23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Efter syv dødsulykker i 2018: Sådan vil Mærsk øge sikkerheden

Det skal være mere sikkert at gå på arbejde hos Mærsk. Selskabets topledelse har derfor sat en række initiativer i søen for at forebygge arbejdsulykker








Læs også: Mærsk får norsk påbud efter dødsulykke på borerig























Tre kritiske områder















Læs også: Syv mistede livet hos Mærsk i 2017











Ny målsætning



















Læs også:Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Syv mennesker mistede livet, mens de var på arbejde hos A.P. Møller-Mærsk i 2018. Antallet af dødsulykker var dermed uændret i forhold til 2017. Og efter i alt 34 dødsfald de seneste fem år har Mærsk-ledelsen besluttet at gribe ind. - Vores medarbejderes trivsel er en topprioritet for mig personligt og for vores virksomhed. Syv mennesker mistede deres liv, mens de arbejdede for A.P. Møller-Mærsk i 2018. Disse tab bedrøver mig dybt. Ingen bør gå på arbejde hos A.P. Møller-Mærsk og ikke komme hjem, skriver Søren Skou i selskabets seneste årsregnskab. Transportkoncernen har derfor sat en stribe tiltag i søen for at forebygge ulykker og dødsfald. - I fremtiden vil vi øge vores fokus på at opbygge kapacitet og kontrolsystemer i organisationen, som kan udgøre en barriere i forhold til, at ulykker eskalerer med livstruende eller dødelig udgang, skriver Mærsk-topchef Søren Skou i selskabets bæredygtighedsrapport, som udsendes sideløbende med regnskabet. Han peger på, at en undersøgelse, som Mærsk sidste år gennemførte af sikkerheden, viste, at der ikke er sket mærkbare forbedringer de sidste fire-fem år. Ifølge topchefen havde Mærsk nået et niveau i sit sikkerhedsarbejde, hvor antallet af alvorlige ulykker ikke længere var faldende. Branden på containerskibet ’Maersk Honam’ i marts 2018, som alene kostede fem menneskeliv, understregede yderligere behovet for at gentænke selskabets sikkerhedsstrategi. Den nye strategi fokuserer især på tre kritiske områder, herunder ledelsens ansvar, at skabe rammer for sikker drift med øget fokus på effektiv kontrol samt opbygning af en ny sikkerhedskultur. Hvad sikkerhedskulturen angår, skal den ifølge bæredygtighedsrapporten fjerne sig fra en kultur, som hidtil har fokuseret meget på enkeltpersoners handlinger og ansvar og i stedet rette sig mod at blive en lærende organisation, hvor medarbejderne i høj grad er engageret i sikkerhedsarbejdet, fremgår det. - Klar autoritet, roller, opgaver og sikkerhedsmål på alle niveauer i virksomheden er og vil fortsat være vigtige dele af sikkerheds-transformationsrejsen, skriver Mærsk. Mærsk-ledelsen har udpeget viceadm. direktør Claus V. Hemmingsen til at stå i spidsen for en ny sikkerheds-task-force. - Ulykker bør aldrig kunne give dødelige eller livsvarige skader for nogen, som arbejder hos A.P. Møller-Mærsk. Vi har behov for at skabe et arbejdsmiljø og en kultur, der gør det muligt for os at håndtere, reagere og komme os over ulykker uden at nogen skal lide dødelige eller livsforandrende konsekvenser, udtaler Claus V. Hemmingsen i bæredygtighedsrapporten. Mærsk har tidligere haft en målsætning om nul ulykker. Målet om at undgå dødsfald står fast, men der vil samtidig blive kommunikeret en ny målsætning, fremgår det af rapporten. - Fremover vil målet, som vi kommunikerer og anvender som motivation, være at gøre A.P. Møller-Mærsk et sikkert sted at arbejde. Vi vil tilskynde til at eliminere risikoen for ulykker ved at designe en sikker arbejdsplads, hvor så mange risikofaktorer som muligt er under kontrol og ved ikke at fokusere på hvem, der fejlede, men hvad der gik galt, skriver Mærsk. I rapporten sammenlignes den nye sikkerhedsstrategi med en almindelig bil, hvor Mærsk nu vil lægge mere vægt på sikkerhedsseler, airbags og bremsesystemer, mens den tidligere strategi i højere grad rettede sig mod ’chaufføren’ med råd om eksempelvis ikke at køre for tæt på andre eller at bremse for hårdt op på en glat vej. Ud over de fem omkomne på 'Maersk Honam', døde to landbaserede Mærsk medarbejdere sidste år på jobbet. Den ene mistede livet på Pippavav-havnen i Indien, da han blev ramt af stumper fra et dæk, der eksploderede. Den anden var en medarbejder på Mærsks containerfabrik i Quingdao, Kina, som døde, da han blev klemt mellem en trolley og en container.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109