23948sdkhjf

"Hver dag var en kamp for overlevelse"

Tre maritime undersøgere købte deres nødlidende besigtigelsesselskab fri af Codan i 2017 - siden har hver eneste dag været en kamp for overlevelse
Det var med frygt og bæven, at tre medarbejdere i Survey Association i foråret 2017 besluttede sig for at springe ud på dybt vand og købe deres egen nødlidende virksomhed ud af kløerne på forsikringsgiganten Codan.

Survey Association hedder på dansk Besigtigelseskontoret af 1914 og kan spore sine aner tilbage til 1806, da et københavnsk forsikringsselskab udpegede den første uafhængige, maritime havariekspert. Han skulle rådgive forsikringsselskabet, når det skulle håndtere et forlis eller havari. Dette er fortsat kerneydelsen: Når et rederi oplever forlis, havari, brand eller motorsammenbrud ringer telefonen hjemme hos en af virksomhedens inspektører, der omgående rejser ud for at besigtige skaderne og give sin vurdering.

Men markedet for besigtigelse og vurdering af skader ved forlis og havari havde været under stærkt prispres i årevis, og ejerne hos Codan Forsikring så ikke længere Besigtelseskontoret af 1914 A/S som et strategisk aktiv. Derfor overtog tre medarbejdere selskabet i 2017. Virksomheden var i krise.

Sorte udsigter
- Vi kunne godt se, at det så sort ud, og der bestemt var en vis sandsynlighed for, at virksomheden ikke kunne bære at stå på egne ben, forklarer Henrik Uth, som er adm. direktør og en af de tre partnere i ejerkredsen.

- Men af en eller anden grund kunne vi ikke give slip. Vi troede på, at det kunne lade sig gøre, og det skulle i hvert fald ikke være os, der bare lod en 104 år gammel maritim virksomhed dø ud uden kamp. Samtidig elsker vi jo vores job og det, at vi kan gøre en forskel ved at undersøge komplicerede skader og hjælpe skibsredere og forsikringsselskaber. Så vi kunne ganske simpelt ikke lade være.

Overskud
I det netop offentliggjorte overskud kan Survey Association således nu præsentere et driftsoverskud (EBITDA) på mere end 500.000 kr., hvilket skal sammenlignes med et underskud på 8 mio. kr. i 2017-regnskabet.

- Vi er ovenud lykkelige for at kunne levere et overskud. Vores turnaround har givet pote, og nu kan vi koncentrere os om at udvikle forretningen og vinde nye markeder, fortæller Henrik Uth.

Han lægger dog ikke skjul på, at det har været en hård og brutal kamp at skaffe sorte tal på bundlinje.

- Der er blevet skruet på alle knapper. Vi har vendt hver eneste sten som kunne vendes. Vi har skåret alting fra som ikke handler om kerneydelsen og har outsourcet alle funktioner, som ikke handlede om kerneydelsen. Virksomheden har i dag otte fuldtidsmedarbejdere på lønningslisten, hvilket skal sammenlignes med 14 fuldtidsmedarbejdere, da virksomheden var ejet af Codan. Rent fysisk er virksomheden flyttet ud af den lukrative placering højt til vejrs i Codan-huset på Frederiksberg og har fundet egne lokaler på Købmagergade i det centrale København.

Hvad har været det værste?
- Det har været svært at skulle sige farvel til dygtige medarbejdere eller forklare medarbejdere, at de goder og den løn, som de har været vant til qua vores tidligere forankring i den finansielle sektor, ikke længere var bæredygtig. Men for at overleve har vi måttet skrue på alle knapper - også lønnen, og det gælder også ejernes løn, skulle jeg hilse og sige.

Nye muligheder
Som en uafhængig spiller på det frie marked har Survey Association forsøgt at finde nye muligheder i markedet.

- Vi har kunnet vinde nye kunder, som tidligere ikke ville handle med os, fordi vi var en del af Codan, specielt i det øvrige Skandinavien og i London. Og heldigvis har vi beholdt en god relation til Codan, som placerer de samme opgaver hos os som de altid har gjort. Det er vi meget glade for, siger Henrik Uth.

Han vurderer, at opgaver fra det store danske maritime forsikringsselskab, Codan, fortsat udgør ca. en fjerdedel af omsætningen.

- Da jeg begyndte i virksomheden var det stort set kun Codan og Mærsk, der udgjorde hele omsætningen. Vi er langt mere diverse nu, siger Henrik Uth.

Samtidig har virksomheden bredt sig over nye områder.

Stor brand påvirkede året
Den gamle kerneydelse med besigtigelse og rådgivning ved skibsulykker udgør i dag 55 pct. af omsætningen. Resten af omsætningen kommer fra forskellige maritime ydelser i f.eks. offshore olie/gas, hvor virksomhedens eksperter typisk bliver brugt til at gennemgå proceduren, når et olieselskab f.eks. skal flytte en borerig og enten godkende eller afvise den valgte løsning overfor forsikringsselskabet.

En af årets helt store opgaver for selskabet kom med den tragiske brand på Maersk Line-containerskibet ’Maersk Honam’, hvor selskabets undersøgere var til stede da skibet var blevet bugseret i havn i Emiraterne.

Her var Survey Association med til at gennemføre vurderingen af, at containerskibet trods alt ikke var så ødelagt, at det skulle sendes til skrot.

I stedet bliver skibet nu genopbygget på et værft i Sydkorea.

FAKTA OM SURVEY ASSOCIATION:
Den maritime besigtigelsesvirksomhed Survey Association var indtil 2017 en del af forsikringsselskabet Codan

I dag er virksomheden selvstændig og

Codan Forsikring ejede selskabet mellem 1993 og 2017 og hyrer fortsat Survey Association til marine og offshore survey-services

Selskabet kan spore sine aner tilbage til 1806, da et forsikringsselskab udpegede den første uafhængige, maritime havariundersøger

Besigtigelsesselskabet blev etableret som selskab i 1914 med henblik på at tilbyde maritim ekspertise til forsikringsselskaber
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096