23948sdkhjf

Succesfuld storskala-test af autonom sejlads

Norled og Wärtsilä demonstrerede fuldstændig automatiseret sejlads mellem A, B og C med 85 meter lang færge

Wärtsilä har med succes gennemført en række tests af et ”færgeleje-til-færgeleje” automatiseret system. Testforløbet blev foretaget i overværelse af den norske søfartsstyrelse NMA. Senere blev systemet live-testet om bord på Norleds 85 meter lange dobbeltender færge ’Folgefonn’.

Her blev systemet rullet fuldt ud, således at færgen helt autonomt kunne afgå og anløbe sine tre faste havne på sin trekantrute, uden menneskelig indgriben. Det oplyser Wärtsilä i en pressemeddelelse udsendt under Nor-Shipping 2019.

– Dette her repræsenterer et stort skridt fremad i valideret autonome løsninger til skibsfarten, og er en vigtig udvikling af vores Smart Marine-program. Det understreger atter Wärtsiläs anerkendte position som den globale leder i maritim innovation, udtaler Joonas Makkonen, Vice Precident, Voyage Solutions, hos Wärtsilä i pressemeddelelsen.

Bare tryk på ”sail”

Systemet muliggør, at færgens kaptajn blot vælger næste destinations-færgeleje. Herefter skal der blot trykkes på ”sail” knappen, hvorved systemet overtager kontrollen over fartøjet. Det vil sige, at færgen er i stand til at afgå færgelejet, manøvrere ud af havnen, sejle til næste havn, manøvrere ind til lejet og ligge til i det – uden nogen form for intervention fra besætningen.

Ifølge Wärtsilä er det succesfulde testforløb om bord på ’Folgefonn’, der indbefattede ovenstående autonome sejlads, angiveligt det første af sin slags og omfang i verden.
Styringen af færgen sker med anvendelse af en serie af tracks og waypoints, som guider skibet til den næste destination. Autonomi-kontrolleren er baseret på Wärtsiläs eksisterende Dynamic Positioning-system, og kontrollerer færgens hastighed, position og prædefinerede rute og kurser.

GNSS er anvendt som den primære sensor, mens Wärtsiläs Guidance Marine CyScan SA i testforløbene er blevet testet som en sekundær positionssensor under anløbet af færgelejerne.

DFDS deltog

– Vi var under de tre dages test vidne til den første fuldskala-demonstration af autonom drift af et stort skib. Dette var meget imponerende. Der er ingen tvivl om, at den her slags teknologi kommer til at øge sikkerheden og den overordnede effektivitet af havnemanøvre og anduvninger for skibe. Der skal selvfølgelig stadig noget udviklingsarbejde til, men jeg er imponeret over, hvor stabilt systemet allerede er her på forsøgsstadiet, udtaler Nils Haktor Bua, Project Manager hos den norske søfartsstyrelse.

Læs også: Maersk Supply køber nyt system til energistyring

Jakob Steffensen, Head of innovation and technology hos DFDS, deltog også:

– Systemet kan medvirke til at øge sikkerheden og effektiviteten af eksisterende skibe, men endnu vigtigere er det, at det udgør en central del af de løsninger, vi skal bruge i fremtidens generationer af skibe, udtalte han efterfølgende.

Wärtsilä har tidligere leveret verdens første autodokning-system til Norled til brug på netop ’Folgefonn’, som tilbage i 2013/14 også blev retrofittet til batteri-hybrid dieseldrift, hvor Wärtsilä også var en af de deltagende projektpartnere.

Mere om: Wärtsilä
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Mærsk ude af dansk top 5

Ambassadører til gruppearbejde hos Danske Rederier

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Iran i ny advarsel om usikre farvande

Stena Bulk-CEO mødes med iransk minister

Nyhedsbrev

8.331 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

SDK udvider med 12.000 kvm på Aarhus havn

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Iransk råolietanker har slukket AIS i Middelhavet

Italien opbringer redningsskib med migranter

Rateløft giver medvind til trængt produkttankrederi

Nyt om navne: Kendt ansigt til SH Group

Plus

Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Én enkeltfaktor får afgørende indflydelse på hele branchen i de kommende måneder, vurderer shippingorganisationen

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Plus

Værdien af danske rederier dykker på børsen

De fire store danske rederier har tabt markant i børsværdi henover sommeren - selv succeshistorien DFDS er nu slået omkuld af massiv global usikkerhed, der rammer alle rederiernes kernemarkeder på én gang

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

Justitsministeren kritiserer politiet i Dan-Bunkering-sag

Justitsminister Nick Hækkerup kalder forløbet omkring Dan-Bunkering uskønt og langstrakt.

RAL vil åbne ny rute til USA

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Medie: J. Lauritzen sælger bulk-skib

1

USA advarer Grækenland mod at assistere iransk tankskib

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Opsæt din positioner med blot én finger...

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Invitation til Cruise & Ferry messe i Hamborg

Technoflex magnetiskkobling

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Drønlækre kemikalieskabe fra DENIOS

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyt...

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Mission rent træ og klar til en ny behandling

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.243