23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rederier: Nej til lokale forbud mod åbne scrubbere

IMO’s retningslinjer bør være udgangspunkt for regler om udledning af scrubbervand, fastslår Danske Rederier, efter bl.a. Singapore har indført forbud mod åbne scrubbere
































Hos de danske rederier ser man med bekymring på, at flere og flere lande eller havne indfører forbud mod udledning af scrubbervand direkte i havet. Tendensen har bredt sig, siden Singapore i november sidste år bekendtgjorde, at man ikke vil tillade skibe at udlede beskidt vand fra skibenes røgrensningsanlæg i havnen efter 1. januar 2020. - Det er ikke i orden at trække tæppet væk under de rederier, der har brugt enorme ressourcer på at forberede sig og investeret i god tro. Det siger Asbjørn Overgaard Christiansen, fungerende direktør, Sikkerhed, Miljø og Maritim Forskning, Danske Rederier. Rederiernes brancheorganisation lægger vægt på, at mulige forbud begrundes ud fra velunderbyggede miljøkonsekvensvurderinger. Asbjørn Overgaard Christiansen henviser til, at FN’s maritime organisation, IMO, har udarbejdet retningslinjer for overvågning og udledning af scrubberes vaskevand, som netop har til hensigt at beskytte havmiljøet. - Disse guidelines bør være udgangspunktet for miljøkonsekvensvurderinger af scrubbere, og ikke lokale vurderinger, som kan give et broget billede af, hvor man må sejle med scrubbere og ikke mindst hvorfor, siger han. Et mere vidtrækkende forbud mod åbne scrubbere bør ifølge Danske Rederier heller ikke omfatte allerede godkendte og installerede scrubbere. - De er jo blåstemplet af IMO som en teknologi, der er forenelig med 2020 kravet, anfører Asbjørn Overgaard Christiansen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.14