23948sdkhjf

Sovcomflot vandt over norsk favorit

LNG og miljø i aframax’er bygget efter polarkoden blev anerkendt med Next Generation Award’en 2019

Det blev russiske Sovcomflot, der rendte med Next Generation Award’en ved Nor-Shipping 2019. Rederiets nybygning ’Gagarin Prospect’ vandt således prisen som det mest fremadskuende skibsdesign over to shuttletanker-nybygninger fra Teekay og AET samt det norske fuldt elektriske og delvist autonome containerskib ’Yara Birkeland’.

En ellers umiddelbart oplagt vinder ud fra en innovationsmæssig målestok, men modsat de øvrige tre udvalgte skibe, så er ’Yara Birkeland’ på en lang række af områder fortsat på et forsøgsstadie.

’Gagarin Prospect’ er verdens første aframax-tankskib, der er designet til at bruge LNG som det primære brændstof. Skibet blev leveret fra Hyundai Samho HI juli sidste år til en tiårig timecharter til Shell. Nybygningen er det første af i alt seks enheder til russiske Sovcomflots særlige flådefornyelsesprogram under navnet ”Green Funnel”.

Kombineret pris

Flådefornyelsesprogrammet sker med Shell som partner, og har som mål at introducere LNG som skibsbunker i store tankskibe og andre store deepsea-skibe, der ikke sejler på faste linjer. Skibsserien har isklasse 1A-skrog og bygges i det hele taget efter en række principper i den nye Polar Kode til operation i arktiske havområdet året rundt.

Når totakts-hovedmaskineriet ikke anvender LNG, vil røggassen fra marinegasolien blive sendt gennem katalysatorer, således, at seriens skibe lever op til Tier III-kravene om kvælstofreducering fra skibsfarten.

Årets Next Generation Award er for første gang kombineret med Energy Efficiency Award’en, der til og med Nor-Shipping 2017 var en selvstændig pris.

Må vente på regelværket

– Jeg har været involveret i de her priser siden de blev introduceret, og jeg kan ikke huske, at vi i juryen tidligere har haft så passionerede diskussioner som op til dette års uddeling. Vi havde således en meget engageret og langvarig diskussion i juryen omkring de fire nominerede skibe, men vi formåede at nå frem til en majoritetsbeslutning, udtaler Next Generation Award-jury formanden Malcolm Latarche, der bl.a. er forhenværende redaktør på LR Fairplay.

Læs også: LNG-carrier sætter rekord gennem nordøst-passagen

Når ’Yara Birkeland’ leveres næste år fra det norske Vard-værft bliver det verdens første kombinererede fuldt elektriske, og med grønt-produceret strøm, også verdens første nul-emissions autonome containerskib.

Skibets koncept består ligeledes af fuldt elektrisk-drevne kraner og øvrigt mobilt havneudstyr i de terminaler, det skal ligge i fast rutefart mellem. Skibet vil ligeledes også blive udrustet med automatisk fortøjning. Det vil dog angiveligt gå en del år før skibet ville kunne udnytte sin evne til autonom sejlads fra et kontrolcenter i land – ikke mindst ift. regelværket.

To Samsung-nybygninger

Det andet af de nominerede skibe er under bygning til Singaporebaserede AET ved Samsung i Sydkorea, og beskrives som et exceptionel energieffektiv tankskib.

Drivlinjen med to propellere bliver drevet af en low-pressure totakts WinGD hovedmotor akkompagneret af dualfuel hjælpemaskineri fra Wärtsilä.
Dermed kan hjælpemaskineriet både drives på LNG samt via et såkaldt VOC, Volatile Organic Compound genindvindingssystem. Det vil sige fra afdampningen fra olie-lasterne.

Den kombinerede anvendelse af LNG og VOC i maskineriet ventes at give en årlig besparelse på omkring 3.000 tons brændstof med deraf følgende lavere CO2-udledning. Skibet vil ydermere også have to akselgeneratorer, som ventes at kunne bidrage med yderligere 1.000 tons bunkerbesparelse årligt.

AET Tankers

Det er også Samsung-værftet, der bygger det tredje nominerede skibsprojekt. Det består af en serie af shuttle-tankskibe med projektnavnet ’E-Shuttle’.

