23948sdkhjf

75 år: Ole Frie brænder for logistikken

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Som DFDS-topchef satsede Ole Frie benhårdt på logistikken - den 46 år lange karriere i DFDS var præget af en langstrakt magtkamp med DFDS’ ejer, Lauritzen Holding, om netop dette emne

Ole Frie er shippingmand af den gamle skole: Som 16-årig begyndte han som elev i rederiet. Det var i 1960, og resten af karrieren tilbragte han i DFDS.

I morgen - 30. marts - fylder han 75 år.

Han tiltrådte som adm. direktør i 2000, hvor han overtog efter Thorleif Block, som fratrådte som en konsekvens af uenigheder med rederiets ejer om den fremtidige kurs.

Han beklædte posten som topchef indtil 2006, hvor Niels Smedegaard tog over.

Ole Frie besidder fortsat en række bestyrelsesposter inden for transport og logistik, f.eks. en bestyrelsespost i den svenske færgegigant, Stena Line, samt en bestyrelsespost i Blue Water Fonden, der varetager ejerskabet af Blue Water Shipping.

Satsning på logistik
Da DFDS i 90’erne og 00’erne sporede sig ind på en helhjertet satsning på logistikløsninger som en del af rederiets kerneforretning var det med Ole Frie som en af de markante drivkræfter.

I 1990’erne var det den daværende adm. direktør, Thorleif Block, der pålagde Ole Frie at gøre DFDS stor på logistik.

DFDS’ satsning på specialiserede logistikløsninger som f.eks. dør-til-dør transporter - med fokus på både skibe og egne lastbiler - var en strategi, som Ole Frie aldrig tvivlede på. Rederiets fremtid måtte nødvendigvis hvile på et omfattende netværk at logistikydelser som et supplement til den traditionelle linjeskibstrafik, lød vurderingen.

Økonomisk knibe
DFDS’ ejer, Lauritzen Holding / Lauritzen Fonden, var op gennem 1990’erne i økonomisk uføre og havde travlt med at frasælge aktiviteterne for at dække de massive tab.
I 2000 besluttede Lauritzen Holding at frasælge netop dét forretningsben, som på mange måder blev betragtet som Ole Fries livsværk, nemlig DFDS Dan Transport, som levererede dør-til-dør transport på DFDS’ nordeuropæiske kernemarkeder.

Hvad der er blevet sagt under bestyrelsesmøderne, hvor Fonden som virksomhedens ejer selvsagt har svinget taktstokken, vides ikke.

Læs også: DFDS-konkurrent bestiller verdens største dobbelt-ender-færger

Men Ole Frie og Thorleif Block har kæmpet imod beslutningen med næb og kløer. Med Ole Fries noget ramsaltede - for ikke at sige åbenlyst bryske - facon in mente, har der utvivlsomt været talt med store bogstaver i bestyrelseslokalet.

Tabte kampen
Ole Frie og Thorleif Block endte med at tabe magtkampen med et brag, da ejeren i 2000 valgte at frasælge logistikaktiviteterne for at skaffe midler til dækning af tab i Lauritzen-gruppen.

DFDS Dan Transport blev frasolgt. Thorleif Block trådte tilbage og Ole Frie fik af bestyrelsen overdraget posten som såkaldt foresiddende direktør i DFDS.

Fra topchefposten kunne Ole Frie med stor ærgrelse følge med i, hvordan danske logistikselskaber som f.eks. DSV i de følgende år med stor succes opbyggede deres aktiviteter og blev særdeles succesfulde virksomheder. Alle, der kender Ole Frie, ved, hvor meget han fortsat ærgrer sig over, at frasalget af DFDS Dan Transport betød, at DFDS mistede momentum og sandsynligvis i dag kunne have stået endnu stærkere på logistikmarkedet, hvis ejeren havde prioriteret fortsat ejerskab af DFDS Dan Transport.

DFDS har da også efterfølgende på ny kastet sig over logistik-aktiviteterne med fornyet styrke, og disse er i dag forankret i DFDS Logistics.

Læs også: DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Ole Frie overtog i øvrigt posten som adm. direktør på et tidspunkt, hvor DFDS af mange blev betragtet som et rederi, som var midt i en nedadgående spiral.

Som nyudnævnt topchef gik han i gang med at genopbygge logistikaktiviteterne selv om DFDS Dan Transport netop var blevet frasolgt. Og samtidig var han med til at igangsætte et ambitiøst flådefornyelsesprogram i form af de seks såkaldte blomsterskibe fra FSG Flenburg Werft.

Ind i medier
Med til historien hører også, at Ole Frie tidligere har spillet en aktiv rolle i udviklingen af nærværende brancheavis, Søfart.

Det skete, da Ole Frie tiltrådte posten som arbejdende bestyrelsesformand og direktør for Seapress, som i tidligere tider var det forlag, der udgav Søfart. I den rolle havde Ole Frie ansvaret for at udvikle brancheavisen, som dengang var ejet af Foreningen til Søfartens Fremme.

Dette udviklingsarbejde mundede ud i, at Foreningen til Søfartens Fremme udfasede sit ejerskab af brancheavisen, som i stedet blev overtaget at medievirksomheden Nordiske Medier, som i dag ejer Søfart og varetager brancheavisens langsigtede udvikling.
Mere om: DFDS
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nu tager Hafnia beskidte laster for at få del i ratefest

De tårnhøje rater for store tankskibe smitter også af på Hafnia og Norient Product Pool, der forventer opsving lige straks

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

ITF kræver fortsat eftersøgning efter 'Bourbon Rhode'

Nyhedsbrev

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Online Avis Arkiv
Plus

Fjerde generation på spring mod Ørskov-værftet

Christina Ørskov repræsenterer i dag Ørskov-familiens tredje generation, og næste generation begynder så småt at stå klar i kulissen

Plus

Semco vil fange kunderne ved tegnebrættet

Esbjerg-virksomheden Semco Maritime satser med et nyt forretningsområde på at nå kunderne på et tidligt stadie i udviklingen af nye projekter inden for offshore-vind

Norsepower indgår servicekontrakt med Wärtsilä

Greenpeace protesterer på Shells Nordsø-platforme

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

Orskov Yard blev skabt i opgangstider

Norsk offshore boostede ordrebogen i det første årti – siden ramte virkeligheden midt i en turbulent tid for Ørskov-familien

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Plus

Indisk rederi henter endnu et dansk tankskib

Mumbai-tankoperatør køber 15 år gammel danskflaget handysize’er fra Mærsk

Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen

PORTRÆT / GALLERI: Efter næsten 50 år i en myriade af funktioner i Lauritzen-koncernen har Bent Østergaard takket af - og fortsætter i øvrigt med at arbejde for Lauritzen

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

Send til en kollega

0.285