23948sdkhjf

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Det begyndte med købet af to brugte MR-tankere i 2017, men har siden udviklet sig til Danmarks sandsynligvis mest vidtfavnende rederigruppe.

Navigare Capital Partners er formelt set mere en kapitalfond end et traditionelt rederi. Sammen med medlemmer af Mærsk-familien har Pension Danmark, Danica og Lægernes Pension skudt ca. 3 mia. kr. i fonden, der over en tiårig periode skal købe og sælge skibe for dermed at sikre fondens investorer et attraktivt afkast.

Ca. to år efter etableringen er flåden vokset til 14 skibe inden for segmenterne råolie, produkttank, LNG-transport, tørlast og container.

I en samtale med Søfart forklarer topchef Henrik Ramskov:

- Vi betegner os selv som segment-agnostikere. Vi analyserer segmenterne på kryds og tværs, og finder frem til lige præcis det segment, den skibsstørrelse og det kontrakt-potentiale, som samlet set giver det bedste potentielle afkast henover den kommende årrække. Derfor er det helt naturligt, at vi fordeler vores investeringer over mange forskellige segmenter.

Høj vækst
Man kommer næppe galt afsted, hvis man påstår, at Navigare dermed både er Danmarks hurtigst voksende rederi samt derudover dét rederi i landet, der spænder sine aktiviteter over suverænt flest segmenter i shipping. Navigare har samtidig bragt dansk shipping tilbage i råolie-segmentet, hvor rederierne ellers har været fraværende siden A.P. Møller-Mærsk solgte sin flåde af råolie-supertankere til Euronav i 2014.

Senest kom det så frem, at selskabet har investeret i et LNG-skib i form af en nybygning fra et værft i Sydkorea.

Jeres investorer har skudt ca. 3 mia. kr. i fonden, og I har haft travlt med at købe skibe. Er pengene brugt?

- Vi har investeret en væsentlig del af den kapital som investorerne gav tilsagn om, da fonden startede. Men vi kigger stadig på flere mulige investeringer.

Jeres første investering var i to fem år gamle MR-produkttankere, som I købte fra det italienske rederi LGR for 48 mio. dollars. Har dette indtil videre været en god investering?

- Vi synes, at vi købte to gode skibe på et fornuftigt tidspunkt. Vi forventer at have skibene et stykke tid endnu, men indtil videre har investeringen udviklet sig fornuftigt.

2020-perspektiv
Lige som stort set alle andre i rederibranchen kigger også Henrik Ramskov og hans medarbejdere frem mod 2020, hvor nye og skrappere krav til svovlindholdet i skibenes udstødningsrøg træder i kraft.

- Det er helt klart, at konsekvenserne af 2020-reglerne er én af de ting, der spiller ind i vores overvejelser, når vi investerer. Vores strategi hviler på, at vi investerer i nyere skibe med moderne teknologi. Vi forventer afgjort, at der kommer til at ske en form for ’oprydning’ i den globale flåde, når 2020-svovlkravne træder i kraft, og hvor et antal ældre skibe nok vil blive skrottet, fordi rederne vurderer, at de ikke er brændstofeffektive nok, og at det ikke kan betale sig at installere scrubber om bord på skibet, siger Henrik Ramskov.

Navigare Capital Partners indregistrerede syv skibe i Dansk Internationalt Skibsregister i 2018 og var dermed kun slået af Maersk blandt de rederier, der flagede flest skibe ind under Dannebrog i løbet af året.

Mere vækst
Man hvor mange skibe skal Navigare Capital Partners egentlig have?

- Det er da klart, at vi fortsætter med at kigge på vores pipeline for at vurdere, om vi har det rette mix af skibe de forskellige segmenter, siger Henrik Ramskov.

Han fortsætter:

- Vi forventer, at de kommende investeringer vil blive indenfor de segmenter som vi allerede har investeret i. Vi har en fornuftig base på tværs af segmenterne, så i 2019 kommer vi til at bruge en del kræfter på at analysere, hvordan tingene vil udvikle sig i de forskellige segmenter efter 2020 og på den lidt længere bane. Vi er naturligvis ikke immune for, at aktuelle begivenheder som f.eks. en handelskrig mellem Kina og USA kan påvirke værdien af vores investeringer, men vores tiårige tidsperspektiv - og de lange charterkontrakter, som vores skibe sejler på, er alligevel så tilpas langt, at vi mener, at vi kan fokusere på de lidt mere langsigtede og strukturelle udviklinger inden for de forskellige segmenter. Dette vil være vores højeste prioritet i 2019, og hvis disse analyser åbner vores øjne for nogle lukrative muligheder, så vil jeg da ikke afvise, at der kommer nye investeringer i 2019 også.

Kommer I til at lave de første frasalg i 2019?
- Det ligger nok ikke lige for. Vi har jo købt vores skibe og placeret dem på relative lange kontrakter. Vi kan naturligvis godt sælge dem midt i kontraktperioden, men vi har p.t ikke nogle specifikke planer.

10.000 teu
Når Navigare Capital Partners f.eks. vælger at investere i tre nyere neopanamax-skibe med en kapacitet på 10.000 teu, er det ikke blot ud fra en analyse om, at skibene skal kunne sælges igen med gevinst efter en årrække.

En stor del af forretningsmodellen hviler på, at skibene skal kunne lejes ud på givtige charterkontrakter, for containerskibenes vedkommende til den franske containergigant og Maersk Line-rival, CMA CGM.

