23948sdkhjf

Maersk Product Tankers i første selvstændige underskud

Lave spotrater og høje bunkerpriser var med til at sende Maersk Product Tankers i rødt i rederiets første hele år som selvstændig virksomhed.

Resultatet af Maersk Product Tankers første år som uafhængigt rederi blev et underskud.

Det fremgår af rederiets netop offentliggjorte årsrapport

Omsætningen steg ellers til 647 mio. dollar i 2018 fra 621 mio. dollar i 2017. Det skyldtes dog primært, at flåden blev udvidet med fire MR-nybygninger, for rateniveauet faldt til det laveste i ti år, skriver Maersk Tankers i årsrapporten. 

FAKTA - Maersk Product Tankers

  • Er et datterselskab til Maersk Tankers.

  • Varetager alle aktiviter i Maersk Tankers, der er relateret til ejerskab af skibe.

  • Har 81 ejede skibe i flåden.

  • Nybygningsprogrammet består af seks LR2'ere samt option på yderligere fire

  • Det tekniske og kommercielle management af skibene i Maersk Product Tankers' flåde blive varetaget af Maersk Tankers.

  • Maersk Tankers blev udskildt fra A.P. Møller-Maersk i oktober 2017.

  • Maersk Tankers er nu ejet af A.P. Møller Holding og Mitsui & Co.

Samtidig var bunkerpriserne højere i 2018, end de var i 2017. Det medvirkede til, at de totale driftsomkostninger steg med 10 pct. Højere forsikringspræmier og uventede reperationer på flåde fik de skibsrelaterede driftsomkostninger til at stige til 6.055 dollar pr. skib om dagen i 2018 fra 5.633 dollar om dagen i 2018. 

Tilbage på bundlinjen står et underskud på 31,1 mio. dollar. Det er væsentligt kønnere end det tab på 489,9 mio. dollar, Maersk Tankers måtte indkassere for 2017, men med til den historie hører, at 2017-tabet primært skyldtes nedskrivninger for 464 mio. dollar og større nedskrivninger end for 2018.

- Selvfølgelig er vi ikke tilfredse med resultatet. Når det så er sagt, er vi blandt branchens førende inden for performance og omkostninger på trods af de hårde markedsforhold, siger Christian Ingerslev, CEO i Maersk Product Tankers, i en pressemeddelelse.

Imens spotraterne set over året lå 14,5 pct. lavere end i 2017, faldt TCE-raterne i Maersk Product Tankers med 2,7 pct. til 12.023 dollar om dagen i 2018. 

Ifølge Christian Ingerslev blev resultaterne opnåede igennem partnerskabet med moderselskabet Maersk Tankers, der har investeret målrettet i dataanalyser og digitale løsninger igennen de seneste år. 

- Vi er sikre på, at vi er på rette vej mod fremtiden, siger Christian Ingerslev, der også er CEO i Maersk Tankers.

Vil skabe ny digital forretning

I Maersk Tankers bliver der nu satset på at skabe en digital forretning, der kan sikre en stabil indtjening uanset, hvordan dagens spotrate ligger. Ifølge Børsen er der tale om to produkter, der skal hjælpe med at optimere positioneringen af produkttankskibe. 

- I bund og grund prøver vi at gøre det samme som Uber, der har hjulpet chaufførerne med at placere sig det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Vi øger sandsynligheden for, at man kan få en kunde med, siger Christian Ingerslev til Børsen. 

Ifølge mediet har Maersk Tankers indtil videre investeret 15 mio. dollar i en digital omstilling. Fremover er der afsat fem mio. dollar årligt til formålet

Læs også: Maersk Tankers installerer scrubbere på udvalgte skibe

Maersk Tankers
mio. dollar 2018 2017
Nettoomsætning 647,0 621,1
Resultat af primær drift (ebitda) 109,6 126,1
Nedskrivninger 0 -464,0
Resultat før skat -35,0 -489,6
Årets resultat -31,1 -489,9
Egenkapital 465,8 500,7
Antal ansatte 76 48
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2018.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093