23948sdkhjf

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Fire partnere er gået sammen om projekt, der skal hjælpe andre med overgangen til eldrift

Selvom det måske ikke går så hurtigt, som mange havde forventet, begynder eldrift til skibe at tage fart, og i den forbindelse kan andre få gavn af erfaringerne fra E-ferry projetet på Ærø.

Sådan lyder rationalet bag et nyt samarbejde mellem Ærø Kommune, Marstal Navigationsskole, Fyns Maritime Klynge og Færgesekretariatet. De fire partnere har etableret et projekt ved navn "Acceleration af overgangen til elektrisk maritim drift", som har fået forkortelsen Acovem.

- Kort fortalt skal projektet gøre det lettere og enklere for kommuner og færgeselskaber at få overblik over, om det er muligt at overgå til eldrift på deres færger, og hvad der skal til for at konvertere, siger projektkoordinator i Acovem Cecilie Larsen fra Ærø Kommune i en pressemeddelelse

Voksende interesse

I løbet af de seneste år har E-ferry projektet taget form på Ærø. Her udvikles, bygges og demonstreres den 100 pct. elektrisk færge 'Ellen', der har syv gange større rækkevidde end nogen anden fuldelektrisk bilfærge.

Igennem arbejdet med 'Ellen' har en lang række syddanske virksomheder erhvervet sig enestående kompetencer inden for maritim eldrift. Samtidig er der gjort vigtige erfaringer gennem projektet, som det ifølge Avocem er afgørende at videreføre til fremtidige elfærger.

Læs også: Elfærgen blev døbt 'Ellen'

- Sideløbende med E-ferry projektet har vi oplevet en stigende interesse for ren eldrift i skibe. Vi har samtidigt kunne konstatere et ’gab’ mellem udbud og efterspørgsel, hvor det kan være svært for interesserede redere og overfartsledere at orientere sig i et relativt umodent marked. Så vi skal ud i noget match-making i det her projekt, siger Cecilie Larsen.

Også i Færgesekretariatet mærker man interessen for eldrift.

- Flere af Færgesekretariatets medlemmer udtrykker interesse for eldrift, men finder det udfordrende at komme i gang. De har brug for nemt at kunne skabe sig et overblik over businesscasen i et muligt skift på deres specifikke rute, og hvor de kan henvende sig, siger sekretariatets leder Jan Fritz Hansen i pressemeddelelsen.

Læs også: ’Ellen’ fortsat foran norsk el-revolution

Læs også: 'Ellen' på første tur mellem Søby og Fynshav

Ser potentielt marked

Der findes endnu ikke et samlet overblik over, hvilke virksomheder og leverandører der skal til for at realisere et elfærgeprojekt. I kraft af sit netværk og kendskab til den maritime industri, og med afsæt i erfaringer i E-ferry projektet, vil Fyns Maritime Klynge forsøge at skabe overblikket gennem Acovem-projektet.

- Mange maritime virksomheder i Syddanmark sidder inde med afgørende kompetencer inden for elektrisk maritim drift, og faktisk er der også flere, som viser interesse for at komme ind på dette marked. At skabe sådan et overblik vil gøre virksomhederne mere tilgængelige for interesserede aftagere af elektriske

løsninger, og det er rigtig godt for erhvervsudviklingen, siger Majbrit Grymer Hoppe fra Fyns Maritime Klynge i pressemeddelelsen.

Syddansk spidskompetence

På Ærø er borgmester Ole Wej Petersen heller ikke i tvivl om, at Acovem kan skabe værdi for erhvervsudviklingen i Syddanmark:

Læs også: Søby Værft kan tilbageholde 'Ellen'

- Fem ud af ni partnere i E-ferry projektet er baseret i Syddanmark. Med deres kompetencer udviklet gennem E-ferry projektet er der ved at tegne sig et center of excellence i Syddanmark inden for maritim eldrift, som vi tror på, at Acovem-projektet kan være med til at styrke og forankre, siger han.

Fakta – Acovem

Projektperiode: Januar 2019 til juni 2020

Partnere: Ærø Kommune, Marstal Navigationsskole, Færgesekretariatet og Fyns Maritime Klynge, en del af Erhvervshus Fyn.

Projektet har modtaget støtte fra Syddansk Vækstforums pulje for projektudvikling på knapt 400.000 kroner.

Et af de centrale spørgsmål i interessen for eldrift er, om man overhovedet kan sejle på eldrift på en given rute. Det spørgsmål kan Marstal Navigationsskole hjælpe med at besvare. Foruden at tilbyde kurser i batterielektrisk maritim drift vil skolen også udvikle et såkaldt Green Graph-værktøj som del af Acovem-projektet.

