23948sdkhjf

Danske shipping-topchefer forventer fremgang og højere fragtpriser

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Kina og klimaudfordringen spøger, men otte ud af ti topchefer i danske rederier ser positivt på fremtiden

De danske rederier må hver dag navigere gennem de bølgeskvulp, som blandt andet øgede toldsatser, Brexit og protektionistiske tiltag skaber.

Alligevel forventer et stort flertal af rederierne fremgang i aktivitetsniveauet og højere fragtpriser i løbet af det næste år. Det viser Danske Rederiers rundspørge blandt topcheferne i en række danske rederivirksomheder.

Her svarer godt 80 pct., at de forventer øget omsætning de næste 12 måneder, og knap 74 pct. spår en positiv udvikling i fragtrater.

En af de direktører, der ser positive tendenser i horisonten, er Johnny Schmolker fra Stena Rederi A/S. Hans 70 tankskibe sejler produkttank, som f.eks. gasolie, benzin og diesel mellem havne verden over. Og ifølge direktøren er det et marked, der er på vej op.

 - Når de nye skrappere regler for svovlindhold i brændstof træder i kraft ved årsskiftet til 2020, så forventer vi, at det vil disrupte markedet på en måde, der vil skabe øget aktivitet. Samtidigt vokser flåden af tankskibe lige nu langsommere end markedet, så derfor tror vi også på højere fragtpriser, siger Johnny Schmolker, adm. direktør i Stena Rederi A/S, i en pressemeddelelse fra Danske Rederier. 

Realistik forventning

Hos Danske Rederier, der i sidste uge fejrede årsdag ombord på DFDS' 'Pearl Seaways', noterer adm. direktør Anne H. Steffensen sig medlemmernes optimisme med tilfredshed.

Læs også: Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

- Vores medlemmer har hver dag fingeren på pulsen og kender deres markeder ud og ind. De ser selvfølgelig også de geopolitiske udfordringer rundtomkring i verden, men uanset det forventer OECD en vækst i verdensøkonomien på mere end tre pct., både i år og fremover, siger Anne H. Steffensen og tilføjer:

- Vores rederier har historisk set kunne følge med eller slå markedet. Derfor virker det samlet set ikke urealistisk, når de har mod på fremtiden. 

Kina spøger i kulissen

Rederierne peger dog også på en række udfordringer de næste 12 måneder i rundspørgen.

Højt på rederiernes radar står blandt andet klimaudfordringen, cyberangreb og Brexit.

Specielt står muligheder og udfordringer i Kina højt på CEO’ernes dagsorden. Knap 74 pct. vurderer, at et Kina, som ikke agerer efter markedsprincipperne, har en negativ eller meget negativ effekt på deres forretning.

- Kina er en kompleks størrelse at håndtere for vores medlemmer. På en og samme tid er landet vores største eksportmarked, men også det marked, hvor vi oplever flest problemer med f.eks. konkurrenceforvridende statsstøtte og diskriminering af udenlandske skibe, Anne H. Steffensen, som derfor valgte at bruge en stor del af årsdagen på netop at debattere forholdet til Kina.

FAKTA - Danske Rederiers rundspørge

  • Danske Rederiers rederipanel består af 36 topchefer fra danske rederier.
  • To gange årligt udfylder topcheferne et spørgeskema med en række konjunkturspørgsmål samt enkle tematiske spørgsmål.
  • Konjunkturspørgsmålene gør det muligt at følge udviklingen i rederiernes forventning til fremtiden, mens de tematiske spørgsmål tager temperaturen på højaktuelle emner.
  • Besvarelsen i april 2019 repræsenterer 80 pct. af den dansk opererede handelsflåde.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Online Avis Arkiv

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Sommerferie på Søfart

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

Her er søfartens nye minister

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

Send til en kollega

0.214