23948sdkhjf

Callenbergs danske el-aktiviteter opsuges af SH Group

SH Group forfølger One Call does it all-strategien i vakuummet efter Callenbergs danske exit

SH Group kommer gennem foråret til at udvide sine el-aktiviteter på marine og offshore-området betragteligt. Det sker, når ledende medarbejdere fra starten af maj har første arbejdsdag i SH Group’s hovedkvarter i Svendborg.

De nye kollegaer kender hinanden i forvejen, de har nemlig senest været nøglepersoner i den svenskbaserede teknologi-gruppe Callenbergs danske afdelinger i Odense og på Fayard i Munkebo.

Der er dog ikke tale om en fjendtlig kapring af en konkurrents nøglemedarbejdere, understreger Jens Lintrup, Head of Offshore hos SH Group, overfor Søfart.

Den svenske virksomhed, som bl.a. med den danske tilstedeværelse leverer elektriske tavler og elinstallation til marine- og offshore, har nemlig valgt at stoppe sine aktiviteter i Danmark. Angiveligt som led i en strategiændring efter virksomheden i 2016 blev overtaget af amerikanske Trident Maritime Systems, der agerer inden for skibsindretningsområdet med HVAC og skibsisolering som Callenberg fra sin svenske hovedbase selv er en førende aktør inden for.

– Det så vi som en mulighed for at udvide vores aktiviteter inden for el-området med hjælp fra det vakuum, der vil komme i markedet, når Callenberg trækker sig i Danmark. Samtidigt blev vi kontaktet af gruppen af ledende medarbejdere fra Callenbergs danske afdeling, der var ude og se sig om efter nye jobs, forklarer Jens Lintrup.

Gennembrud med SOV-projekt

Jens Lintrup skiftede selv fra en ledende stilling i Rig-service-divisionen hos Semco Maritime til SH Group i 2014. Samme år udvidede SH Group sine aktiviteter på el-området fra en mindre produktion af tavler til gruppens egenproducerede produkter som spil, A-rammer og kraner til turnkey-leverancer af elinstallation til værftsbranchen.

Der betød bl.a., at det var SH Group som stod for hele el-delen under den omfattende ombygning af C-bed’s SOV ’Wind Innovation’ på Fayard i 2015/16.

– Det var et gennembrud og et kæmpe projekt for os til en værdi af 25 mio. kr. Efterfølgende overtog vi et elektromekanisk værksted på Lindø fra ABB, hvor vi fortsat samarbejder med dem ift. til reparation af de større elektromotorer herunder ATEX-motorer. Men udvidelsen fra 2014 har hele tiden haft et fokus på værfter, så det er først nu, at vi for alvor også kan komme bredt ud i markedet på el-området, forklarer Jens Lintrup.

De tre største fokusområder i SH Group er i dag inden for henholdsvis de mekaniske, hydrauliske og de strukturelle felter på marine- og offshoremarkedet. Dertil kommer det elektriske område, der nu udvides, samt ny-produktion af kraner, spil og davider til livbåde.

Med de nye medarbejdere fra Callenberg kommer også deres respektive personlige forretningsnetværk, der skal positionere SH Group på el-området i forhold til elinstallation og salg, primært i Skandinavien. Men SH Group har også købt dele af den danske Callenberg-afdelings ordrebog. Dermed kommer SH Group i første hug også ud internationalt, om end kunden er dansk.

– En af de nye opgaver vi har fået fra Callenberg i Danmark er på installation af reeferplugs for Maersk Line. De har løbende behov for installation af reeferplugs på deres containerskibe, hvis de flyttes fra en trade til en anden, hvor behovet for kølecontainere er større. Selvom kunden er dansk, så er opgaven jo reelt af international karakter, og bliver udført af et hold montører fra os under medsejladser.

– I det hele taget skal vi i stigende grad til at orientere os internationalt og sprede budskabet om, at SH Group er langt mere end hydraulik. Det handler for os om at styrke vores igangværende ”One Call does it all-strategi”, som med den markant styrkede el-del, nu kan siges at være en realitet, siger Jens Lintrup.

Nye kundekrav

Han understreger dog, at SH Group ikke med egne medarbejdere og egen in-house knowhow skal kunne alle discipliner inden for vedligehold og ombygninger af skibe og offshoreinstallationer. Det skal være en udvalgt og sammenhængende pulje af services.

– Vi vil gerne sige til et værft, der har travlt på flere fronter, at vi kan tage et konkret projekt som en samlet opgave. Det kan så være, at den også indbefatter male- tømre og stilladsopgaver; dem må vi i så fald så selv gå ud og hyre ind eksternt fra som en turn key-leverandør. Målet er, at vores kunde kun skal opleve, at de har én leverandør inde til en ellers kompleks opgave.

