23948sdkhjf

75 år: Ole Frie brænder for logistikken

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Som DFDS-topchef satsede Ole Frie benhårdt på logistikken - den 46 år lange karriere i DFDS var præget af en langstrakt magtkamp med DFDS’ ejer, Lauritzen Holding, om netop dette emne

Ole Frie er shippingmand af den gamle skole: Som 16-årig begyndte han som elev i rederiet. Det var i 1960, og resten af karrieren tilbragte han i DFDS.

I morgen - 30. marts - fylder han 75 år.

Han tiltrådte som adm. direktør i 2000, hvor han overtog efter Thorleif Block, som fratrådte som en konsekvens af uenigheder med rederiets ejer om den fremtidige kurs.

Han beklædte posten som topchef indtil 2006, hvor Niels Smedegaard tog over.

Ole Frie besidder fortsat en række bestyrelsesposter inden for transport og logistik, f.eks. en bestyrelsespost i den svenske færgegigant, Stena Line, samt en bestyrelsespost i Blue Water Fonden, der varetager ejerskabet af Blue Water Shipping.

Satsning på logistik
Da DFDS i 90’erne og 00’erne sporede sig ind på en helhjertet satsning på logistikløsninger som en del af rederiets kerneforretning var det med Ole Frie som en af de markante drivkræfter.

I 1990’erne var det den daværende adm. direktør, Thorleif Block, der pålagde Ole Frie at gøre DFDS stor på logistik.

DFDS’ satsning på specialiserede logistikløsninger som f.eks. dør-til-dør transporter - med fokus på både skibe og egne lastbiler - var en strategi, som Ole Frie aldrig tvivlede på. Rederiets fremtid måtte nødvendigvis hvile på et omfattende netværk at logistikydelser som et supplement til den traditionelle linjeskibstrafik, lød vurderingen.

Økonomisk knibe
DFDS’ ejer, Lauritzen Holding / Lauritzen Fonden, var op gennem 1990’erne i økonomisk uføre og havde travlt med at frasælge aktiviteterne for at dække de massive tab.
I 2000 besluttede Lauritzen Holding at frasælge netop dét forretningsben, som på mange måder blev betragtet som Ole Fries livsværk, nemlig DFDS Dan Transport, som levererede dør-til-dør transport på DFDS’ nordeuropæiske kernemarkeder.

Hvad der er blevet sagt under bestyrelsesmøderne, hvor Fonden som virksomhedens ejer selvsagt har svinget taktstokken, vides ikke.

Læs også: Tre tonnage-spørgsmål til DFDS

Men Ole Frie og Thorleif Block har kæmpet imod beslutningen med næb og kløer. Med Ole Fries noget ramsaltede - for ikke at sige åbenlyst bryske - facon in mente, har der utvivlsomt været talt med store bogstaver i bestyrelseslokalet.

Tabte kampen
Ole Frie og Thorleif Block endte med at tabe magtkampen med et brag, da ejeren i 2000 valgte at frasælge logistikaktiviteterne for at skaffe midler til dækning af tab i Lauritzen-gruppen.

DFDS Dan Transport blev frasolgt. Thorleif Block trådte tilbage og Ole Frie fik af bestyrelsen overdraget posten som såkaldt foresiddende direktør i DFDS.

Fra topchefposten kunne Ole Frie med stor ærgrelse følge med i, hvordan danske logistikselskaber som f.eks. DSV i de følgende år med stor succes opbyggede deres aktiviteter og blev særdeles succesfulde virksomheder. Alle, der kender Ole Frie, ved, hvor meget han fortsat ærgrer sig over, at frasalget af DFDS Dan Transport betød, at DFDS mistede momentum og sandsynligvis i dag kunne have stået endnu stærkere på logistikmarkedet, hvis ejeren havde prioriteret fortsat ejerskab af DFDS Dan Transport.

DFDS har da også efterfølgende på ny kastet sig over logistik-aktiviteterne med fornyet styrke, og disse er i dag forankret i DFDS Logistics.

Læs også: DFDS udvider rutenetværket i Middelhavet

Ole Frie overtog i øvrigt posten som adm. direktør på et tidspunkt, hvor DFDS af mange blev betragtet som et rederi, som var midt i en nedadgående spiral.

Som nyudnævnt topchef gik han i gang med at genopbygge logistikaktiviteterne selv om DFDS Dan Transport netop var blevet frasolgt. Og samtidig var han med til at igangsætte et ambitiøst flådefornyelsesprogram i form af de seks såkaldte blomsterskibe fra FSG Flenburg Werft.

Ind i medier
Med til historien hører også, at Ole Frie tidligere har spillet en aktiv rolle i udviklingen af nærværende brancheavis, Søfart.

Det skete, da Ole Frie tiltrådte posten som arbejdende bestyrelsesformand og direktør for Seapress, som i tidligere tider var det forlag, der udgav Søfart. I den rolle havde Ole Frie ansvaret for at udvikle brancheavisen, som dengang var ejet af Foreningen til Søfartens Fremme.

Dette udviklingsarbejde mundede ud i, at Foreningen til Søfartens Fremme udfasede sit ejerskab af brancheavisen, som i stedet blev overtaget at medievirksomheden Nordiske Medier, som i dag ejer Søfart og varetager brancheavisens langsigtede udvikling.
Mere om: DFDS
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Mærsk ude af dansk top 5

Iran i ny advarsel om usikre farvande

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

SDK udvider med 12.000 kvm på Aarhus havn

Nyhedsbrev

8.332 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Stena Bulk-CEO mødes med iransk minister

Online Avis Arkiv

Ambassadører til gruppearbejde hos Danske Rederier

Iransk råolietanker har slukket AIS i Middelhavet

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Nyt om navne: Kendt ansigt til SH Group

Rateløft giver medvind til trængt produkttankrederi

Italien opbringer redningsskib med migranter

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Plus

Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Én enkeltfaktor får afgørende indflydelse på hele branchen i de kommende måneder, vurderer shippingorganisationen

Plus

Værdien af danske rederier dykker på børsen

De fire store danske rederier har tabt markant i børsværdi henover sommeren - selv succeshistorien DFDS er nu slået omkuld af massiv global usikkerhed, der rammer alle rederiernes kernemarkeder på én gang

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

RAL vil åbne ny rute til USA

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

Medie: J. Lauritzen sælger bulk-skib

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Justitsministeren kritiserer politiet i Dan-Bunkering-sag

Justitsminister Nick Hækkerup kalder forløbet omkring Dan-Bunkering uskønt og langstrakt.

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

1

USA advarer Grækenland mod at assistere iransk tankskib

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Invitation til Cruise & Ferry messe i Hamborg

Technoflex magnetiskkobling

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Drønlækre kemikalieskabe fra DENIOS

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyttet indeni konstruktionen

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Mission rent træ og klar til en ny behandling

Technoflex notstikker

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

Send til en kollega

0.223