23948sdkhjf

Succesfuld storskala-test af autonom sejlads

Norled og Wärtsilä demonstrerede fuldstændig automatiseret sejlads mellem A, B og C med 85 meter lang færge

Wärtsilä har med succes gennemført en række tests af et ”færgeleje-til-færgeleje” automatiseret system. Testforløbet blev foretaget i overværelse af den norske søfartsstyrelse NMA. Senere blev systemet live-testet om bord på Norleds 85 meter lange dobbeltender færge ’Folgefonn’.

Her blev systemet rullet fuldt ud, således at færgen helt autonomt kunne afgå og anløbe sine tre faste havne på sin trekantrute, uden menneskelig indgriben. Det oplyser Wärtsilä i en pressemeddelelse udsendt under Nor-Shipping 2019.

– Dette her repræsenterer et stort skridt fremad i valideret autonome løsninger til skibsfarten, og er en vigtig udvikling af vores Smart Marine-program. Det understreger atter Wärtsiläs anerkendte position som den globale leder i maritim innovation, udtaler Joonas Makkonen, Vice Precident, Voyage Solutions, hos Wärtsilä i pressemeddelelsen.

Bare tryk på ”sail”

Systemet muliggør, at færgens kaptajn blot vælger næste destinations-færgeleje. Herefter skal der blot trykkes på ”sail” knappen, hvorved systemet overtager kontrollen over fartøjet. Det vil sige, at færgen er i stand til at afgå færgelejet, manøvrere ud af havnen, sejle til næste havn, manøvrere ind til lejet og ligge til i det – uden nogen form for intervention fra besætningen.

Ifølge Wärtsilä er det succesfulde testforløb om bord på ’Folgefonn’, der indbefattede ovenstående autonome sejlads, angiveligt det første af sin slags og omfang i verden.
Styringen af færgen sker med anvendelse af en serie af tracks og waypoints, som guider skibet til den næste destination. Autonomi-kontrolleren er baseret på Wärtsiläs eksisterende Dynamic Positioning-system, og kontrollerer færgens hastighed, position og prædefinerede rute og kurser.

GNSS er anvendt som den primære sensor, mens Wärtsiläs Guidance Marine CyScan SA i testforløbene er blevet testet som en sekundær positionssensor under anløbet af færgelejerne.

DFDS deltog

– Vi var under de tre dages test vidne til den første fuldskala-demonstration af autonom drift af et stort skib. Dette var meget imponerende. Der er ingen tvivl om, at den her slags teknologi kommer til at øge sikkerheden og den overordnede effektivitet af havnemanøvre og anduvninger for skibe. Der skal selvfølgelig stadig noget udviklingsarbejde til, men jeg er imponeret over, hvor stabilt systemet allerede er her på forsøgsstadiet, udtaler Nils Haktor Bua, Project Manager hos den norske søfartsstyrelse.

Læs også: Wärtsiläs nye danske direktør på partnerjagt: "Vi skal tage et kvantespring"

Jakob Steffensen, Head of innovation and technology hos DFDS, deltog også:

– Systemet kan medvirke til at øge sikkerheden og effektiviteten af eksisterende skibe, men endnu vigtigere er det, at det udgør en central del af de løsninger, vi skal bruge i fremtidens generationer af skibe, udtalte han efterfølgende.

Wärtsilä har tidligere leveret verdens første autodokning-system til Norled til brug på netop ’Folgefonn’, som tilbage i 2013/14 også blev retrofittet til batteri-hybrid dieseldrift, hvor Wärtsilä også var en af de deltagende projektpartnere.

Mere om: Wärtsilä
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

VIDEO: Ny Samsø-færge søsat

Trods udbruddet af corona-virus er det lykkedes det kinesiske værft at få 'Lilleøre' i vandet

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Grønlandsk værft opruster maskiner og værktøj

Nuuk Værft håber, at nye investeringer kan øge aktiviteten på værftet og hjælpe selskabet med at gentage succesen fra et tilfredsstillende 2019, siger direktør

VIDEO: Katamaran rammer ro/pax ved Tenerife

Mærsk giver formand det største honorar i dansk erhvervstop

Mærsks nye milliard-lån afhænger af CO2-reduktion

Nyhedsbrev

8.545 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Korsør-værft venter på flere skibsopgaver

HRS Korsør laver både skibe og stålkonstruktioner, men mens det går fremad for ståldelen, så står skibsdelen mere stille

Online Avis Arkiv

Dansk millionaftale med rumagentur kan gavne skibsfarten

Nørresundby-virksomheden Gate House Telecom skal hjælpe det europæiske rumagentur med bedre satellitkommunikation, som dermed kan være hovedvej for Internet-of-Things til søs

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Bunker Holding udfordrer Monjasa i Vestafrika

Hafnia hev en halv milliard hjem sidste år

Særligt fjerde kvartal bidrog til, at Hafnias første efter sammenlægning med BW Tankers gav gode resultater

Totals danske direktør bliver afløst til april

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Ti danske havne kan se frem til længere sæson for krydstogt

Ørsteds Hornsea 2 skal producere brint

Finansiering på plads til Gigastack-projektets anden fase, der skal demonstrere billig, CO2-neutral brint i industriel skala. Projektkonsortiet omfatter bl.a. danske Ørsted og deres Hornsea 2 havmøllepark

Erstatter kemikalier med kokosprodukter

ME Production er kandidat i den nordjyske bæredygtighedskonkurrence Tag Fat. Scrubber-producenten erstatter kemikalier med kokos ved rens af gear

Plus 1

DEBAT: Stop piraterne ud for Vestafrika, før de angriber danske skibe

I årevis har det været forbundet med risiko for søfolk at sejle ind i Guineabugten ud for Vestafrika. Mens piraterne er inddæmmet ved Somalia, er kidnapninger blevet dagligdag på den anden side af Afrika

Krydstogtrederier forventer milliard-tab efter virus-udbrud

Besætning fra 'Diamond Princess' kan endelig forlade skibet

IMO 2020-svovlregler
Energistyrelsen bakker op om metanol til fremdrift

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

Plus

Tyskland vil selv bygge sine orlogsskibe

Ordrer på militære nøgleteknologier må ikke længere sendes til udlandet

West Diesel indgår aftale med MAN

Plus

Nu sejler containerskibe næsten tomme fra Kina

Imens containere har svært ved at nå frem til afskibning fra de kinesiske havne, kan der vente høje rater til rederierne på den anden side af virusudbruddet

Plus 1

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

Den danske maskinfabrik PK Jeppesen & Søn har fået maritime kunder ved udvikle og patentere et system, som kan trække kabler på havet. Virksomheden er også gået ind på udlejningsmarkedet

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hastelevering af dit glas fra Mirit Glas

ABB leverer strøm til skibe i havn

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

Meldgaard Silikat A/S gør klar til Vestfyn Trækker 2020

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Se video: Skrot falder, plader stiger - corona spøger

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Kæmpe metallager i Glostrup

Roxtec kabel- og rørgennemføringer i boreplatforme, Nordsøen

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

NOS A/S tilbyder Redningsflåde- / Redningsbådskrog

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Mangler du en omkostningseffektiv basis svingkran?

Revit - Detaljer i Revit

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Send til en kollega

0.187