23948sdkhjf

Danske shipping-topchefer forventer fremgang og højere fragtpriser

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Kina og klimaudfordringen spøger, men otte ud af ti topchefer i danske rederier ser positivt på fremtiden

De danske rederier må hver dag navigere gennem de bølgeskvulp, som blandt andet øgede toldsatser, Brexit og protektionistiske tiltag skaber.

Alligevel forventer et stort flertal af rederierne fremgang i aktivitetsniveauet og højere fragtpriser i løbet af det næste år. Det viser Danske Rederiers rundspørge blandt topcheferne i en række danske rederivirksomheder.

Her svarer godt 80 pct., at de forventer øget omsætning de næste 12 måneder, og knap 74 pct. spår en positiv udvikling i fragtrater.

En af de direktører, der ser positive tendenser i horisonten, er Johnny Schmolker fra Stena Rederi A/S. Hans 70 tankskibe sejler produkttank, som f.eks. gasolie, benzin og diesel mellem havne verden over. Og ifølge direktøren er det et marked, der er på vej op.

 - Når de nye skrappere regler for svovlindhold i brændstof træder i kraft ved årsskiftet til 2020, så forventer vi, at det vil disrupte markedet på en måde, der vil skabe øget aktivitet. Samtidigt vokser flåden af tankskibe lige nu langsommere end markedet, så derfor tror vi også på højere fragtpriser, siger Johnny Schmolker, adm. direktør i Stena Rederi A/S, i en pressemeddelelse fra Danske Rederier. 

Realistik forventning

Hos Danske Rederier, der i sidste uge fejrede årsdag ombord på DFDS' 'Pearl Seaways', noterer adm. direktør Anne H. Steffensen sig medlemmernes optimisme med tilfredshed.

Læs også: Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

- Vores medlemmer har hver dag fingeren på pulsen og kender deres markeder ud og ind. De ser selvfølgelig også de geopolitiske udfordringer rundtomkring i verden, men uanset det forventer OECD en vækst i verdensøkonomien på mere end tre pct., både i år og fremover, siger Anne H. Steffensen og tilføjer:

- Vores rederier har historisk set kunne følge med eller slå markedet. Derfor virker det samlet set ikke urealistisk, når de har mod på fremtiden. 

Kina spøger i kulissen

Rederierne peger dog også på en række udfordringer de næste 12 måneder i rundspørgen.

Højt på rederiernes radar står blandt andet klimaudfordringen, cyberangreb og Brexit.

Specielt står muligheder og udfordringer i Kina højt på CEO’ernes dagsorden. Knap 74 pct. vurderer, at et Kina, som ikke agerer efter markedsprincipperne, har en negativ eller meget negativ effekt på deres forretning.

- Kina er en kompleks størrelse at håndtere for vores medlemmer. På en og samme tid er landet vores største eksportmarked, men også det marked, hvor vi oplever flest problemer med f.eks. konkurrenceforvridende statsstøtte og diskriminering af udenlandske skibe, Anne H. Steffensen, som derfor valgte at bruge en stor del af årsdagen på netop at debattere forholdet til Kina.

FAKTA - Danske Rederiers rundspørge

  • Danske Rederiers rederipanel består af 36 topchefer fra danske rederier.
  • To gange årligt udfylder topcheferne et spørgeskema med en række konjunkturspørgsmål samt enkle tematiske spørgsmål.
  • Konjunkturspørgsmålene gør det muligt at følge udviklingen i rederiernes forventning til fremtiden, mens de tematiske spørgsmål tager temperaturen på højaktuelle emner.
  • Besvarelsen i april 2019 repræsenterer 80 pct. af den dansk opererede handelsflåde.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Skibsrederen blev fyret to gange

FØDSELSDAG: Både i Danske Bank og Novo-fonden blev Eivind Kolding fyret hurtigt trods et vægtigt CV fra Mærsk. Men han er tilbage på hesten igen. Lørdag fylder han 60 år.

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

Nu bliver der sejlet affaldstræ fra Køge til Letland

Remontowa gør 'Copenhagen' klar til rotorsejl

Kina kæmper for havneudvidelse i Grækenland

Mærsk-konkurrent klar med vindskærm på 20.000 TEU'er

Nyhedsbrev

8.492 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Nordjyder vil have et søfarts-gymnasium

Frederikshavn Gymnasium og Martec søger om at udbyde en gymnasieuddannelse med maritim overbygning. Regionspolitikere er positive, mens nabogymnasierne er mere forbeholdne

Online Avis Arkiv

'Harald Blåtand' til salg for under 1 million

Plus

Sådan forløb den værste nærved-katastrofe til søs i nyere tid

Havarirapport om det potentielt ekstremt farlige black-out på ’Viking Sky’ i marts er klar. Lavt smøreolieniveau var årsagen

VLCC-festen ebber ud

Ekspeditions-rederier dropper HFO

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Plus

Blue Future
Unge får fingrene i teknikken hos MAN Energy Solutions

En gruppe skoleelever i 9. klasse er kommet på et ganske særligt praktikforløb hos DieselHouse i Københavns Sydhavn

Plus 6

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale VTS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

Plus

Blue Future
Lina gik efter det maritime miljø på DTU

Grøn dagsorden, dataanalyse på kontoret, mange bolde i luften og masser af møder i projektgrupper præger dagligdagen for nyuddannet skibsingeniør hos DFDS

Medie: Mærsk-boss har landet et nyt topjob

Transportminister drøfter havnelov med Danske Havne

Det er vigtigt at lytte til alle parter, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht

Hoyer udvider massivt i Kina

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny hjemmeside om bæredygtighed

Technoflex notstikker

Ajos' kraner løfter ny Metroudvidelse i København

Gravlund Industrigummi A/S tilbyder sprøjtestøbning

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Process Engineering er igen kåret som én af Danmarks Bedste

Siemens Simatic automationsløsninger – reducér to licenser til én combo-licens

Ny Lamelvakuumpume med trykregulering

FMV temadag d. 26. november 2019

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Vores guide til FALCON by DENIOS

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Send til en kollega

0.301