23948sdkhjf

Sovcomflot vandt over norsk favorit

LNG og miljø i aframax’er bygget efter polarkoden blev anerkendt med Next Generation Award’en 2019

Det blev russiske Sovcomflot, der rendte med Next Generation Award’en ved Nor-Shipping 2019. Rederiets nybygning ’Gagarin Prospect’ vandt således prisen som det mest fremadskuende skibsdesign over to shuttletanker-nybygninger fra Teekay og AET samt det norske fuldt elektriske og delvist autonome containerskib ’Yara Birkeland’.

En ellers umiddelbart oplagt vinder ud fra en innovationsmæssig målestok, men modsat de øvrige tre udvalgte skibe, så er ’Yara Birkeland’ på en lang række af områder fortsat på et forsøgsstadie.

’Gagarin Prospect’ er verdens første aframax-tankskib, der er designet til at bruge LNG som det primære brændstof. Skibet blev leveret fra Hyundai Samho HI juli sidste år til en tiårig timecharter til Shell. Nybygningen er det første af i alt seks enheder til russiske Sovcomflots særlige flådefornyelsesprogram under navnet ”Green Funnel”.

Kombineret pris

Flådefornyelsesprogrammet sker med Shell som partner, og har som mål at introducere LNG som skibsbunker i store tankskibe og andre store deepsea-skibe, der ikke sejler på faste linjer. Skibsserien har isklasse 1A-skrog og bygges i det hele taget efter en række principper i den nye Polar Kode til operation i arktiske havområdet året rundt.

Når totakts-hovedmaskineriet ikke anvender LNG, vil røggassen fra marinegasolien blive sendt gennem katalysatorer, således, at seriens skibe lever op til Tier III-kravene om kvælstofreducering fra skibsfarten.

Årets Next Generation Award er for første gang kombineret med Energy Efficiency Award’en, der til og med Nor-Shipping 2017 var en selvstændig pris.

Må vente på regelværket

– Jeg har været involveret i de her priser siden de blev introduceret, og jeg kan ikke huske, at vi i juryen tidligere har haft så passionerede diskussioner som op til dette års uddeling. Vi havde således en meget engageret og langvarig diskussion i juryen omkring de fire nominerede skibe, men vi formåede at nå frem til en majoritetsbeslutning, udtaler Next Generation Award-jury formanden Malcolm Latarche, der bl.a. er forhenværende redaktør på LR Fairplay.

Læs også: Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

Når ’Yara Birkeland’ leveres næste år fra det norske Vard-værft bliver det verdens første kombinererede fuldt elektriske, og med grønt-produceret strøm, også verdens første nul-emissions autonome containerskib.

Skibets koncept består ligeledes af fuldt elektrisk-drevne kraner og øvrigt mobilt havneudstyr i de terminaler, det skal ligge i fast rutefart mellem. Skibet vil ligeledes også blive udrustet med automatisk fortøjning. Det vil dog angiveligt gå en del år før skibet ville kunne udnytte sin evne til autonom sejlads fra et kontrolcenter i land – ikke mindst ift. regelværket.

To Samsung-nybygninger

Det andet af de nominerede skibe er under bygning til Singaporebaserede AET ved Samsung i Sydkorea, og beskrives som et exceptionel energieffektiv tankskib.

Drivlinjen med to propellere bliver drevet af en low-pressure totakts WinGD hovedmotor akkompagneret af dualfuel hjælpemaskineri fra Wärtsilä.
Dermed kan hjælpemaskineriet både drives på LNG samt via et såkaldt VOC, Volatile Organic Compound genindvindingssystem. Det vil sige fra afdampningen fra olie-lasterne.

Den kombinerede anvendelse af LNG og VOC i maskineriet ventes at give en årlig besparelse på omkring 3.000 tons brændstof med deraf følgende lavere CO2-udledning. Skibet vil ydermere også have to akselgeneratorer, som ventes at kunne bidrage med yderligere 1.000 tons bunkerbesparelse årligt.

