23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk-topchef: Vi har et problem

Mærsk-aktien dykker med knap 10 pct. efter skuffende regnskab – adm. direktør Søren Skou mangler at vise selskabets aktionærer, at han kan øge indtjeningen: "Vi har et indtjeningsproblem," erkender topchefen






















































Mærsk-ledelsen er dumpet udi disciplinen at omsætte en tårnhøj omsætning til en tilfredsstillende indtjening på bundlinjen. Det står klart efter offentliggørelsen af 2018-årsregnskabet for verdens største containerrederi tidligere i dag. Her kom det frem, at shipping-virksomheden kommer ud af 2018 med et driftsoverskud på de fortsættende forretningsområder på 220 mio. dollars, hvilket er en markant nedgang på ikke mindre end 38 pct. sammenlignet med 2017-regnskabet. Den positive del af regnskabet handlede om omsætningen, der steg til 39 mia. dollars, hvilket er en stigning på 26 pct. Driftsresultatet for de fortsættende aktiviteter er ikke tilfredsstillende for Mærsk-topchef Søren Skou, som erkender, at virksomheden har et alvorligt problem med evnen til at tjene penge. Og at virksomheden fortsat mangler at vise sine aktionærer og offentligheden, at man har fundet en formel, der kan løse indtjeningsproblemet. Aktiemarkedet har indtil videre været benhård i sin bedømmelse, og Mærsk-aktien dykkede med mere end 10 pct. i løbet af formiddagen. - Vi har løst vores vækstudfordring, men vi har ikke løst vores indtjeningsproblem. Sådan er billedet, der står tilbage. Vi har lavet fremskridt. Det er vi absolut glade for, men det absolutte niveau er ikke godt nok,« lød det fra adm. direktør Søren Skou under et pressemøde torsdag morgen. Topchefen kom ikke med nye bud på, hvordan indtjeningen kan forbedres. - Vi skal fortsætte det arbejde, som vi allerede er i gang med. Det gælder om at blive i stand til at hæve priserne og sænke omkostningerne. Og så skal vi styrke vores landbaserede aktiviteter, hvor vi hjælper vores kunder med at løse deres behov i hele deres transportkæde, forklarede Søren Skou. Direktøren glædede sig over, at virksomheden kan fremvise en sådan vækst gennem en periode, hvor man ellers har frasolgt oliebenet Maersk Oil til franske Total. ”Vi har oplevet en kæmpe vækst på toplinjen, hvilket er meget tilfredsstillende. Vi glæder os over, at vores driftsindtjening er steget til 3,8 mia. dollars, men niveauet er langt fra tilfredsstillende. Vi har helt klart en for lav margin, vores indtjening pr. omsætningskrone ligger fortsat alt for lavt, lød vurderingen fra Søren Skou. Topchefen påpeger, at 2018 vil blive husket som året, hvor Mærsk kom i mål med en af de største reorganiseringer i selskabets historie. - Vi har reorganiseret os selv fra at være et konglomerat og til et blive én samlet virksomhed. Før havde vi et stort hovedkontor med otte divisioner som opererede uafhængigt af hinanden med separate stabsfunktioner. Nu er vi én samlet organisation, der kan arbejde effektivt henimod at eksekvere på vores strategi om at blive en end to end supplier af transport og logistik. Søren Skou fortsatte: - Samtidig har vi afsluttet integrationen af Hamburg Süd og høster de fulde synergier her i 2019 som følge af, at vi kan tilbyde vores kunder det bedste globale containertransportnetværk i verden.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.127