23948sdkhjf

Sovcomflot vandt over norsk favorit

LNG og miljø i aframax’er bygget efter polarkoden blev anerkendt med Next Generation Award’en 2019

Det blev russiske Sovcomflot, der rendte med Next Generation Award’en ved Nor-Shipping 2019. Rederiets nybygning ’Gagarin Prospect’ vandt således prisen som det mest fremadskuende skibsdesign over to shuttletanker-nybygninger fra Teekay og AET samt det norske fuldt elektriske og delvist autonome containerskib ’Yara Birkeland’.

En ellers umiddelbart oplagt vinder ud fra en innovationsmæssig målestok, men modsat de øvrige tre udvalgte skibe, så er ’Yara Birkeland’ på en lang række af områder fortsat på et forsøgsstadie.

’Gagarin Prospect’ er verdens første aframax-tankskib, der er designet til at bruge LNG som det primære brændstof. Skibet blev leveret fra Hyundai Samho HI juli sidste år til en tiårig timecharter til Shell. Nybygningen er det første af i alt seks enheder til russiske Sovcomflots særlige flådefornyelsesprogram under navnet ”Green Funnel”.

Kombineret pris

Flådefornyelsesprogrammet sker med Shell som partner, og har som mål at introducere LNG som skibsbunker i store tankskibe og andre store deepsea-skibe, der ikke sejler på faste linjer. Skibsserien har isklasse 1A-skrog og bygges i det hele taget efter en række principper i den nye Polar Kode til operation i arktiske havområdet året rundt.

Når totakts-hovedmaskineriet ikke anvender LNG, vil røggassen fra marinegasolien blive sendt gennem katalysatorer, således, at seriens skibe lever op til Tier III-kravene om kvælstofreducering fra skibsfarten.

Årets Next Generation Award er for første gang kombineret med Energy Efficiency Award’en, der til og med Nor-Shipping 2017 var en selvstændig pris.

Må vente på regelværket

– Jeg har været involveret i de her priser siden de blev introduceret, og jeg kan ikke huske, at vi i juryen tidligere har haft så passionerede diskussioner som op til dette års uddeling. Vi havde således en meget engageret og langvarig diskussion i juryen omkring de fire nominerede skibe, men vi formåede at nå frem til en majoritetsbeslutning, udtaler Next Generation Award-jury formanden Malcolm Latarche, der bl.a. er forhenværende redaktør på LR Fairplay.

Læs også: LNG-carrier sætter rekord gennem nordøst-passagen

Når ’Yara Birkeland’ leveres næste år fra det norske Vard-værft bliver det verdens første kombinererede fuldt elektriske, og med grønt-produceret strøm, også verdens første nul-emissions autonome containerskib.

Skibets koncept består ligeledes af fuldt elektrisk-drevne kraner og øvrigt mobilt havneudstyr i de terminaler, det skal ligge i fast rutefart mellem. Skibet vil ligeledes også blive udrustet med automatisk fortøjning. Det vil dog angiveligt gå en del år før skibet ville kunne udnytte sin evne til autonom sejlads fra et kontrolcenter i land – ikke mindst ift. regelværket.

To Samsung-nybygninger

Det andet af de nominerede skibe er under bygning til Singaporebaserede AET ved Samsung i Sydkorea, og beskrives som et exceptionel energieffektiv tankskib.

Drivlinjen med to propellere bliver drevet af en low-pressure totakts WinGD hovedmotor akkompagneret af dualfuel hjælpemaskineri fra Wärtsilä.
Dermed kan hjælpemaskineriet både drives på LNG samt via et såkaldt VOC, Volatile Organic Compound genindvindingssystem. Det vil sige fra afdampningen fra olie-lasterne.

Den kombinerede anvendelse af LNG og VOC i maskineriet ventes at give en årlig besparelse på omkring 3.000 tons brændstof med deraf følgende lavere CO2-udledning. Skibet vil ydermere også have to akselgeneratorer, som ventes at kunne bidrage med yderligere 1.000 tons bunkerbesparelse årligt.

AET Tankers

Det er også Samsung-værftet, der bygger det tredje nominerede skibsprojekt. Det består af en serie af shuttle-tankskibe med projektnavnet ’E-Shuttle’.

Skibene vil operere på LNG som det primære brændstof, suppleret med et miks af LNG og afdampning fra lasten efter samme VOC-princip som nybygningen til AET Tankers. Dualfuel-maskineriet giver endvidere mulighed for anvendelse af konventionel marinegasolie, der også vil være til stede om bord som backup.

Skibenes maskineri vil under rejserne ude fra oliefelterne til terminalen i land kunne anvende al den afdampning fra råolien, der ellers vil gå ud i atmosfæren.

