23948sdkhjf

Callenbergs danske el-aktiviteter opsuges af SH Group

SH Group forfølger One Call does it all-strategien i vakuummet efter Callenbergs danske exit

SH Group kommer gennem foråret til at udvide sine el-aktiviteter på marine og offshore-området betragteligt. Det sker, når ledende medarbejdere fra starten af maj har første arbejdsdag i SH Group’s hovedkvarter i Svendborg.

De nye kollegaer kender hinanden i forvejen, de har nemlig senest været nøglepersoner i den svenskbaserede teknologi-gruppe Callenbergs danske afdelinger i Odense og på Fayard i Munkebo.

Der er dog ikke tale om en fjendtlig kapring af en konkurrents nøglemedarbejdere, understreger Jens Lintrup, Head of Offshore hos SH Group, overfor Søfart.

Den svenske virksomhed, som bl.a. med den danske tilstedeværelse leverer elektriske tavler og elinstallation til marine- og offshore, har nemlig valgt at stoppe sine aktiviteter i Danmark. Angiveligt som led i en strategiændring efter virksomheden i 2016 blev overtaget af amerikanske Trident Maritime Systems, der agerer inden for skibsindretningsområdet med HVAC og skibsisolering som Callenberg fra sin svenske hovedbase selv er en førende aktør inden for.

– Det så vi som en mulighed for at udvide vores aktiviteter inden for el-området med hjælp fra det vakuum, der vil komme i markedet, når Callenberg trækker sig i Danmark. Samtidigt blev vi kontaktet af gruppen af ledende medarbejdere fra Callenbergs danske afdeling, der var ude og se sig om efter nye jobs, forklarer Jens Lintrup.

Gennembrud med SOV-projekt

Jens Lintrup skiftede selv fra en ledende stilling i Rig-service-divisionen hos Semco Maritime til SH Group i 2014. Samme år udvidede SH Group sine aktiviteter på el-området fra en mindre produktion af tavler til gruppens egenproducerede produkter som spil, A-rammer og kraner til turnkey-leverancer af elinstallation til værftsbranchen.

Der betød bl.a., at det var SH Group som stod for hele el-delen under den omfattende ombygning af C-bed’s SOV ’Wind Innovation’ på Fayard i 2015/16.

– Det var et gennembrud og et kæmpe projekt for os til en værdi af 25 mio. kr. Efterfølgende overtog vi et elektromekanisk værksted på Lindø fra ABB, hvor vi fortsat samarbejder med dem ift. til reparation af de større elektromotorer herunder ATEX-motorer. Men udvidelsen fra 2014 har hele tiden haft et fokus på værfter, så det er først nu, at vi for alvor også kan komme bredt ud i markedet på el-området, forklarer Jens Lintrup.

De tre største fokusområder i SH Group er i dag inden for henholdsvis de mekaniske, hydrauliske og de strukturelle felter på marine- og offshoremarkedet. Dertil kommer det elektriske område, der nu udvides, samt ny-produktion af kraner, spil og davider til livbåde.

Med de nye medarbejdere fra Callenberg kommer også deres respektive personlige forretningsnetværk, der skal positionere SH Group på el-området i forhold til elinstallation og salg, primært i Skandinavien. Men SH Group har også købt dele af den danske Callenberg-afdelings ordrebog. Dermed kommer SH Group i første hug også ud internationalt, om end kunden er dansk.

– En af de nye opgaver vi har fået fra Callenberg i Danmark er på installation af reeferplugs for Maersk Line. De har løbende behov for installation af reeferplugs på deres containerskibe, hvis de flyttes fra en trade til en anden, hvor behovet for kølecontainere er større. Selvom kunden er dansk, så er opgaven jo reelt af international karakter, og bliver udført af et hold montører fra os under medsejladser.

– I det hele taget skal vi i stigende grad til at orientere os internationalt og sprede budskabet om, at SH Group er langt mere end hydraulik. Det handler for os om at styrke vores igangværende ”One Call does it all-strategi”, som med den markant styrkede el-del, nu kan siges at være en realitet, siger Jens Lintrup.

Nye kundekrav

Han understreger dog, at SH Group ikke med egne medarbejdere og egen in-house knowhow skal kunne alle discipliner inden for vedligehold og ombygninger af skibe og offshoreinstallationer. Det skal være en udvalgt og sammenhængende pulje af services.

– Vi vil gerne sige til et værft, der har travlt på flere fronter, at vi kan tage et konkret projekt som en samlet opgave. Det kan så være, at den også indbefatter male- tømre og stilladsopgaver; dem må vi i så fald så selv gå ud og hyre ind eksternt fra som en turn key-leverandør. Målet er, at vores kunde kun skal opleve, at de har én leverandør inde til en ellers kompleks opgave.

Jens Lintrup forklarer, at strategien om at kunne løse store samlede projekter med langt flere facetter end tidligere skal ses i lyset af organisatoriske ændringer hos mange af de typiske kundegrupper:

- Olieprisernes fald gjorde, at olieselskaberne måtte drosle ned, hvilket i høj grad betød langt mindre organisationer. Derfor fandt der en stor afgang af folk og knowhow sted fra deres tekniske organisationer. Parallelt har vi i den samme periode oplevet, at mange rederiers tekniske organisationer også er blevet mindre.

Ifølge Jens Lintrup er der en direkte sammenhæng mellem mindre tekniske organisationer hos de typiske kundegrupper og efterspørgslen på leverandører, der kan påtage sig store samlede projekter.

