Ny forretningsmodel giver plus hos Norden
Opdeling af tørlastforretningen i en operatør- og skibsejerafdeling har vist sig profitabel for rederiet selv med meget lave rater i markedet. Og med udsigt til et bedre tankmarked løfter topchef Jan Rindbo forventningerne til 2019
Tørlastrater i kraftigt dyk
Baltic Dry Indekset ligger nu under 700. Kan I tjene penge på de nuværende rater i markedet?
Asset light-virksomhed
Nye svovlkrav giver muligheder
Det har givet kontant afkast hos Norden, at rederiet for to år siden besluttede at opdele sin tørlastdivision i to separate afdelinger: Henholdsvis Dry Operator og Dry Owner. Dry Operator omfatter aktiviteterne vedrørende lejede skibe, mens Owner dækker over afdelingen for egne og langtidsindchartrede skibe. Og særligt operatørdelen gav sidste år bonus for Norden med et overskud på 30 mio. dollars, mens resultatet i Owner-afdelingen blev 18 mio. dollars. - Vi fik en rigtig stærk afslutning på 2018, og det var primært vores forretningsenhed Dry Operator, der leverede varen. Jeg synes i den sammenhæng, det er værd at påpege, at det gjorde vi i et marked, som generelt skuffede i fjerde kvartal. Det viser lidt af den evne, som vi har i Dry Operator – altså evnen til at kunne tjene penge, både i markeder, der stiger, og markeder, der falder. Så vi er rigtig glade for at se det manifestere sig i fjerde kvartal, siger Jan Rindbo i et interview med Søfart i kølvandet på årsrapporten. Samlet set nåede Norden et overskud efter skat på knap 29 mio. dollars i 2018 mod 25 mio. dollars året før. Resultatet blev dog trukket ned af et tab på 28 mio. dollars i tankdivisionen. Selv om tørlastraterne er dykket kraftigt i begyndelsen af 2019, tror Jan Rindbo på, at overskuddet i år vil lande endnu højere, nemlig mellem 25 og 60 mio. dollars. - Det vi ser er primært en kinesisk økonomi, som er på vej ned i tempo. Det er det, der gør lidt ondt på tørlastmarkedet, fordi vi som industri er ret afhængige af Kina, idet op mod 50 pct. af tørlastefterspørgslen er drevet af Kina. - Ja, for med vores Dry Operator forretningsenhed kan vi tjene penge både i høje og lave markeder. Her er vi ikke i samme grad afhængige af rateniveauet, fordi vi faktisk tjener penge på volatilitet og ved at matche de skibe, vi indbefragter fra andre rederier imod de lasteaftaler, vi har med vores kunder, siger Jan Rindbo og tilføjer: - Det er også derfor, at selv om vi forventer et tørlastmarked, som er mere udfordret her i 2019, så har vi stadig forventninger til, at Dry Operator kan levere profit, siger han med henvisning til rederiets prognose om en indtjening mellem 20 og 30 mio. dollars i skibsejerforretningen. I årsrapporten fremhæver Nordens ledelse, at rederiet i stigende grad bliver en såkaldt asset light virksomhed, dvs. hvor ejerskabet af skibe efterhånden fylder mindre. Norden ejer i dag 21 tørlastskibe og 24 tankskibe. Hvor stor Nordens flåde skal være i fremtiden, ligger dog ikke fast, understreger Jan Rindbo. - Vi har ikke nogen konkrete mål for størrelsen. Det afhænger også af udsigterne i markedet. Men den skal i hvert fald ikke være større, end den er i dag. På tørlast har vi igennem 2018 reduceret vores eksponering. Vi har både solgt tørlastskibe og øget vores afdækning, så vi faktisk ligger med 89 pct. afdækning for 2019. - For Dry Owner har vi også et ønske om at være mere agile. Det med at købe og sælge skal være en endnu mere aktiv del af vores forretning, så vi også her kan skifte vores markedsposition hurtigt nok. Det tilsiger, at vi i hvert fald ikke skal have en større flåde, end den vi har i dag, siger han. Nordens globale markedsandel inden for tørlast er i dag omkring 2-3 pct. Og ifølge Jan Rindbo vil rederiet kunne fordoble markedsandelen inden for de kommende år. - Det mener jeg er en realistisk målsætning. Vi oplever i hvert fald, at kunderne rigtig gerne vil lave forretning med Norden. Og vi står stærkt i markedet. Vi er i gang med at udvikle hele vores platform, hvor det går meget i retning af i endnu højere grad at digitalisere vores forretning. Vi bruger allerede teknologier til at forudsige brugen af brændstof på skibe, som vi chartrer ind. Og vi har udviklet værktøjer til at hjælpe os med vores markedskald. Det er nogle værktøjer, som også kan være med til at forstærke vores muligheder for at vokse profitabelt, siger Jan Rindbo. De nye svovlkrav, som træder i kraft i 2020, kan ligeledes bidrage til at styrke Nordens position i markedet, vurderer han. - Vores industri er kendetegnet af mange mindre rederier. I Norden har vi igennem længere tid arbejdet på at forberede os til de nye svovlregler. Og vi har gjort os nogle erfaringer, som vi meget gerne vil dele med vores partnere. I tankdelen forventer Jan Rindbo også, at et bedre marked kan trække resultatet op til mellem 5 og 20 mio. dollars i 2019. - Det skyldes, at noget af den modvind, vi så i 2018 – at der blev trukket på lagrene frem for at man skulle ud og sejle med produkterne – nu er væk. Lagrene er nu kommet ned i et mere normaliseret niveau, måske endda lidt under normalen. Det gør, at transportbehovet vil være højere i 2019, end det var i 2018, siger Jan Rindbo. Han peger desuden på, at de nye svovlregler vil medføre, at en række nye olietyper skal være klar til, at verdensflåden kan købe dem fra 1. januar 2020. - Det tror vi vil medføre en stærkere efterspørgsel i anden halvdel af 2019, siger Jan Rindbo.