Skibene vil operere på LNG som det primære brændstof, suppleret med et miks af LNG og afdampning fra lasten efter samme VOC-princip som nybygningen til AET Tankers. Dualfuel-maskineriet giver endvidere mulighed for anvendelse af konventionel marinegasolie, der også vil være til stede om bord som backup.

Skibenes maskineri vil under rejserne ude fra oliefelterne til terminalen i land kunne anvende al den afdampning fra råolien, der ellers vil gå ud i atmosfæren.

Afdampningen toppes således op til det nødvendige samlede brændstof input af LNG.
Da shuttle-tankskibes drift også indbefatter DP-operationer ude ved felterne, udstyres skibene ligeledes med en batteripakke, som efterhånden er ved at have nogen udbredelse i dieselelektriske offshoreskibe, der også skal kunne ligge i DP-mode.

Ud over en forventet reducering i vedligeholdelse af hjælpemaskineri, ventes de samlede grønne tiltag om bord at give en årlig CO2-reduktion på op til 42 pct. sammenlignet med et konventionelt shuttle-tankskib.

Mere om: Sovcomflot
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Søby Værft kan tilbageholde 'Ellen'

Vattenfall finder 300 år gammelt ror ved Kriegers Flak

VIDEO: Se russisk atomisbryder i aktion

MSC-besætning anholdt i USA med enorm kokain-last

Kokain til en værdi af 6,5 mia. kroner var på vej til Europa på 'MSC Gayane', skriver NBC

ADP finder ny topchef i egne rækker

Nyhedsbrev

'Front Altair's besætning er tilbage ombord

Online Avis Arkiv

Ny dokumentarfilm skal tiltrække flere kadetter til Mærsk

Mærsk har for nylig færdiggjort optagelserne til en ny dokumentarfilm, der skal give unge et realistisk billede af livet til søs. Filmen skal bruges som værktøj i rederiets rekrutteringsindsats

Plus

Her er DFDS’ fire spor mod 2023-mål

Nye services i transportkæden og digitalisering er centrale elementer i DFDS’ vækstkurs, som blev præsenteret i går

Plus 1

Mærsk slås mod øget statsstøtte

Asiaterne opgraderer deres statsejede containerflåder, og flere års appetit på megaskibe giver overkapacitet i markedet. Det kommer Mærsk til at slås med i en årrække, men alligevel er en bedring på vej, forlyder det. Ordrebogen er nemlig historisk lav

Plus

Se billederne: Her er de vildeste skibe i 2018

Danmark stadig under radaren hos The Royal Institution of Naval Architects, men det danske 2019-felt er stærkt

Store shippingbanker sammen om grønne krav til udlån

En række store shippingbanker er gået sammen om at tage klimaovervejelser med i vurderingen af nye udlån. Mærsk bakker op.

USA sender flere soldater til Mellemøsten som advarsel til Iran

VIDEO
Aalborg Portland indsætter ny specialbygget flåde

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre nye, specialbyggede fragtskibe, der skal distribuere godt én million ton cement om året

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Esvagts første langtidskontrakt i UK forlænges igen

27 trainees uddannet hos Danske Rederier

Iran sender eksperter ud til 'Front Altair'

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Oliedirektør skal fem år i fængsel for at ruinere OW Bunker

Til forsvarsadvokats store overraskelse valgte Vestre Landsret at skærpe Lars Møllers straf

Norges turistindustri advarer mod krydstogtskibe

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Efter tanker-angreb: Saudi-Arabien giver Iran skylden

Mærsk i Nordøst-samarbejde med Rosatomflot

Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Applied VariMount350 Kompressor

Termisk opsprøjtnings opgave ved Thybotech ApS i dag.

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Få Adgang Til Vores Webshop Nu →→→→ Og få hele pakken, uden nogle forpligtelser!

Elbo Pin Kobling

Lækker biogassen? FLIR GF77 til visualisering af Metangaslækager

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Produktfokus: Svingkraner

Marine cylinder: 2 trins teleskop

Optimer driften med nøjagtig temperaturovervågning

Technoflex Afbalancering

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Solar åbner nyt kundecenter i København

Knowhow er baggrunden for Ajos’ kraneventyr i udlandet

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-applikationer fra Siemens

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Bruger du den rigtige automatsikring?

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Trimble SiteVision

3G-netværket har talte dage

Fuld GNSS Tilt Compensation

Teknologi og innovation på folkemødet

Send til en kollega

0.2