23948sdkhjf

Callenbergs danske el-aktiviteter opsuges af SH Group

SH Group forfølger One Call does it all-strategien i vakuummet efter Callenbergs danske exit

SH Group kommer gennem foråret til at udvide sine el-aktiviteter på marine og offshore-området betragteligt. Det sker, når ledende medarbejdere fra starten af maj har første arbejdsdag i SH Group’s hovedkvarter i Svendborg.

De nye kollegaer kender hinanden i forvejen, de har nemlig senest været nøglepersoner i den svenskbaserede teknologi-gruppe Callenbergs danske afdelinger i Odense og på Fayard i Munkebo.

Der er dog ikke tale om en fjendtlig kapring af en konkurrents nøglemedarbejdere, understreger Jens Lintrup, Head of Offshore hos SH Group, overfor Søfart.

Den svenske virksomhed, som bl.a. med den danske tilstedeværelse leverer elektriske tavler og elinstallation til marine- og offshore, har nemlig valgt at stoppe sine aktiviteter i Danmark. Angiveligt som led i en strategiændring efter virksomheden i 2016 blev overtaget af amerikanske Trident Maritime Systems, der agerer inden for skibsindretningsområdet med HVAC og skibsisolering som Callenberg fra sin svenske hovedbase selv er en førende aktør inden for.

– Det så vi som en mulighed for at udvide vores aktiviteter inden for el-området med hjælp fra det vakuum, der vil komme i markedet, når Callenberg trækker sig i Danmark. Samtidigt blev vi kontaktet af gruppen af ledende medarbejdere fra Callenbergs danske afdeling, der var ude og se sig om efter nye jobs, forklarer Jens Lintrup.

Gennembrud med SOV-projekt

Jens Lintrup skiftede selv fra en ledende stilling i Rig-service-divisionen hos Semco Maritime til SH Group i 2014. Samme år udvidede SH Group sine aktiviteter på el-området fra en mindre produktion af tavler til gruppens egenproducerede produkter som spil, A-rammer og kraner til turnkey-leverancer af elinstallation til værftsbranchen.

Der betød bl.a., at det var SH Group som stod for hele el-delen under den omfattende ombygning af C-bed’s SOV ’Wind Innovation’ på Fayard i 2015/16.

– Det var et gennembrud og et kæmpe projekt for os til en værdi af 25 mio. kr. Efterfølgende overtog vi et elektromekanisk værksted på Lindø fra ABB, hvor vi fortsat samarbejder med dem ift. til reparation af de større elektromotorer herunder ATEX-motorer. Men udvidelsen fra 2014 har hele tiden haft et fokus på værfter, så det er først nu, at vi for alvor også kan komme bredt ud i markedet på el-området, forklarer Jens Lintrup.

De tre største fokusområder i SH Group er i dag inden for henholdsvis de mekaniske, hydrauliske og de strukturelle felter på marine- og offshoremarkedet. Dertil kommer det elektriske område, der nu udvides, samt ny-produktion af kraner, spil og davider til livbåde.

Med de nye medarbejdere fra Callenberg kommer også deres respektive personlige forretningsnetværk, der skal positionere SH Group på el-området i forhold til elinstallation og salg, primært i Skandinavien. Men SH Group har også købt dele af den danske Callenberg-afdelings ordrebog. Dermed kommer SH Group i første hug også ud internationalt, om end kunden er dansk.

– En af de nye opgaver vi har fået fra Callenberg i Danmark er på installation af reeferplugs for Maersk Line. De har løbende behov for installation af reeferplugs på deres containerskibe, hvis de flyttes fra en trade til en anden, hvor behovet for kølecontainere er større. Selvom kunden er dansk, så er opgaven jo reelt af international karakter, og bliver udført af et hold montører fra os under medsejladser.

