23948sdkhjf

75 år: Ole Frie brænder for logistikken

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Som DFDS-topchef satsede Ole Frie benhårdt på logistikken - den 46 år lange karriere i DFDS var præget af en langstrakt magtkamp med DFDS’ ejer, Lauritzen Holding, om netop dette emne

Ole Frie er shippingmand af den gamle skole: Som 16-årig begyndte han som elev i rederiet. Det var i 1960, og resten af karrieren tilbragte han i DFDS.

I morgen - 30. marts - fylder han 75 år.

Han tiltrådte som adm. direktør i 2000, hvor han overtog efter Thorleif Block, som fratrådte som en konsekvens af uenigheder med rederiets ejer om den fremtidige kurs.

Han beklædte posten som topchef indtil 2006, hvor Niels Smedegaard tog over.

Ole Frie besidder fortsat en række bestyrelsesposter inden for transport og logistik, f.eks. en bestyrelsespost i den svenske færgegigant, Stena Line, samt en bestyrelsespost i Blue Water Fonden, der varetager ejerskabet af Blue Water Shipping.

Satsning på logistik
Da DFDS i 90’erne og 00’erne sporede sig ind på en helhjertet satsning på logistikløsninger som en del af rederiets kerneforretning var det med Ole Frie som en af de markante drivkræfter.

I 1990’erne var det den daværende adm. direktør, Thorleif Block, der pålagde Ole Frie at gøre DFDS stor på logistik.

DFDS’ satsning på specialiserede logistikløsninger som f.eks. dør-til-dør transporter - med fokus på både skibe og egne lastbiler - var en strategi, som Ole Frie aldrig tvivlede på. Rederiets fremtid måtte nødvendigvis hvile på et omfattende netværk at logistikydelser som et supplement til den traditionelle linjeskibstrafik, lød vurderingen.

Økonomisk knibe
DFDS’ ejer, Lauritzen Holding / Lauritzen Fonden, var op gennem 1990’erne i økonomisk uføre og havde travlt med at frasælge aktiviteterne for at dække de massive tab.
I 2000 besluttede Lauritzen Holding at frasælge netop dét forretningsben, som på mange måder blev betragtet som Ole Fries livsværk, nemlig DFDS Dan Transport, som levererede dør-til-dør transport på DFDS’ nordeuropæiske kernemarkeder.

Hvad der er blevet sagt under bestyrelsesmøderne, hvor Fonden som virksomhedens ejer selvsagt har svinget taktstokken, vides ikke.

Læs også: DFDS køber to skibe til ny papir-rute

Men Ole Frie og Thorleif Block har kæmpet imod beslutningen med næb og kløer. Med Ole Fries noget ramsaltede - for ikke at sige åbenlyst bryske - facon in mente, har der utvivlsomt været talt med store bogstaver i bestyrelseslokalet.

Tabte kampen
Ole Frie og Thorleif Block endte med at tabe magtkampen med et brag, da ejeren i 2000 valgte at frasælge logistikaktiviteterne for at skaffe midler til dækning af tab i Lauritzen-gruppen.

DFDS Dan Transport blev frasolgt. Thorleif Block trådte tilbage og Ole Frie fik af bestyrelsen overdraget posten som såkaldt foresiddende direktør i DFDS.

Fra topchefposten kunne Ole Frie med stor ærgrelse følge med i, hvordan danske logistikselskaber som f.eks. DSV i de følgende år med stor succes opbyggede deres aktiviteter og blev særdeles succesfulde virksomheder. Alle, der kender Ole Frie, ved, hvor meget han fortsat ærgrer sig over, at frasalget af DFDS Dan Transport betød, at DFDS mistede momentum og sandsynligvis i dag kunne have stået endnu stærkere på logistikmarkedet, hvis ejeren havde prioriteret fortsat ejerskab af DFDS Dan Transport.

DFDS har da også efterfølgende på ny kastet sig over logistik-aktiviteterne med fornyet styrke, og disse er i dag forankret i DFDS Logistics.

Læs også: DFDS sælger sidste ro/ro-skib fra Norfolkline

Ole Frie overtog i øvrigt posten som adm. direktør på et tidspunkt, hvor DFDS af mange blev betragtet som et rederi, som var midt i en nedadgående spiral.

Som nyudnævnt topchef gik han i gang med at genopbygge logistikaktiviteterne selv om DFDS Dan Transport netop var blevet frasolgt. Og samtidig var han med til at igangsætte et ambitiøst flådefornyelsesprogram i form af de seks såkaldte blomsterskibe fra FSG Flenburg Werft.

Ind i medier
Med til historien hører også, at Ole Frie tidligere har spillet en aktiv rolle i udviklingen af nærværende brancheavis, Søfart.

Det skete, da Ole Frie tiltrådte posten som arbejdende bestyrelsesformand og direktør for Seapress, som i tidligere tider var det forlag, der udgav Søfart. I den rolle havde Ole Frie ansvaret for at udvikle brancheavisen, som dengang var ejet af Foreningen til Søfartens Fremme.

Dette udviklingsarbejde mundede ud i, at Foreningen til Søfartens Fremme udfasede sit ejerskab af brancheavisen, som i stedet blev overtaget at medievirksomheden Nordiske Medier, som i dag ejer Søfart og varetager brancheavisens langsigtede udvikling.
Mere om: DFDS
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Nye krav til faciliteter i havne

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Nyhedsbrev

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Online Avis Arkiv
Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Plus

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle', lagde i weekenden til kaj ved Ofelia Plads i København

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Svenstrup-virksomhed skal levere 42 pumper til VLEC-tankskibe fra Sydkorea

Hafnia lykkeligt ude af første kvartal efter fusion

Hafnia Tankers og BW Tankers er kommet ud af første kvartal som sammenbragt rederi med overskud

Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

VIDEO
Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

Plus

Clipper Group sælger næstsidste krydstogtskib

Franske Croisi Europe bekræfter overtagelse af ekspeditionskrydstogtskib fra Clipper Group

Plus

Historiske danske skibe blev spottet ved Norge

DEN GAMLE SKIBSLISTE: Anden halvdel af Hans-Henrik Fentzs seneste sørejse. Her rundede han Kirkenes og satte kursen sydpå igen. Undervejs mødte han skibe med en dansk historie, bl.a. Kløvedal-familines ekspeditionsskib ’Wallenberg’

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbe...

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Gør som denne kunde! Få din nye kran til produktionen leveret af Fyns Kran ...

Send til en kollega

0.228