Jens Lintrup forklarer, at strategien om at kunne løse store samlede projekter med langt flere facetter end tidligere skal ses i lyset af organisatoriske ændringer hos mange af de typiske kundegrupper:

- Olieprisernes fald gjorde, at olieselskaberne måtte drosle ned, hvilket i høj grad betød langt mindre organisationer. Derfor fandt der en stor afgang af folk og knowhow sted fra deres tekniske organisationer. Parallelt har vi i den samme periode oplevet, at mange rederiers tekniske organisationer også er blevet mindre.

Ifølge Jens Lintrup er der en direkte sammenhæng mellem mindre tekniske organisationer hos de typiske kundegrupper og efterspørgslen på leverandører, der kan påtage sig store samlede projekter.

Helt aktuelt er SH Group bl.a. i gang med en større el-tavle-opgave for en større reder, mens Jens Lintrup i den seneste tid også har set klare indikationer på, at offshorebranchen igen er begyndt at røre på sig. Noget, han forventer, vil ske med en markant større efterspørgsel på eksterne services med den store afgang af medarbejdere i branchen for fire fem år siden, der nu er i jobs andre steder.

Mere om: SH Group
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Norsk offshore-skib til Rohde Nielsen

Efter second hand-køb fra Østensø Rederi for knapt tre år siden, henter Rohde Nielsen nu atter et platform supply-skib i Norge

Plus

Store vidtforgrenede globale ØK sang svanesang i halvfemserne

Begyndelsen på enden for ØK var containeriseringen, hvor selskabet blev agterudsejlet af Mærsk. Sidste skib blev solgt i 1998, men navnet ØK levede frem til 2015. Tredje og sidste del af ØK’s historie

Positionsbilede

’Mette Miljø’ og ’Gunnar Thorson’ ved krydstogtkajen i Aarhus onsdag morgen. Foto: Finn Salomon

Plus

Søværnets nyeste fartøj er taget i brug ved Sjællands Odde

Nybygningen Y347 ’Lunden’ er Søværnets Center for Våbens nye praktiske gris

Plus

Endnu en handysize-bulker solgt fra J. Lauritzen

Endnu en af Lauritzen Bulkers ældste handysize-skibe har forladt flåden efter salg af tre skibe til Clipper Group tilbage i september

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nyhedsbrev

8.491 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

Online Avis Arkiv

Million-donation til Aalborgs havnefront

Hedegaard Agro og Aalborg Havn donerer nu en million kroner til foreningen Aalborg Waterfront. Pengene skal blandt andet anvendes til at udbygge konceptet for Aalborg Regatta

Plus

Nordjyder vil have et søfarts-gymnasium

Frederikshavn Gymnasium og Martec søger om at udbyde en gymnasieuddannelse med maritim overbygning. Regionspolitikere er positive, mens nabogymnasierne er mere forbeholdne

Remontowa gør 'Copenhagen' klar til rotorsejl

Kina kæmper for havneudvidelse i Grækenland

Plus

Sådan forløb den værste nærved-katastrofe til søs i nyere tid

Havarirapport om det potentielt ekstremt farlige black-out på ’Viking Sky’ i marts er klar. Lavt smøreolieniveau var årsagen

Nu bliver der sejlet affaldstræ fra Køge til Letland

Skibsrederen blev fyret to gange

FØDSELSDAG: Både i Danske Bank og Novo-fonden blev Eivind Kolding fyret hurtigt trods et vægtigt CV fra Mærsk. Men han er tilbage på hesten igen. Lørdag fylder han 60 år.

'Harald Blåtand' til salg for under 1 million

Mærsk-konkurrent klar med vindskærm på 20.000 TEU'er

VLCC-festen ebber ud

Ekspeditions-rederier dropper HFO

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

Plus

Blue Future
Unge får fingrene i teknikken hos MAN Energy Solutions

En gruppe skoleelever i 9. klasse er kommet på et ganske særligt praktikforløb hos DieselHouse i Københavns Sydhavn

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny hjemmeside om bæredygtighed

Technoflex notstikker

Ajos' kraner løfter ny Metroudvidelse i København

Gravlund Industrigummi A/S tilbyder sprøjtestøbning

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Process Engineering er igen kåret som én af Danmarks Bedste

Siemens Simatic automationsløsninger – reducér to licenser til én combo-licens

Ny Lamelvakuumpume med trykregulering

FMV temadag d. 26. november 2019

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Vores guide til FALCON by DENIOS

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Send til en kollega

0.201