Elektroniske pantebreve vækker bekymring
En fuld digitalisering af maritime lånedokumenter allerede i 2020 kan være risikabelt, advarer Danmarks Skibskredit, som frygter, at udenlandske domstole vil nægte at forholde sig til de digitale pantebreve
Modstand skyldes forsinkelse
Papirattest på digital ægthed
Registrering på klokkeslæt
Bekymring i folketingssalen
Skibsregistrering med papirdokumenter er snart en saga blot. Folketinget er på vej med en lov, der giver den delvis mislykkede digitaliseringslov fra 2006 en overhaling. Papirdokumenterne ved nye anmeldelser vil derfor blive afskaffet med ét hug næste år. Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) er på vej til at fastsætte datoen for det store skifte, der vil ske under forudsætning af, at der etableres et it-system til den digitale skibsregistrering. Skibsregistret er i dag helt og holdent papirbaseret, dog med enkelte undtagelser for anmeldelser via Virk.dk. Alle pantrettigheder anmeldes stadig på papir, og her gælder gældsbrevslovens regler om sikringsakter. Og sådan ville Danmarks Skibskredit A/S helst have, at det fortsatte af hensyn til udenlandske myndigheder og kunder, som er vant til dette. Modstanden mod digital tinglysning af pant i skibe i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) og Dansk Almindeligt Skibsregister (DAS) skyldes bekymring for anvendelsen af digitale pantebreve ved arrest i udlandet. Her kan det nye system forsinke anerkendelsen af en panteret og dermed være tabsgivende, når skibet ligger stille, mens en lokal dommer forholder sig til en digital udskrift. Adm. dir. Erik I. Lassen, Danmarks Skibskredit, er dog betrygget ved, at der findes en løsning efter to grundige høringssvar til lovudkastet. - Vi haft et efterfølgende møde med Søfartsstyrelsen, som siger, at vi finder en løsning, så vi har et brugbart dokument. Vi har ikke set konturerne af, hvordan det udformes i praksis, men jeg forestiller mig et officielt papir, som man kan fremvise i retten, så man ikke skal bruge tid på at overbevise dommeren om panterettens rigtighed og ægthed siger Erik I. Lassen. Henriette Ingvardsen, erhvervsjuridisk chef hos Danske Rederier, ser digitaliseringen som en styrkelse af Det Blå Danmark. Hun er sikker på, at Søfartsstyrelsen vil finde en pragmatisk løsning. Hendes forslag er ikke et originalt pantebrev på papir, men en attest på udskriftens gyldighed, så man med et juridisk udtryk kan "støtte ret" på det digitale pantebrev. - En løsning kunne være, at skibsregistret kan udstede originale attester, der bekræfter panterettighederne. Sådanne attesters originalitet og underskrift vil kunne bekræftes igennem Udenrigsministeriets legaliseringskontor. Det vil kunne udgøre den samme originale dokumentation, som panthaver har i dag i form af et fysisk pantebrev, forklarer Henriette Ingvardsen. Digitaliseringen omfatter en registrering på klokkeslæt og ikke kun på dato, så rederiet kan præstere en registreringsudskrift med kort varsel. - Det er fantastisk, for skibe er som bekendt et meget internationalt aktiv. Man forhandler kontrakter alle mulige steder i verden, så dette ville give Danmark en konkurrencefordel med registrering på minut, som vil lette internationale transaktioner, når man kan give et øjebliksbillede af ejerskab, pant og eventuelle hæftelser, siger Henriette Ingvardsen. Det næste skridt kan blive indførelse af bindende forhåndsgodkendelse af registreringsdokumentation i en kommende ændring af søloven, håber Henriette Ingvardsen. Det handler om sikkerhed for, at fremsendte dokumenter i en transaktion vil blive registreret. Bekymringerne for digitaliserede skibspantebreve indgår i erhvervsudvalgets arbejde med lovforslaget efter Folketingets førstebehandling den 15. januar. - Socialdemokratiet har nogle bekymringer i forhold til de ting, som Danmarks Skibskredit udtrykker i deres høringssvar vedrørende den digitale tinglysning af pantebreve, sagde Erik Christensen (S), som ellers støtter lovforslaget. - Danmarks Skibskredit har nogle relevante indvendinger om, at det kan være et problem at få udenlandske domstole til at forholde sig til digitale pantebreve, fordi de ikke er kendt eller anerkendt endnu, sagde Pelle Dragsted (EL). Han forventer at stemme imod ved tredjebehandlingen den 28. februar. - I SF har vi den samme bekymring om de digitale pantebreve i forhold til udlandet, istemte Lisbeth Bech Poulsen (SF) i den korte førstebehandling. Erhvervsudvalget vil ifølge tidsplanen skrive udvalgsbetænkning den 21. februar. En uge senere er lovforslaget sat til vedtagelse med eventuelle ændringer. Loven skal også gælde Grønland, fordi skibe hjemmehørende i Grønland registreres i det almindelige skibsregister og fartøjsfortegnelsen. Det er i modsætning til Færøerne, som har sit eget skibsregister.