23948sdkhjf

DFDS investerer i udvikling af biobrændsel-udvikler MASH Energy

| Af Ritzau/DFDS/SLH | Tip redaktionen om en historie

Start-up-virksomheden MASH Energy udvinder olie af spild fra landbrugsproduktion, der kan anvendes som CO2-neutralt biobrændsel til bl.a. skibe. Et første mål vil være at klargøre olien til test på en DFDS-skibsmotor

DFDS’ færger mellem København og Oslo kan forhåbentlig om nogen tid hælde klimavenlig planteolie i tanken.

Det er målet med en investering på op til 10 millioner kroner i MASH Energy, der har udviklet en effektiv og billig metode til udvinding af olie fra spildprodukter, i dette tilfælde fra nøddeproduktion i Tanzania og Indien. Efter planen vil der nu blive arbejdet på at forberede en test i en skibsmotor.

- Det udvundne biobrændsel er CO2-neutralt. I vækstsæsonen optager planterne CO2, som olien så afgiver ved forbrænding i skibsmotorerne. Derudover er der en betydelig yderligere miljøeffekt forbundet med produktionen, forklarer Jakob Andersen, der er CEO i MASH Energy og underviser på DTU, og fortsætter:

- Restproduktet efter olieudvindingen – det såkaldte biochar –binder nemlig CO2 under processen. Samtidig kan dette biochar anvendes som effektiv gødning på markerne, hvor den ekstra plantevækst vil trække yderligere store mængder CO2 ud af atmosfæren.

Han stiftede sammen med fire kolleger fra DTU selskabet i 2015, der siden starten har udviklet de termokemiske processer og det anlæg, der ved hjælp af pyrolyse kan udvinde olien fra en række spildprodukter fra landbruget, bl.a. fra produktionen af nødder.

Anvendes i FN-projekt

Anlægget er bygget af selskabets egne medarbejdere i MASH Energy’s fabrik i Indien.
Teknologien anvendes allerede som del af et FN-støttet projekt i Tanzania til produktion af biobrændstof. Det produceres i øjeblikket af spildprodukter fra en række nøddeproduktionsanlæg og sælges og leveres til den lokale industri.

- Vi er selvsagt meget glade for at få en stor skibsoperatør som DFDS med ind i ejerkredsen, så vi får mulighed for at teste biobrændslet i skibsmotorer for at få dokumenteret, at produktet lever op til de kvalitets- og priskrav, som succes i shippingbranchen vil kræve, siger han.

Investeringen foretages i tre stadier, hvorved DFDS kommer til at eje 24 pct. af selskabet – noget der er et vigtigt skridt i rederiets CSR, forklarer Sofie Hebeltoft, der er chef for DFDS’ CSR-afdeling:

- Med investeringen tager vi et medansvar for at udvikle biobrændsel, der også er kommercielt bæredygtigt og dermed et reelt alternativ til fossile brændstoffer. Vi har haft en dialog med virksomheden og folkene bag siden selskabet blev stiftet i 2015 og har stor tillid til, at vi sammen med dem kan nå i mål med ambitionerne, der ligger i perfekt forlængelse af DFDS’ mål om at reducere skibenes aftryk på miljø og klima, siger Sofie Hebeltoft.

- På længere sigt er målet at producere mængder nok til, at olien kan blive kommercielt bæredygtig og identificere andre spildprodukter, der kan anvendes til at producere biobrændsel,” siger hun.

Det CO2-neutrale biobrændstof kan anvendes af skibe, og DFDS arbejder sammen med MASH Energy om at forberede biobrændstoffet til test på en DFDS-skibsmotor.

Mere om: DFDS | MASH Energy
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Danpilots fartøjer: Her er overblikket

Plus

Krydstogt boomer i Danmark trods miljøkritik

Antallet af krydstogtskibe og -gæster i Danmark vil ifølge turismenetværket Cruise Copenhagen fortsætte med at stige - også selv om debatten om skibenes forurening kaster et negativt lys over branchen

Plus

Nu kan brexit gå i fem retninger

'Broen' rykker ét skridt nærmere Korsør

Trods ratefald: Værdistigninger i vente for VLCC'ere

Nyhedsbrev

Danske Havne vælger ny formand

Online Avis Arkiv
Plus

Tab af kunde har kostet krydstogtgæster i Aarhus

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Plus

Krydstogtchef: Vi er nødt til at tage borgernes bekymringer alvorligt

5 SPØRGSMÅL til Claus Bødker, direktør, Cruise Copenhagen

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

Plus

Tidligere Mærsk-chef skal effektivisere Danpilot

Hos Mærsk og Seaspan har han været fast kunde hos Danpilot. Nu har Erik Merkes Nielsen indtaget hjørnekontoret i den danske lodsgigant og vil gøre den mere kundevenlig. For i fremtiden kommer kunderne ikke af sig selv

VIDEO: Flytning af fyr gik hurtigere end murermester havde drømt om

Nul uforudsete problemer og topprofessionelle folk er ifølge murermester årsag til vellykket flytning af fyr

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Rektor forlader Marstal Navigationsskole

Efter tre år på posten har Jeppe Carstensen valgt at søge nye udfordringer

Flyttedag for fyrtårn forbi kritisk fase

Plus

Vindmølle-skrot kræver nye løsninger og nye partnerskaber

Mange af de mere end 200 virksomheder i Esbjerg Havn er i fuld gang med at udvikle nye og mere rentable forretningsmodeller, der kan tage over efter de fede år i offshore-sektoren. Dekommissionering af vindmøller er en af de oplagte muligheder

Russisk isbryder ud for Norge sendte nødsignaler ved en fejl

2

Semco skal vedligeholde den norske flåde

Næstveds økonomiudvalg vil have havn ud af byen

Scandlines-færge får overhaling af drivlinen

Hybrid-færgen 'Schleswig-Holstein' får pull-thrustere, nyt dieselmaskineri og optimeret skrog

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skal du have en fest på Facebook?

Øget efterspørgsel på integreret solceller i facaden ?

Sådan bliver man Regnvandskonsulent

Køb interaktive belysningsarmaturer og få en gratis gateway

Dansk producent af specialløsninger i gummi - alle brancher

Har du spørgsmål til gasdetektering?

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Simaris Design gør det nemmere at opfylde installationskrav

Er du vores nye Technical Sales Manager?

Kursus om ventilation i industrivirksomheder og laboratorier

Seminar: Sæt turbo på trætte fiberkabler

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

Heavy-Lift HMPE Sling

Hvad er fordelene ved Palfinger Marines udlejningsservice?

Sikkerhedsventiler til tryksikring - fra ProMetal

kykkelikyyy… Sagde dine tappeHANER aldrig

Dykkere med malerpensel

LINDØ port of ODENSE bryder med den traditionelle navigation

Er du vores nye General Manager, Operations?

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

De største save i Danmark

Sådan opnår I styrke og holdbarhed med indkapslede magneter

Maskinmestre i høj kurs

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Send til en kollega

0.275