Afdampningen toppes således op til det nødvendige samlede brændstof input af LNG.
Da shuttle-tankskibes drift også indbefatter DP-operationer ude ved felterne, udstyres skibene ligeledes med en batteripakke, som efterhånden er ved at have nogen udbredelse i dieselelektriske offshoreskibe, der også skal kunne ligge i DP-mode.

Ud over en forventet reducering i vedligeholdelse af hjælpemaskineri, ventes de samlede grønne tiltag om bord at give en årlig CO2-reduktion på op til 42 pct. sammenlignet med et konventionelt shuttle-tankskib.

Mere om: Sovcomflot
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Bjærgning af gravko fra kæntret pram ved Avedøreværket

Se billederne: Sådan gik det til, da Vordingborg Bugser hev en gravko op af havet

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Plus

Dee 4 Capital Partners køber de første skibe

Nyetableret dansk investeringsfond har foretaget de første tonnage-investeringer med køb af to japanskbyggede produkttankskibe

Plus

Oliekrisen lagde hurtigt en dæmper på ’Selandia’

Høj fart blev hurtigt afløst af lavere bunkerforbrug i halvfjerdsernes linjefart, men udviklingen af hurtige containerskibe fortsatte ind i det nye årtusinde

Plus

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Nyhedsbrev

8.336 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Rederiformand: Betinget ja til dansk flådebidrag

Danske Rederier støtter op om et dansk bidrag i Hormuzstrædet - men kun under visse betingelser, fastslår formand Jacob Meldgaard

Online Avis Arkiv
Plus

Kanonjollen ’Corsør’ søsættes på lørdag

Maritim kultur og folkemøde i Korsør danner rammen på søsætning af en tro kopi af en kanonjolle fra 1809

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Plus

Tredje nye MR-tanker leveret til Torm

’Torm Solution’ er leveret og følges ind i flåden hos regnskabsaktuelle Torm i den kommende tid af fire second hand MR-tankskibe

Galleri: Her afleverer elfærgen 'Ellen' den første bil i Fynshav

Se billederne af 'Ellens' første anløb i Fynshav Færgehavn

VIDEO: MSC-nybygning slår Mærsks TEU-rekord

Torms topchef: Sådan slog vi konkurrenterne i første halvår

I modsætning til rivalerne i produkttank lykkedes det Torm at få sorte tal på bundlinjen i første halvår trods et vanskeligt marked. Topchef Jacob Meldgaard fortæller her hvordan

USA-rederi åbner kontor i København

Gibraltar har frigivet det iranske tankskib 'Grace 1'

Nye USA-ruter giver travlhed i Hamborg Havn

Tidligere Storebælts-færge beværter gratis operationer i Senegal

Verdens største civile hospitalsskib, 'Africa Mercy' – den tidligere Storebæltsfærge 'Dronning Ingrid' – har netop lagt til kaj i Dakar.

Containerforretning sender Mærsk i trecifret overskud

Bedre styring af omkostningerne skubber indtjeningen op i containerforretningen

Plus

Norden-boss: Det har været svært at læse markedet

Tørlast- og tankrederiet fik røde tal på bundlinjen i andet kvartal, efter rederiet fejllæste efterspørgslen i tørlastmarkedet. Men topchef Jan Rindbo tror stadig på overskud i 2019. Nye svovlregler vil nemlig give tankmarkedet et gevaldigt skub, forudser han

1

'Mercendia IV' skal konverteres til godsfærge

Norden lander store kontrakter på kul og træpiller

Medie: Iransk olietanker bliver frigivet i dag

Norden på det forkerte tørlastben i andet kvartal

Særligt aktiviteterne med lejede skibe trak ned i resultatet, men tørlast- og tankrederiet fastholder forventningerne til det samlede resultat for hele året

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Technoflex Koblinger

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Data i skyen med Siemens

Selvkalibrerende CO2 detektorer gambler med sikkerheden

Technoflex Akkumulatorer

EN 50110

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Online Vibration Monitoring

Nye svejserundborde på lager hos Stålspecialisten

Mød Rubow Arkitekter på BIM Forum 2019 d. 17/9

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Miljøskabe af PolyStore er for syret!

Hurtig fremstilling og udskiftning af hydraulikslanger

En nyhed der batter- IBIX TWIN

Gravlund Industrigummi leverer gummidele til bølgeenergianlæg

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Mød det billige alternativ – uden så mange dikkedarer

Mirit Glas tilbyder displayglas til skærme og touch screens

IBIX besøger Slagelse

Send til en kollega

0.187