Helt aktuelt er SH Group bl.a. i gang med en større el-tavle-opgave for en større reder, mens Jens Lintrup i den seneste tid også har set klare indikationer på, at offshorebranchen igen er begyndt at røre på sig. Noget, han forventer, vil ske med en markant større efterspørgsel på eksterne services med den store afgang af medarbejdere i branchen for fire fem år siden, der nu er i jobs andre steder.

Mere om: SH Group
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Niels Smedegaard til DSV

Plus 1

Tilbageblik på den jyske Oslobåd

HISTORISK GALLERI: Rutelukning er et foreløbigt punktum for 80 års bilfærgetrafik mellem Frederikshavn og Oslo

Plus

Danske fendere eksporteres i stor stil

95 procent af Dan Hill Plasts produktion ender i udlandet - især takket være virksomhedens eget produkt, Dan-Fender

Korslagte arme på broen gavner ikke kvinder

Danske Rederier er i gang med en historisk indsats for at få flere kvinder til at kigge mod shipping. Indsatsen har fået stor opbakning af branchen. Men vi gør det ikke for vores blå øjnes skyld - vi gør det for Det Blå Danmark

1

El-færgen ’Ellen’ er nomineret til dansk designpris

E-ferry-projektet anerkendes nu også uden for søfartsbranchen med nominering til Danish Design Award

Nyhedsbrev

8.581 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Scandinavian Star: Skibets nye liv efter den skæbnesvangre brand

Ulykkesfærgen, hvorpå 158 mennesker mistede livet, havde en lang historie både før og efter branden

Online Avis Arkiv

Galleri: Slider og slæber under fjerne himmelstrøg

GALLERI: Det danske rederi, Svitzer, har slæbebåde over hele verden. Kom med slæbebådene på arbejde i den brasilianske havneby, Santos

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

4

Scandinavian Star blev et traume for Søfartsstyrelsen

Hvad blev læren af mordbranden på Scandinavian Star? Hvordan reagerede myndigheder i Danmark og udlandet? Og ville katastrofen kunne ske igen? Søfart kortlægger, hvad branchen har gjort for at forebygge en lignende katastrofe i fremtiden

Esbjerg Havn bruger 120 mio. kroner på corona-støtte

Andre danske havne bør følge det gode eksempel, lyder det fra Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

"At lukke Tattoo Ole svarer til at fjerne Den Lille Havfrue"

Det bliver heldigvis ikke aktuelt at dreje nøglen om hos Tattoo Ole i Nyhavn. Den historiske tatovør har vundet sag mod udlejer i Østre Landsret

Indonesien smækker døren i for danske rederier

Color Line genindsætter 'Super Speed 1' som godsfærge

Regeringen klar med fregat til Hormuz

Danmark deltager sammen med otte andre EU-lande i en overvågningsmission i Den Persiske Havbugt

Fjord Line vil trække færge ud af DIS

Bestyrelsen i Fjord Line har intentioner om at flage 'Oslofjord' hjem til Norge. Ifølge fagforening er der uklarhed om de mulige konsekvenser for de danske søfolk

Plus

Her er den eneste shipping-optur netop nu

Bimcos chefanalytiker gennemgår coronakrisens effekt på de store shipping-segmenter

Plus

Færger i Middelhavet værst ramt

Corona forårsager strenge begrænsninger selv i indenrigstrafikken på Middelhavet

CORONA: Bemalingen bedrager i container-shipping

Lige nu ser alt godt ud, men en ny bølge af aflyste sejladser venter i de kommende uger, vurderer Lars Jensen, der frygter nedgang som under finanskrisen

E-Fuels og PtX
Wärtsilä laver forsøg med ammoniak

Første række af ammoniakforsøg på testbænk skal danne grundlaget for ammoniakdrift på firetaktsområdet

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

Plus

Strid mellem Molslinjen og Rønne Havn fortsætter i retten

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil ikke behandle klage over priserne for at anløbe Rønne Havn, som Molslinjen har arvet

Plus

Scandlines-boss om dramatisk passagernedgang: ”Vi kommer til at bede regeringen om hjælp”

Branche-direktør: "Jeg blev oprigtigt ked af det"

Hver anden virksomhed i den maritime industri forventer at fyre medarbejdere, viser en rundspørge fra Danske Maritime

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Hempel-chef navigerer hurtigt i rørte vande

Grænselukning er sten i skoen for Fayard

Corona: Dansk shipping-boss kritiserer forhold for besætningsskift

3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Plus

Brancheforening om miljøskibe: "Det er Ikke rimeligt"

Hemmingsen på vej til bestyrelse i A.P. Møller Holding

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kraner købes og sælges

STEMPELVENTIL – Hvad er fordelene?

70 år med Klingspor Kronenflex® skæreskiver

NOS A/S har surringer, der holder!

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

Ingeniørens trøst - Tip fra Siemens

Pakninger, som sidder lige i skabet!

Har du en reguleringsopgave?

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Ny traverskran? Få det hurtigste og skarpeste tilbud nu!

Sikker og hurtig fortøjning af skibe og færger med vakuum

Roxtec Transit Quality Assurance Program

Skal du have et mobilt laboratorium?

Dokumentér din indsats med en Verdensmålcertificering

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Hvad siger DENIOS til Covid-19?

Forsynings-sikkerhed

Desinficerende ozonbehandling

Må vi hjælpe dig i gang med kemikaliedokumentationen?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Copenhagen Pump fører Esay Box trykforøger pumpe fra DAB

MTS E Serien af sensorer føres af Summit

Selvkørende kran til brug ved arbejde på din båd

Så du vores video i sidste uge med maskindonkraften DK JACK?

Send til en kollega

0.218