23948sdkhjf

Succesfuld storskala-test af autonom sejlads

Norled og Wärtsilä demonstrerede fuldstændig automatiseret sejlads mellem A, B og C med 85 meter lang færge

Wärtsilä har med succes gennemført en række tests af et ”færgeleje-til-færgeleje” automatiseret system. Testforløbet blev foretaget i overværelse af den norske søfartsstyrelse NMA. Senere blev systemet live-testet om bord på Norleds 85 meter lange dobbeltender færge ’Folgefonn’.

Her blev systemet rullet fuldt ud, således at færgen helt autonomt kunne afgå og anløbe sine tre faste havne på sin trekantrute, uden menneskelig indgriben. Det oplyser Wärtsilä i en pressemeddelelse udsendt under Nor-Shipping 2019.

– Dette her repræsenterer et stort skridt fremad i valideret autonome løsninger til skibsfarten, og er en vigtig udvikling af vores Smart Marine-program. Det understreger atter Wärtsiläs anerkendte position som den globale leder i maritim innovation, udtaler Joonas Makkonen, Vice Precident, Voyage Solutions, hos Wärtsilä i pressemeddelelsen.

Bare tryk på ”sail”

Systemet muliggør, at færgens kaptajn blot vælger næste destinations-færgeleje. Herefter skal der blot trykkes på ”sail” knappen, hvorved systemet overtager kontrollen over fartøjet. Det vil sige, at færgen er i stand til at afgå færgelejet, manøvrere ud af havnen, sejle til næste havn, manøvrere ind til lejet og ligge til i det – uden nogen form for intervention fra besætningen.

Ifølge Wärtsilä er det succesfulde testforløb om bord på ’Folgefonn’, der indbefattede ovenstående autonome sejlads, angiveligt det første af sin slags og omfang i verden.
Styringen af færgen sker med anvendelse af en serie af tracks og waypoints, som guider skibet til den næste destination. Autonomi-kontrolleren er baseret på Wärtsiläs eksisterende Dynamic Positioning-system, og kontrollerer færgens hastighed, position og prædefinerede rute og kurser.

GNSS er anvendt som den primære sensor, mens Wärtsiläs Guidance Marine CyScan SA i testforløbene er blevet testet som en sekundær positionssensor under anløbet af færgelejerne.

DFDS deltog

– Vi var under de tre dages test vidne til den første fuldskala-demonstration af autonom drift af et stort skib. Dette var meget imponerende. Der er ingen tvivl om, at den her slags teknologi kommer til at øge sikkerheden og den overordnede effektivitet af havnemanøvre og anduvninger for skibe. Der skal selvfølgelig stadig noget udviklingsarbejde til, men jeg er imponeret over, hvor stabilt systemet allerede er her på forsøgsstadiet, udtaler Nils Haktor Bua, Project Manager hos den norske søfartsstyrelse.

Læs også: Maersk Supply køber nyt system til energistyring

Jakob Steffensen, Head of innovation and technology hos DFDS, deltog også:

– Systemet kan medvirke til at øge sikkerheden og effektiviteten af eksisterende skibe, men endnu vigtigere er det, at det udgør en central del af de løsninger, vi skal bruge i fremtidens generationer af skibe, udtalte han efterfølgende.

Wärtsilä har tidligere leveret verdens første autodokning-system til Norled til brug på netop ’Folgefonn’, som tilbage i 2013/14 også blev retrofittet til batteri-hybrid dieseldrift, hvor Wärtsilä også var en af de deltagende projektpartnere.

Mere om: Wärtsilä
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Søby Værft kan tilbageholde 'Ellen'

Vattenfall finder 300 år gammelt ror ved Kriegers Flak

VIDEO: Se russisk atomisbryder i aktion

MSC-besætning anholdt i USA med enorm kokain-last

Kokain til en værdi af 6,5 mia. kroner var på vej til Europa på 'MSC Gayane', skriver NBC

'Front Altair's besætning er tilbage ombord

Nyhedsbrev

ADP finder ny topchef i egne rækker

Online Avis Arkiv

Ny dokumentarfilm skal tiltrække flere kadetter til Mærsk

Mærsk har for nylig færdiggjort optagelserne til en ny dokumentarfilm, der skal give unge et realistisk billede af livet til søs. Filmen skal bruges som værktøj i rederiets rekrutteringsindsats

Plus

Her er DFDS’ fire spor mod 2023-mål

Nye services i transportkæden og digitalisering er centrale elementer i DFDS’ vækstkurs, som blev præsenteret i går

Plus 1

Mærsk slås mod øget statsstøtte

Asiaterne opgraderer deres statsejede containerflåder, og flere års appetit på megaskibe giver overkapacitet i markedet. Det kommer Mærsk til at slås med i en årrække, men alligevel er en bedring på vej, forlyder det. Ordrebogen er nemlig historisk lav

Plus

Se billederne: Her er de vildeste skibe i 2018

Danmark stadig under radaren hos The Royal Institution of Naval Architects, men det danske 2019-felt er stærkt

VIDEO
Aalborg Portland indsætter ny specialbygget flåde

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre nye, specialbyggede fragtskibe, der skal distribuere godt én million ton cement om året

Store shippingbanker sammen om grønne krav til udlån

En række store shippingbanker er gået sammen om at tage klimaovervejelser med i vurderingen af nye udlån. Mærsk bakker op.

USA sender flere soldater til Mellemøsten som advarsel til Iran

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Esvagts første langtidskontrakt i UK forlænges igen

Iran sender eksperter ud til 'Front Altair'

27 trainees uddannet hos Danske Rederier

Norges turistindustri advarer mod krydstogtskibe

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Oliedirektør skal fem år i fængsel for at ruinere OW Bunker

Til forsvarsadvokats store overraskelse valgte Vestre Landsret at skærpe Lars Møllers straf

Efter tanker-angreb: Saudi-Arabien giver Iran skylden

Mærsk i Nordøst-samarbejde med Rosatomflot

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Applied VariMount350 Kompressor

Termisk opsprøjtnings opgave ved Thybotech ApS i dag.

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Få Adgang Til Vores Webshop Nu →→→→ Og få hele pakken, uden nogle forpligtelser!

Elbo Pin Kobling

Lækker biogassen? FLIR GF77 til visualisering af Metangaslækager

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Produktfokus: Svingkraner

Marine cylinder: 2 trins teleskop

Optimer driften med nøjagtig temperaturovervågning

Technoflex Afbalancering

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Solar åbner nyt kundecenter i København

Knowhow er baggrunden for Ajos’ kraneventyr i udlandet

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-applikationer fra Siemens

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Bruger du den rigtige automatsikring?

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Trimble SiteVision

3G-netværket har talte dage

Fuld GNSS Tilt Compensation

Teknologi og innovation på folkemødet

Send til en kollega

0.195