- Vores analyse i containersegmentet bygger blandt andet på segmenter som vi ser som værende alsidige i forhold til hvilke ruter og rederier, som disse skibe vil kunne være interessante for i fremtiden, Der er fortsat mere end to år tilbage af kontrakten, og vi er sikre på, at 10.000 teu-klassen vil være attraktiv på den lange bane også. Det er en fleksibel størrelse, der kan sættes ind på mange ruter og kan anløbe en række havne.

Kunne I finde på at investere i de helt store containerskibe på mere end 20.000 teu?

- Nej. Det ville blive alt for stort for os, og denne type skibe bliver typisk betragtet som en kerneaktivitet hos containerrederierne, og derfor en skibstype, som de selv vil eje.

FAKTA: NAVIGARE CAPITAL PARTNERS
Ejet af fem partnere, hvor topchefen i A.P. Møller Holding, Robert Mærsk Uggla, sidder på den største bid. Herudover har pensionsselskaberne PensionDanmark, Danica og Lægernes Pension skudt penge i fonden.

Selskabet har hovedkvarter i Hellerup og beskæftiger 12 fuldtidsansatte.

Management-team’et består af en række erfarne shipping- personer med relevant baggrund og erfaring fra bl.a. Maersk

Henrik Ramskov var tidligere CEO i det af Stadil-familien ejede projektlast-rederi Thorco. Før dette var han COO i Maersk Tankers.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Mærsk-direktør om scrubbere: Tåbeligt

Selv om Mærsk vil investere 263 mio. dollars i scrubbere skal det ikke tolkes derhen, at virksomheden er begejstret for teknologien

Plus

Nu kommer verdens første fjernlodsning - og den vil finde sted i Storebælt

Om blot få måneder vil Mærsk-feederen ’Vistula Mærsk’ give verdenspremiere til fjernlodsning. På en sejlads fra Skagen til Gedser vil lodsen overvåge og rådgive fra et kontrolcenter på land

World Marine peger på menneskelig fejl bag kollision

Det var ikke en teknisk fejl, der førte til 15 tilskadekomne i en kollision med CTV'en 'World Bora', oplyser World Marine Offshore

Plus

Mærsk-topchef: Vi har et problem

Mærsk-aktien dykker med knap 10 pct. efter skuffende regnskab – adm. direktør Søren Skou mangler at vise selskabets aktionærer, at han kan øge indtjeningen: "Vi har et indtjeningsproblem," erkender topchefen

Sløje forventninger trækker Mærsk-aktie ned efter årsregnskab

Efter et 2018, hvor høje bunkerpriser har tynget på driften, forventer Mærsk status quo i 2019.

Nyhedsbrev

Esvagt-ansatte styrker søsikkerhed i fritiden

Online Avis Arkiv

Rederier går til domstole for at stoppe Femern

Scandlines og Stena Line har efter EU-dom stævnet Finansministeriet for at få standset penge til Femern-forbindelsen

Aarhus-politikere vil have landstrøm til cruise-skibe

Plus

Maersk Drilling bliver børsnoteret 4. april

Fjernstyrede arbejdsfartøjer breder sig

Bekæmpelse af forurening, indsatser ved søulykker og fritidssejlads bliver de nicher i søfarten, hvor de fjernstyrede skibe vil få deres gennembrud på den korte bane, lyder forudsigelsen fra branchekender

Dok-uheld koster overskuddet i Hirtshals Yard

To døde ved ophug af græsk tankskib i Bangladesh

DP World køber DFDS-konkurrent for 2,8 milliarder

15 tilskadekomne efter kollision med danske 'World Bora'

Samtlige om bord på det danskflagede crew transfer-skib 'World Bora' er kommet til skade efter en kollision med general cargo-skibet 'Raba' ud for Rügen

Plus

Mærsk forholder sig neutralt til scrubberforbud

Plus

Åbne scrubbere under beskydning tæt på 2020-krav

Singapores forbud mod åbne scrubbere har skabt international usikkerhed om miljøpåvirkningen fra scrubbervand

Plus

Rederier: Nej til lokale forbud mod åbne scrubbere

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Plus

Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Siden 1990’erne har der været en markant nedgang i antallet af dødsulykker og alvorligt tilskadekomne ombord på danskflagede erhvervsfartøjer. Men Søfartsstyrelsen er stadig ikke tilfreds

Strejke sender DFDS-skibe uden om Gøteborg

Den langstrakte konflikt i en række svenske havne betyder, at DFDS flere gange har måttet omdirigere skibe, der ellers skulle til Gøteborg

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Carlsberg relies on Eilersen

HF udvider økonomi

CO2 neutralt website

Nedtællingen er startet til Fredericia Boat Show 2019

Endnu en ny fritstående traverskran er taget i brug hos en kunde

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Logistikløsning til intelligente fabrikker

Gå-hjem-møde - opkvalificering for maskinførere

Tranemo sikkerhedssko nyt 2019 katalog

Gratis seminar om reelle energibesparelser i etageejendomme

3o ton tung wiretromle til reparation hos MarineShaft A/S

Gå-hjem-møde opkvalificering for maskinførere

Buet glas kan anvenders til mange formål

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Test sædkvalitet med telefonen

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

40 m. 2" Fuel-slange på automatisk slangeopruller

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Send til en kollega

0.175