AET Tankers

Det er også Samsung-værftet, der bygger det tredje nominerede skibsprojekt. Det består af en serie af shuttle-tankskibe med projektnavnet ’E-Shuttle’.

Læs også: LNG-carrier sætter rekord gennem nordøst-passagen

Skibene vil operere på LNG som det primære brændstof, suppleret med et miks af LNG og afdampning fra lasten efter samme VOC-princip som nybygningen til AET Tankers. Dualfuel-maskineriet giver endvidere mulighed for anvendelse af konventionel marinegasolie, der også vil være til stede om bord som backup.

Skibenes maskineri vil under rejserne ude fra oliefelterne til terminalen i land kunne anvende al den afdampning fra råolien, der ellers vil gå ud i atmosfæren.

Afdampningen toppes således op til det nødvendige samlede brændstof input af LNG.
Da shuttle-tankskibes drift også indbefatter DP-operationer ude ved felterne, udstyres skibene ligeledes med en batteripakke, som efterhånden er ved at have nogen udbredelse i dieselelektriske offshoreskibe, der også skal kunne ligge i DP-mode.

Ud over en forventet reducering i vedligeholdelse af hjælpemaskineri, ventes de samlede grønne tiltag om bord at give en årlig CO2-reduktion på op til 42 pct. sammenlignet med et konventionelt shuttle-tankskib.

Mere om: Sovcomflot
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Hollandsk retro-sandsuger på fransk visit i Aarhus

Dækshuset på det hollandske fartøj vækker en vis opsigt og giver mindelser om skibe fra svundne tider selv om ’Spauwer’ kun er få år gammel. Nyd synet her

Plus 1

Fem værfter byder på Sif og Frigg

Både politikere og brancheorganisationer håber, at der nu er kommet styr på skandalen om de to "nye" miljøskibe. Fristen for tilbud er 17. juni. Underskrivelsen af kontrakten planlægges til 10. juli

Plus 1

Danske rederier i fuld gang med maritim genåbning

De danske rederier har været hårdt ramt af coronakrisen. Men nu er rederierne igen begyndt at åbne for flere ruter. Læs og få overblikket her

Plus 1

Tragisk kæntring i Det Sydfynske Øhav

Hans Christian Elberg var med på det øvelsestogt, der endte fatalt for to af hans søfartsskole-kammerater for 77 år siden

RAL og Eimskip klar til samsejling i næste uge

Nyhedsbrev

8.584 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Containerrederier fortsætter aflyste sejladser ind i efteråret

Den europæiske import i containere faldt med 20 pct. i april, og rederierne kigger fortsat langt efter et opsving

Online Avis Arkiv

Sydfynsk iværksætter-tilbud bliver landsdækkende

’Ellen’ hædret med Danish Design Award

Lodser klager efter dobbelt grundstødning

Container-kaptajn risikerer millionbøde efter tabte containere

Australske myndigheder ser med stor alvor på, at et antal containere røg overbord fra 'APL England'

Hundested-Rørvig sejler millioner hjem igen

Klimarådet anbefaler at droppe oliejagt i Nordsøen

Plus

Så hurtigt betaler merprisen for el-færgen ‘Ellen’ sig hjem

Går et færgerederi hele vejen ligesom Ærøfærgerne, så kan merudgiften til en fuldstændig CO2-neutral færge være tjent hjem på højst otte år

Plus

Værftsdirektør fortryder intet

Bygningen af ’Ellen’ var langt fra uden problemer for Søby Værft, men direktøren har stor tiltro til projektets timing og potentiale

4

DFDS opretter forbindelse fra Frederikshavn til Oslo

Stena Line har netop nedlagt ruten, men fra 25. juni tager DFDS over og tilbyder passagerer at komme til Oslo fra Frederikshavn

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Dialogspil mod chikane og mobning i søfart

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Fra analoge til digitale vejesignaler med Siemens

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

HySense® QL 326 - test af pumper

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.25