23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

MANs 175D i Middelhavets første Tier III-havneslæber

Havnen i Barcelona får næste år ny havneslæber, der som den første i segmentet opfylder IMOs Tier III-krav

MAN Energy Solutions har vundet kontrakten på leveringen af motorer til en ny spansk havnebugserbåd. Kontrahenten er P&O Reyser, som skal operere den 27 meter lange og 75 pæletræks tons store Asymmetric Tractor Tug (ATT) -nybygning for Barcelona Havn fra midten af 2020.

Motorerne inklusive katalysatorsystemer kommer dermed til at sidde i den første havnebugserbåd i Middelhavsområdet, der opfylder IMOs Tier III-regler om Nox-reduktion i skibes udstødsgas.

Nybygningen får et maskineri bestående af to MAN 12V175D MM Tier III-motorer på hver 2.220 kW. Den videre drivlinje er to FPP azimuth thrustere, mens motorerne også leverer power til spil og brandbekæmpelsespumper.

Fokus på systemer

- Vi får stadig flere referencer på MAN 175D fra et stadigt bredere spekter af skibssegmenter, så jeg er meget glad for, at vi nu også er til stede med motorserien i dette her meget vigtige segment, udtaler Lex Nijsen, Head of Four-Stroke Marine sales, MAN Energy Solutions, og uddyber:

– Motorpakken blev valgt fordi den har et meget kompakt footprint, er brændstofeffektiv og har en fleksibel design-tilgang, ikke mindst med katalysator-delen. Ordren passer derfor perfekt i vores strategi om i stigende grad at blive leverandør af komplette fremdriftsløsninger.

Motorpakken med den tilhørende katalysator vil blive leveret til byggeværftet Drydocks World-Dubai Shipyard direkte fra MAN Energy Solutions nye 175D-produktionsfacilitet i Frederikshavn. MAN Energy Solutions 175D-serie er i den aktuelle 12-cylindrede version tilgængelig fra 1.500 til 2.220 kW.

P&O Reyser levererer havne og terminalservices inklusive skibsdrift af mere end 100 fartøjer, her under bugserbåde i 11 forskellige havne. Selskabet er en del af P&O maritime, som igen er en del af DP World-koncernen. Herhjemme bl.a. kendt som ejer af Unifeeder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|instance-web04