23948sdkhjf

DFDS investerer i udvikling af biobrændsel-udvikler MASH Energy

| Af Ritzau/DFDS/SLH | Tip redaktionen om en historie

Start-up-virksomheden MASH Energy udvinder olie af spild fra landbrugsproduktion, der kan anvendes som CO2-neutralt biobrændsel til bl.a. skibe. Et første mål vil være at klargøre olien til test på en DFDS-skibsmotor

DFDS’ færger mellem København og Oslo kan forhåbentlig om nogen tid hælde klimavenlig planteolie i tanken.

Det er målet med en investering på op til 10 millioner kroner i MASH Energy, der har udviklet en effektiv og billig metode til udvinding af olie fra spildprodukter, i dette tilfælde fra nøddeproduktion i Tanzania og Indien. Efter planen vil der nu blive arbejdet på at forberede en test i en skibsmotor.

- Det udvundne biobrændsel er CO2-neutralt. I vækstsæsonen optager planterne CO2, som olien så afgiver ved forbrænding i skibsmotorerne. Derudover er der en betydelig yderligere miljøeffekt forbundet med produktionen, forklarer Jakob Andersen, der er CEO i MASH Energy og underviser på DTU, og fortsætter:

- Restproduktet efter olieudvindingen – det såkaldte biochar –binder nemlig CO2 under processen. Samtidig kan dette biochar anvendes som effektiv gødning på markerne, hvor den ekstra plantevækst vil trække yderligere store mængder CO2 ud af atmosfæren.

Han stiftede sammen med fire kolleger fra DTU selskabet i 2015, der siden starten har udviklet de termokemiske processer og det anlæg, der ved hjælp af pyrolyse kan udvinde olien fra en række spildprodukter fra landbruget, bl.a. fra produktionen af nødder.

Anvendes i FN-projekt

Anlægget er bygget af selskabets egne medarbejdere i MASH Energy’s fabrik i Indien.
Teknologien anvendes allerede som del af et FN-støttet projekt i Tanzania til produktion af biobrændstof. Det produceres i øjeblikket af spildprodukter fra en række nøddeproduktionsanlæg og sælges og leveres til den lokale industri.

- Vi er selvsagt meget glade for at få en stor skibsoperatør som DFDS med ind i ejerkredsen, så vi får mulighed for at teste biobrændslet i skibsmotorer for at få dokumenteret, at produktet lever op til de kvalitets- og priskrav, som succes i shippingbranchen vil kræve, siger han.

Investeringen foretages i tre stadier, hvorved DFDS kommer til at eje 24 pct. af selskabet – noget der er et vigtigt skridt i rederiets CSR, forklarer Sofie Hebeltoft, der er chef for DFDS’ CSR-afdeling:

- Med investeringen tager vi et medansvar for at udvikle biobrændsel, der også er kommercielt bæredygtigt og dermed et reelt alternativ til fossile brændstoffer. Vi har haft en dialog med virksomheden og folkene bag siden selskabet blev stiftet i 2015 og har stor tillid til, at vi sammen med dem kan nå i mål med ambitionerne, der ligger i perfekt forlængelse af DFDS’ mål om at reducere skibenes aftryk på miljø og klima, siger Sofie Hebeltoft.

- På længere sigt er målet at producere mængder nok til, at olien kan blive kommercielt bæredygtig og identificere andre spildprodukter, der kan anvendes til at producere biobrændsel,” siger hun.

Det CO2-neutrale biobrændstof kan anvendes af skibe, og DFDS arbejder sammen med MASH Energy om at forberede biobrændstoffet til test på en DFDS-skibsmotor.

Mere om: DFDS | MASH Energy
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Krydstogtrederier forventer milliard-tab efter virus-udbrud

Plus

Tyskland vil selv bygge sine orlogsskibe

Ordrer på militære nøgleteknologier må ikke længere sendes til udlandet

Besætning fra 'Diamond Princess' kan endelig forlade skibet

IMO 2020-svovlregler
Energistyrelsen bakker op om metanol til fremdrift

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

Nyhedsbrev

8.547 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

West Diesel indgår aftale med MAN

Online Avis Arkiv
Plus

Nu sejler containerskibe næsten tomme fra Kina

Imens containere har svært ved at nå frem til afskibning fra de kinesiske havne, kan der vente høje rater til rederierne på den anden side af virusudbruddet

Plus

Droner skal gøre Nordvest­passagen sikker

Den globale opvarmning gør det muligt at sejle smutvejen nord om Canada. Nu skal droner hjælpe med at gøre sejlruten sikker

Positionsbillede

Plus 1

Skibet som gik i stykker

Sea War Museum Jutland har opklaret et forlis, som skete i Nordsøen i 1954

Plus 1

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

Den danske maskinfabrik PK Jeppesen & Søn har fået maritime kunder ved udvikle og patentere et system, som kan trække kabler på havet. Virksomheden er også gået ind på udlejningsmarkedet

Plus

’Gerda Toft’s forlis – efterspillet

Det dybt tragiske barndomsminde fra julen, hvor onklen gik ned med ’Gerda Toft’

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Lodser i USA i krads kritik af forhold efter dødsfald ved Mærsk-skib

Efter et dødsfald fra 'Maersk Kensington' går 1200 lodser i USA nu sammen om at få rederier til at afskaffe såkaldte trapdoors, der ikke lever op til reglerne

Mærsk: Corona-virus gør 2020 svært at forudsige

Fremtiden er særligt svær at spå om netop nu, lyder det fra Mærsk efter et 2019 med god fremgang i driftresultatet

10 kidnappet fra græsk tankskib

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Atomdrevet hangarskib kommer til Aarhus

Det bliver et tilløbsstykke af de større, når det fransk hangarskib Charles de Gaulle kommer til Aarhus i marts

Sydbank: Mærsks regnskab er svagt

To krydstogtpassagerer døde af corona-virus

'Max' får landstrøm i Rønne

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Rederikoncernen udvider nu på landjorden i USA med køb af logistikselskabet Performance Team

Isbjerge og iskaffe set gennem linsen

Vinderbilledet i den nordiske fotokonkurrence for søfarende blev et motiv uden søfarende eller skibe

1

Samtlige søfolk fra kokain-skib ved Kalundborg er nu fængslet

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Mangler du en omkostningseffektiv basis svingkran?

Revit - Detaljer i Revit

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Summit Electronics forhandler MTS

Copenhagen Pump leverer centrifugalpumper i høj kvalitet

Tjek vores nye katalog!

Kælder forvandlet til automatiseret parkeringsanlæg

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

Har du et login til fyns-kran.dk?

Hvad er farlige kemikaliers største skræk?

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Dobbelt så stærk, dobbelte lameller for dobbelt styrke

Levering fra TESS Esbjerg: 8" Pumpeslanger på 61 meter

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Send til en kollega

0.203