– I det hele taget skal vi i stigende grad til at orientere os internationalt og sprede budskabet om, at SH Group er langt mere end hydraulik. Det handler for os om at styrke vores igangværende ”One Call does it all-strategi”, som med den markant styrkede el-del, nu kan siges at være en realitet, siger Jens Lintrup.

Nye kundekrav

Han understreger dog, at SH Group ikke med egne medarbejdere og egen in-house knowhow skal kunne alle discipliner inden for vedligehold og ombygninger af skibe og offshoreinstallationer. Det skal være en udvalgt og sammenhængende pulje af services.

– Vi vil gerne sige til et værft, der har travlt på flere fronter, at vi kan tage et konkret projekt som en samlet opgave. Det kan så være, at den også indbefatter male- tømre og stilladsopgaver; dem må vi i så fald så selv gå ud og hyre ind eksternt fra som en turn key-leverandør. Målet er, at vores kunde kun skal opleve, at de har én leverandør inde til en ellers kompleks opgave.

Jens Lintrup forklarer, at strategien om at kunne løse store samlede projekter med langt flere facetter end tidligere skal ses i lyset af organisatoriske ændringer hos mange af de typiske kundegrupper:

- Olieprisernes fald gjorde, at olieselskaberne måtte drosle ned, hvilket i høj grad betød langt mindre organisationer. Derfor fandt der en stor afgang af folk og knowhow sted fra deres tekniske organisationer. Parallelt har vi i den samme periode oplevet, at mange rederiers tekniske organisationer også er blevet mindre.

Ifølge Jens Lintrup er der en direkte sammenhæng mellem mindre tekniske organisationer hos de typiske kundegrupper og efterspørgslen på leverandører, der kan påtage sig store samlede projekter.

Helt aktuelt er SH Group bl.a. i gang med en større el-tavle-opgave for en større reder, mens Jens Lintrup i den seneste tid også har set klare indikationer på, at offshorebranchen igen er begyndt at røre på sig. Noget, han forventer, vil ske med en markant større efterspørgsel på eksterne services med den store afgang af medarbejdere i branchen for fire fem år siden, der nu er i jobs andre steder.

Mere om: SH Group
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Online Avis Arkiv
Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Aarhus Havn kontraherer ny slæbebåd i Tyrkiet

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Danske Rederier håber på redning af færgerederiers højsæson

Bornholmslinjen sender 'Povl Anker' til Sassnitz efter tyske turister

Stor søgning mod Bornholm fra både Danmark og Tyskland får Molslinjen til at indsætte ekstra afgange og rokere med tonnagen

Norden åbner i Dubai og lukker i Mumbai

Plus

E-Fuels og PtX
To af Danmarks største rederier bakker op om et nyt brintanlæg

Mærsk ser det som et første vigtigt skridt, men påpeger, at der skal meget mere til. Hos DFDS hilses industrialiseringen af E-fuels velkommen

Plus

E-Fuels og PtX
Vindmøllestrøm fra Østersøen kan blive til grøn skibsbunker i København

Stort brintproduktionsanlæg med direkte opkobling til energiø har Mærsk og DFDS som partnere, og skal konkretisere dele af regeringens klimaplan allerede fra 2023

Ny krydstogtterminal i København udskydes på ubestemt tid

Alfa Laval sætter produktionsrekord for nicheløsning

Plus 1

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Plus

Tragedien på Veststranden satte sig dybe spor på Fanø

BOGANMELDELSE: Otte unge søfolk måtte lade livet, da briggen ’Claus’ strandede på Fanø i 1897. Ny lokalhistorisk bogudgivelse følger nogle af de spor, tragedien satte i øsamfundet – ikke mindst hos familien Anthonisen

Plus

NH Towage klarer sig gennem corona-krisen trods underskud

Slæbebådsvirksomheden NH Towage – tidligere Svendborg Bugser – havde et underskud på fem mio. kr. i 2019. Men direktøren ser optimistisk på 2020 trods corona

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fra analoge til digitale vejesignaler med Siemens

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Garanti for rene komponenter

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.22