23948sdkhjf

Eksperter forventer 30 pct. brud på IMO's svovlkrav

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

De økonomiske gevinster ved at bruge HFO i stedet for marinediesel med lavt svovlindhold er så store, at hvert tredje skib i kommerciel drift forventes at fortsætte med at brænde HFO, når IMO's nye svovlkrav træder i kraft ved indgangen til 2020.

Det skriver Finans på baggrund af udtalelser fra en række eksperter under International Petroleum Week 2019 i London, der blev afholdt for nylig.

- Fristelsen vil være betydelig på grund af prisforskellen mellem den svære fuelolie, der sejles på i dag, og den marinediesel, der bliver normen fra årsskiftet. Globalt er olieraffinaderiindustrien endnu ikke omstillet til at imødekomme en så stor vækst i efterspørgslen efter marinediesel, forklarer seniorekspert Tim Fitzgibbon fra konsulentkoncernen McKinsey & Company til Finans.

Ifølge mediet oplyser det Internationale Energiagentur (IEA), at den kommercielle skibsfart på globalt plan brugte 3,94 mio. tønder råolie i døgnet i 2018. Heraf er der tale om 3,18 mio. tønder HFO og 0,756 mio. tønder marinediesel. 

I BP er forventningen, at 90 pct. af handelsflåden vil leve op til IMO's krav. Heraf vil kun de færreste skibe kunne nå at blive forsynet med en scrubber, så BP's scenarie er, at efterspørgslen efter marinediesel vil stige markant. 

Læs også: Monjasa åbner nyt kontor i Vietnam

I øjeblikket koster HFO 470 dollar pr. ton, imens marinediesel ligger i 715 dollar pr. ton. For et stort krydstogtskib, der bruger 250 ton brændstof om dagen, vil den daglige regning for brændstof dermed stige fra 770.000 kroner til næsten 1,2 mio. kroner.

Ifølge Alan Gelder, vicepræsident i Wood Mackenzie, kommer ingen i den globale olieindustri til at investere milliarder i nye raffinaderianlæg, så længe ingen med sikkerhed ved, hvordan rederiernes kommer til at gebærde sig under IMO's 2020-krav, skriver Finans.

Læs også: EU bekymret for åbne scrubbere

Mere om: bunker | oliepris
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Det tog 30 minutter før ‘Viking Sky’s ankre fik fat

Tiden på broen efter det totale blackout på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ var nervepirrende, skriver Sysla

Plus

Analyse: Tæt på katastrofe - her er de ubesvarede spørgsmål

Med Viking Sky var det tæt på den helt store katastrofe - forløbet rejser en række indtil videre ubesvarede spørgsmål om sikkerheden om bord på skibet

Plus

Forår i Grønland er en kamp mod isen

De lukker ruterne nord for Sisimiut i december, når isen bliver for tæt, og de åbner dem tidligst i marts - det skete i sidste uge. RAL’s driftschef fortæller her om udfordringer ved is-sejlads

Ni blev reddet op af havet nær ‘Viking Sky’

Plus

Gammel Thyborøn-færge solgt til videre drift

’Kanalen II’ undgår ophugning efter videresalg til specialrederi og en fremtid som stores/supply-fartøj i Storebælt

Plus

Samarbejdet med Eimskip ændrer RAL-flåden

Nyhedsbrev

Norsk krydstogtskib er nået i havn

Efter en dramatisk weekend for passagerne på krydstogtskibet "Viking Sky", er de nu sikkert i havn

Online Avis Arkiv
Plus 1

Torm i Afrika: Der blev slået rekorder, men til sidst overtog Mærsk det hele

I anden del om Torms linjeaktiviteter mellem USA og Afrika beskriver Michael Brauner Clausen, hvordan Torms linjeaktiviteter udviklede sig frem til 2002, hvor alle aktiviteterne blev overtaget af Maersk Sealand – derefter var det slut på en storslået epoke

Krydstogtskib slæbes mod havn: Pause i evakuering

Redningshelikoptere ophører med at fragte passagerer af krydstogtskibet Viking Sky, mens skibet føres i havn

1

Passagerer evakueres fra nødstedt krydstogtskib i Norge

Et krydstogtskib, der er fanget i hårdt vejr ud for Norges kyst, har sendt et nødopkald ud.

Plus

Nyudviklet stabilisatorsystem modvirker stampebevægelser

Norske Wavefoil skal mindske bunkerforbruget og øge komforten på færøsk færge

Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

Plus

Nye ansigter hos Dan-Bunkering i Dubai

Første X-Bow-cruiser med vand under kølen

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

På jagt efter Nordsøens skibsvrag

Skibet ’Vina’, der er ejet af JD-Contractor, er sejlet ud på årets første ekspedition for Sea War Museum Jutland. Målet er at registrere skibsvrag i Nordsøen

Plus

MAN ombygger stort containerskib til LNG-drift

Efter Wes Amelie-projektet for to år siden, er LNG-retrofit af et stort totakts-maskineri nu på programmet i 2020

General cargo-skib kæntrer i Iransk havn

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Mette Maersk' får madolie i tanken

I et nyt forsøg skal 'Mette Maersk' sejle til Shanghai og retur på 20 pct. biobrændsel

Esbjerg Havn gik tilbage i jubilæumsår

EU-professor: Ny udsættelse af brexit kan ikke udelukkes

Selv om EU's ledere er blevet enige om nye brexit-datoer, betyder det ikke, at de holder, mener EU-professor

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Enkel integration af små nyttige tools i din Siemens HMI-konfiguration

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hatecke GmbH

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Send til en kollega

0.237