23948sdkhjf

Orø-færgen stopper med diesel og sænker luftforureningen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Østre Færge, som står for forbindelsen mellem Orø og Hammer Bakke i Hornsherred, vil fremover bruge brændstof lavet på naturgas

For at sikre renere luft for passagerer og naboer stopper Østre Færge, der står for sejladsen mellem Orø og Hornsherred, med at bruge diesel i færgedriften.

I stedet sker overfarten nu på GTL-brændstof, som er naturgas i flydende form. Det nye brændstof brænder renere og kan derfor sænke luftforureningen fra færgerne med op til 25-30 pct. sammenlignet med diesel.

Men ikke nok med, at initiativet sænker luftforureningen betragteligt. Skiftet til GTL-brændstof gør også, at det er slut med diesellugt fra færgerne, siger direktør Michael Kousted i en pressemeddelelse. 

- Blot ved at tanke et nyt brændstof på færgerne fjerner vi nu en stor del af luftforureningen fra dieselmotorerne. Det betyder færre dieselpartikler i luften, og at passagerer og lystsejlere, der lægger til i havnene, slipper for diesellugt. Men det kommer også de 1.500 sommerhuse her i området til gavn, at vi nu sejler renere. Så udskiftningen af diesel er et vigtigt skridt på vejen mod en mere grøn fremtid for Østre Færge, siger han.

Ifølge Michael Kousted har Østre Færge øje for, at en overgang til ren el-drift en dag bliver muligt. Men lige nu er mulighederne for at afvikle dieselmotorerne endnu ikke på plads.

 - Nu og her er GTL-brændstof faktisk den mest optimale løsning, vi har, for at gøre noget på miljøsiden, som gavner vores passagerer og naboer. Vi er ganske bevidste om den luftforurening, der kommer fra vores dieselmotorer. Så når vi nemt kan udskifte diesel med et renere brændstof, gør vi det naturligvis, siger han.

Ifølge DCC Energi kan GTL-brændstof uden nogen modifikationer blandes med konventionel råoliebaseret diesel. Alt efter motor og alder sænker brændstoffet udledningen af skadelige partikler, sod og NOx med op til 38 pct. 

Siden 1745 har Østre Færge sejlet mellem Orø og Hammer Bakke. Først i robåd, siden i motorbåd og fra 1962 med en kabeltrukket bilfærge. I dag betjener to færger de mange sommerhusejere, turister og godt 900 øboere på den 6 minutters lange overfart til og fra Orø.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu
1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Nyhedsbrev

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle, lagde i sidste weekend til kaj ved Ofelia Plads i København

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Svenstrup-virksomhed skal levere 42 pumper til VLEC-tankskibe fra Sydkorea

Hafnia lykkeligt ude af første kvartal efter fusion

Hafnia Tankers og BW Tankers er kommet ud af første kvartal som sammenbragt rederi med overskud

Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

VIDEO
Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

Plus

Clipper Group sælger næstsidste krydstogtskib

Franske Croisi Europe bekræfter overtagelse af ekspeditionskrydstogtskib fra Clipper Group

Plus

Historiske danske skibe blev spottet ved Norge

DEN GAMLE SKIBSLISTE: Anden halvdel af Hans-Henrik Fentzs seneste sørejse. Her rundede han Kirkenes og satte kursen sydpå igen. Undervejs mødte han skibe med en dansk historie, bl.a. Kløvedal-familines ekspeditionsskib ’Wallenberg’

Anden mega-ro/ro leveret til DFDS

’Belgia Seaways’ er lige nu på leveringsrejse fra Kina mod Tyrkiet. Næste to skibe ventes til Nordsøen senere i år

Plus

Estiske lodsbåde vækker begejstring hos søfolk

Danpilot har valgt at udnytte optionen på fire yderligere lodsbåde. Den samlede leverance fra Baltic Workboats i Estland ender derfor på samlet 15 fartøjer, der sikrer maksimal fleksibilitet

Positionsbillede

Plus

Stærk trafik, snæver passage og ringe vanddybde

Frygten for den store katastrofe lurer konstant langs de danske kyster, som passeres af ca. 70.000 skibe til og fra Østersøen

Startup rengør tørlastskibe

En håndfuld maritime startups får hjælp under Marcod-projektet ’Maritime Stars’, f.eks. online-platformen Dry Bulk Chemicals, der formidler rengøring af tørlastskibe

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbejde med FAOD

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Gør som denne kunde! Få din nye kran til produktionen leveret af Fyns Kran ...

Technoflex Koblinger

Prysmian bliver sponsormedlem af RES4Med&Africa

Medicinsk cannabis

Send til en kollega

0.171