- Green Graph-værktøjet skal hjælpe os med at analysere individuelle ruter og hjælpe rederen med at vurdere, hvorvidt det vil være rentabelt at gå over til eldrift på den specifikke rute, forklarer Henrik Hagbarth Mikkelsen fra Marstal Navigationsskole.

Uddannelsesinstitutionen var koordinator på det forstudie, som ligger til grund for det igangværende E-ferry projekt, hvor de kunne konkludere, at 85 pct. af nordiske indenrigsfærgeruter kan konverteres til fuldelektrisk drift, når teknologien fra E-ferry projektet er færdigudviklet og afprøvet.

Læs også: 'Ellen' ramt af ny forsinkelse

Det kræver dog en indsats, hvis potentialet for eldrift i den maritime sektor skal føres ud i livet. Henrik Hagbarth Mikkelsen peger på, at rækkeviddeangst og anlægsøkonomi er tilbagevendende barrierer, når det kommer til at kaste sig ud i eldrift.

- For at accelerere overgangen til eldrift er det altafgørende, at vi får forklaret realiteterne om disse barrierer og sørger for, at de mulige aftagere er ordentligt informeret om teknologien og potentialet på deres rute, siger han.  

Læs mere: 'Ellen' ramt af ny forsinkelse

Mere om: 'Ellen' | E-ferry | el-færge
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Isklumper kan fjerne skibsfartens CO2-udslip

Danske eksperter på vej med helt nyt koncept, hvor skibenes røggasser omformes til tøris, som lagres på bunden af havet

Mærsk ændrer ruter i Hormuz-strædet efter tank-angreb

Donation skal forbedre sømænds velfærd i Aalborg

Plus

Dannebrog taber højde på rangliste

Paris MoU klar med årets opgørelse over gode, halvdårlige og meget dårlige flagregistre. Danmark er faldet fra en 4. til en 11. plads

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Nyhedsbrev

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Online Avis Arkiv

Positionsbillede: 'Marseille Mærsk' i Gøteborg

Plus

Billig løsning med LNG

Udgiften til maritim karbonfangst og lagring kan nedbringes markant på skibe, der sejler på LNG

Plus

DFDS klar til nytænkning på Newcastle-rute

DFDS’ tonnageplaner de næste fem år tager højde for nødvendig opgradering mellem Newcastle og Amsterdam

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Plus

Lokalliste med nyt bud på fremtiden for Kolding Havn

Kolding er en industriby, og det kan vi sagtens være stolte af, lyder det fra formand for Kolding By & Havn i balance efter nyt forslag

Plus

Kolding-borgmester åbner op for kompensation til havnevirksomheder

Til debatarrangement om fremtiden for den lukningstruede Kolding Havn luftede byens borgmester muligheden for at købe sig ud af lejekontrakter

Danske Redere vil have international klimafond

Total fyrer 200 i Esbjerg

Flere MSC-søfolk anmeldt efter narkofund

Styrelse afviser også DI's klage over Vejle Havn

Mærsk lander første kunde til fragt på madolie

Plus 1

Mærsk slås mod øget statsstøtte

Asiaterne opgraderer deres statsejede containerflåder, og flere års appetit på megaskibe giver overkapacitet i markedet. Det kommer Mærsk til at slås med i en årrække, men alligevel er en bedring på vej, forlyder det. Ordrebogen er nemlig historisk lav

Kaptajn på 'Eems Carrier' frataget retten til at sejle

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Torben Østergaard-Nielsen tjener tykt på bunker

Frederikshavn Havn: ISPS-hegn giver adgang til lystfiskere

Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

Knud E. Hansen præsenterer krydstogtskib med sejl

ADP finder ny topchef i egne rækker

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Edge Computing skaber værdi for BKV

Container-løsning

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Process Engineering løfter flere opgaver i Pharma industrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Hærdet glas er glas med ekstra stor brudstyrke! Og fås hos Mirit Glas

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

Technoflex Koblinger

CO2 neutralt website

Nye regler om kemiske arbejdspladsvurderinger

Ny type arbejdsplatform til demo hos Ajos

TESS ønsker god sommer!

Har du brug for tyndt, stærkt og hårdt glas? Så skal det være kemisk hærdet!

Siemens - Brugerspecifikke firewalls målrettet industrien

Scanner,

Ajos Pavillon ansætter ny projektkonsulent

Technoflex Afbalancering

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Applied VariMount350 Kompressor

Termisk opsprøjtnings opgave ved Thybotech ApS i dag.

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institu...

Send til en kollega

0.228