Kolding Byråd i november 2018 præsenterede sin idé om at lukke erhvervshavnen, stod der, at “lejekontrakter kan forlænges kortvarigt indtil udgangen af 2043 med henblik på at harmonisere med de omkringliggende grunde.”

I DI Transport hæfter branchedirektør Michael Svane sig dog ved, at det ifølge styrelsen udelukkende er havnebestyrelsen, der kan træffe afgørelse om, hvorvidt areallejekontrakter skal forlænges eller ej. 

- Det er simpelthen ikke byrådets kompetencer, siger han.

Læs mere: Efter fire måneder i limbo: Koldings borgmester giver magt tilbage til havnebestyrelse

Læs også: Styrelse afviser også DI's klage over Vejle Havn

National interesse

Styrelsens afvisning af at behandle klagen får dog ikke DI til at droppe sit fokus på Kolding Havn. Står det til Michael Svane, skal der laves en liste over danske havne af national interesse, og på sådan en liste bør Kolding Havn figurere, forklarer han. 

Hvad DI's næste træk bliver, afhænger dog af, hvordan dialogen mellem Kolding Byråd og havnens virksomheder arter sig fremadrettet. 

- Vi vil følge meget nøje med i, at der nu kommer et planretligt grundlag, hvor vi begynder at kunne se, hvad de egentlig konkret forestiller sig, siger Michael Svane og hæfter sig ved, at Jørn Pedersen gerne ser en trinvis nedlæggelse. 

Men der er vil ingen tvivl om, at ønsket stadig er en nedlæggelse. Er det OK med jer?

Læs også: Kolding Havn forlænger lejemål og arbejder på aftale med kommunen

- Det ved jeg ikke, om det er. Vi vil jo kigge på de konkrete planer og de udspil, der kommer. Længere kan jeg ikke gå i dag.

Også Jørn Pedersen er positiv over for at udpege nogle danske havne, man vil understøtte på nationalt plan. Han forestiller sig bare ikke, at Kolding Havn kan ende på sådan en liste, fordi han forventer, at skibene i fremtiden vil blive så store, at vanddybden på syv meter kommer til at gøre Kolding Havn uinteressant. 

- Og så kan vi bare ikke fjerne det faktum, at den her havn er en del af midtbyen med de udfordringer der ligger i støv, larm og trafik fra lastbiler. Det er bare ikke en god cocktail, siger han.

Både Michael Svane og Jørn Pedersen deltog i går i et debatmøde om fremtiden for Kolding Havn. Søfart bringer en reportage fra mødet i den kommende udgave af avisen.  

Læs også: Ny meningsmåling: Koldings borgere vil ikke af med havnen

Mere om: Kolding Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nyt havforskningsskib til Grønland i 2021

Selvstyret fortsætter fornyelsen af Grønlands flåde af forskningsskibe, der sidst fik en nybygning i 2012

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Færøernes ’Nordlysid’ runder 30 år med turistsejlads

Skonnerten, ’Nordlysid’, begejstrer hvert år turister ved synet af klippevægge, grotter og fugleliv fra søsiden af de grønne øer, men skibet har ændret karrierekurs flere gange

Plus

Tidligere dansk vind-skib afløser på Færøerne

’Wind Ambition’ tilbage nordpå for at afløse Suðuroy-færge, der i de kommende uger dokkes hos Fayard

Plus

Så skete det endelig: Danmark har fået et nyt ophugningsværft

200 nye arbejdspladser og verdens første skræddersyede recyclingværft slår efter syv års forberedelse dørene op på Frederikshavn Havn

Nyhedsbrev

Plus

Ny forretningsudvikler hos Danske Maritime

Ny mand skal hjælpe Danske Maritimes medlemmer med forretningsudvikling, ideudvikling og til at søge tilskud til projekter

Online Avis Arkiv
Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Plus

SE BILLEDERNE: På øvelse med ’Thetis’ og NATO’s minerydningsstyrke

Søværnet deltog sammen med flådefartøjer fra 16 lande og 3.000 søfolk i den storstilede øvelse Northern Coasts i farvandene omkring Danmark. Her skulle der både trænes skydning, selvforsvar og minerydning.

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Plus

Svømmede hele vejen rundt om Danmark

Lars Simonsen har før sejlet i kajak fra København til Istanbul, inden han besluttede sig for at svømme en tur rundt om Danmark

Svitzer sælger anpart i bjærgnings-selskab

Maersk Drillings hybrid-rig forlænget i Norge

Dårligt vejr koster Bornholm en million krydstogt-kroner

Plus 1

København får nyt ship management selskab

Synergy Group, som har overtaget den tekniske management af Nordens tørlastskibe, åbner europæisk kontor i Danmark

Advarsel mod at blæse på nye svovlregler

Indien er blandt de lande, som ikke har tænkt sig at følge IMO’s nye svovlkrav fra årsskiftet. Det vækker bekymring hos globale shippingorganisationer

Plus

Rederier er for alvor gået i gang med rensning af ballastvand

De store rederier bestiller nu i stor stil nye ballastvandanlæg til deres skibe, når disse skal igennem den obligatoriske klassedokning. Det mærker man hos Orskov Yard i Frederikshavn

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Maersk Drilling’s COO stopper

Ledelsesændringer hos Maersk Drilling som følge af, at operation integreres i teknisk organisation

Pres på minister for at droppe olieudvinding i Danmark

Miljøminister vil undersøge Mærsk-forurening i Nordsøen

Total-chef beroliger underleverandører i Esbjerg

1

VIDEO: Vaskevand fra scrubber fosser ind i maskinrum

Plus

2020-reglerne kan give motorskader til rederierne - og ekstra travlhed hos værfterne

Det er vanskeligt at forudsige, men nye brændstoffer vil muligvis øge behovet for motorreparationer hos værfterne

Saudi-Arabien: Iran var involveret i angreb på olieanlæg

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

Hydra-Comp tilbage på HI-messen

Technoflex Koblinger

Ajos øger fleksibiliteten på kranområdet gennem efteruddannelse

TAON Hydraulik tilbyder ENERPAC lufthydrauliske pumper

Spændende jobs hos MARPRO

Nyt Safety kort til det barske miljø

Centralisering af oliefri vakuumforsyning

HI 2019 messenyhed - Elma X One revolutionerer lovpligtig spændingstest

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

”Vi passer på sygehuspersonalet, så de kan passe på os”

Trænger du til nye kæder

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Trimble SiteVision Augmented Reality system

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Certificering i AutoCAD, Revit eller Inventor?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Klimavenlige ventilatorer og verdensmål nr. 13

Ser dine kæder også sådan ud? Så er det nok tid til at få dem efterset!

Technoflex Koblinger

Du er ved at blive snydt!

Veluddannede medarbejdere i TESS

Send til en kollega

0.259