23948sdkhjf

Sovcomflot vandt over norsk favorit

LNG og miljø i aframax’er bygget efter polarkoden blev anerkendt med Next Generation Award’en 2019

Det blev russiske Sovcomflot, der rendte med Next Generation Award’en ved Nor-Shipping 2019. Rederiets nybygning ’Gagarin Prospect’ vandt således prisen som det mest fremadskuende skibsdesign over to shuttletanker-nybygninger fra Teekay og AET samt det norske fuldt elektriske og delvist autonome containerskib ’Yara Birkeland’.

En ellers umiddelbart oplagt vinder ud fra en innovationsmæssig målestok, men modsat de øvrige tre udvalgte skibe, så er ’Yara Birkeland’ på en lang række af områder fortsat på et forsøgsstadie.

’Gagarin Prospect’ er verdens første aframax-tankskib, der er designet til at bruge LNG som det primære brændstof. Skibet blev leveret fra Hyundai Samho HI juli sidste år til en tiårig timecharter til Shell. Nybygningen er det første af i alt seks enheder til russiske Sovcomflots særlige flådefornyelsesprogram under navnet ”Green Funnel”.

Kombineret pris

Flådefornyelsesprogrammet sker med Shell som partner, og har som mål at introducere LNG som skibsbunker i store tankskibe og andre store deepsea-skibe, der ikke sejler på faste linjer. Skibsserien har isklasse 1A-skrog og bygges i det hele taget efter en række principper i den nye Polar Kode til operation i arktiske havområdet året rundt.

Når totakts-hovedmaskineriet ikke anvender LNG, vil røggassen fra marinegasolien blive sendt gennem katalysatorer, således, at seriens skibe lever op til Tier III-kravene om kvælstofreducering fra skibsfarten.

Årets Next Generation Award er for første gang kombineret med Energy Efficiency Award’en, der til og med Nor-Shipping 2017 var en selvstændig pris.

Må vente på regelværket

– Jeg har været involveret i de her priser siden de blev introduceret, og jeg kan ikke huske, at vi i juryen tidligere har haft så passionerede diskussioner som op til dette års uddeling. Vi havde således en meget engageret og langvarig diskussion i juryen omkring de fire nominerede skibe, men vi formåede at nå frem til en majoritetsbeslutning, udtaler Next Generation Award-jury formanden Malcolm Latarche, der bl.a. er forhenværende redaktør på LR Fairplay.

Når ’Yara Birkeland’ leveres næste år fra det norske Vard-værft bliver det verdens første kombinererede fuldt elektriske, og med grønt-produceret strøm, også verdens første nul-emissions autonome containerskib.

Skibets koncept består ligeledes af fuldt elektrisk-drevne kraner og øvrigt mobilt havneudstyr i de terminaler, det skal ligge i fast rutefart mellem. Skibet vil ligeledes også blive udrustet med automatisk fortøjning. Det vil dog angiveligt gå en del år før skibet ville kunne udnytte sin evne til autonom sejlads fra et kontrolcenter i land – ikke mindst ift. regelværket.

To Samsung-nybygninger

Det andet af de nominerede skibe er under bygning til Singaporebaserede AET ved Samsung i Sydkorea, og beskrives som et exceptionel energieffektiv tankskib.

Drivlinjen med to propellere bliver drevet af en low-pressure totakts WinGD hovedmotor akkompagneret af dualfuel hjælpemaskineri fra Wärtsilä.
Dermed kan hjælpemaskineriet både drives på LNG samt via et såkaldt VOC, Volatile Organic Compound genindvindingssystem. Det vil sige fra afdampningen fra olie-lasterne.

Den kombinerede anvendelse af LNG og VOC i maskineriet ventes at give en årlig besparelse på omkring 3.000 tons brændstof med deraf følgende lavere CO2-udledning. Skibet vil ydermere også have to akselgeneratorer, som ventes at kunne bidrage med yderligere 1.000 tons bunkerbesparelse årligt.

AET Tankers

Det er også Samsung-værftet, der bygger det tredje nominerede skibsprojekt. Det består af en serie af shuttle-tankskibe med projektnavnet ’E-Shuttle’.

Skibene vil operere på LNG som det primære brændstof, suppleret med et miks af LNG og afdampning fra lasten efter samme VOC-princip som nybygningen til AET Tankers. Dualfuel-maskineriet giver endvidere mulighed for anvendelse af konventionel marinegasolie, der også vil være til stede om bord som backup.

Skibenes maskineri vil under rejserne ude fra oliefelterne til terminalen i land kunne anvende al den afdampning fra råolien, der ellers vil gå ud i atmosfæren.

Afdampningen toppes således op til det nødvendige samlede brændstof input af LNG.
Da shuttle-tankskibes drift også indbefatter DP-operationer ude ved felterne, udstyres skibene ligeledes med en batteripakke, som efterhånden er ved at have nogen udbredelse i dieselelektriske offshoreskibe, der også skal kunne ligge i DP-mode.

Ud over en forventet reducering i vedligeholdelse af hjælpemaskineri, ventes de samlede grønne tiltag om bord at give en årlig CO2-reduktion på op til 42 pct. sammenlignet med et konventionelt shuttle-tankskib.

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125