23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nordjyllands indlandshavn scorer erhvervskunder på byudvikling

Aalborg er en indlandshavn, og det giver store fordele. Modsat andre havne udgøre de private ingen trussel - tværtimod giver bylivet nye kunder








Kan vokse ind i landet















Hastig vækst













































FAKTA - Aalborg Havn







































Kilde: Aalborg Havn m.fl.





En stor del af Danmarks havne slås med voksende bykerner, der har udset sig havnen som attraktivt boligområde ved vandet. I Kolding har man ligefrem varslet en lukning af erhvervshavnen, men i Aalborg har man bedre plads til begge. Havnedirektør Claus Holstein ser faktisk en gylden chance for samspil mellem de private og de professionelle ved Limfjorden. I Aalborg bliver der nemlig bygget mange boliger, og det presser virksomhederne ud af byen. Mens havnen altså har plads nok at tumle sig på langs fjordens breder, og her står havnen i modsætning til byudviklingen andre steder, hvor man slås om arealerne ved vandet. Men på Aalborg Havn ser man præcis omvendt på det. - Havnen er en del af den almindelige byudvikling. I de 12 år, jeg har været her, har vi set på lager, pakhuse og produktionsvirksomheder, siger Claus Holstein og uddyber: - Vi har et højteknologisk industricentrum, og mange virksomheder siger, at Aalborg Havn er et rigtigt godt sted at ligge. Og vi er som indlandshavn lidt anderledes skruet sammen. Vi ser på industripark og erhverv, og hvis den rigtige løsning er noget med en togforbindelse og lastbiler, så er det sådan, vi leverer, siger Claus Holstein. Ift. vækst sætter direktøren sin lid til, at de fire indgangsveje til motorvejen genererer tilstrækkelig trafik. - Vi er på motorvejen inden for syv minutter. Der har man en fordel, når man er flyttet fra byen og flere virksomheder kan arbesjde sammen, siger han og tilføjer: - Vi vokser ud i baglandet, også fordi der kommer en større produktion med mange produktionsvirksomheder etc. Og de vil altså gerne ligge på en havn. Claus Holstein understreger, at man støtter aktivt op om byens nye industriparks udvikling, for hvis den udvikler sig og vækster, så vil det medføre, at logistikforretningen også vækster, lyder analysen. - Du kan jo vækste ved at stjæle gods fra nærliggende havne, men det er ikke en langtidsholdbar vækststrategi. Hvis industrien og erhvervsområdet derimod vokser, kan du skabe et større langsigtet behov. Hvis landsiden vokser, så vil vandsiden følge med. Aalborg Havn har investeret en milliard de sidste ti år og vil investere 1-2 milliarder de næste 5-7 år, fortæller Claus Holstein. - På tiårs sigt vil vi få 5.000 job ekstra. Hele den viden, der er omkring universitetet, er det, der skal drive industriudviklingen, siger han og uddyber: - Vi tror simpelthen ikke på, at industrien skal flyttes til Kina, og vi bakker en stor industri op. Vi bliver ikke Danmarks største containerhavn, men vi har gode muligheder for industrien. Havnedirektøren mener desuden, at flere og flere gerne ligger et sted, hvor der er en meget udviklet logistik. - Særligt efter finanskrisen ligger vi godt i udkanten af Aalborg - dvs. her kommer man ikke i konflikt med bykernen. Og mange vil gerne ligge sammen med andre virksomheder og ikke genere selve byen, siger Claus Holstein. Aalborg Havn er en indlandshavn, hvilket giver den det særkende, at man har tæt trafik til landområder på begge sider af Limfjorden. Aalborg Havn søger som indlandshavn at være et aktivt led i havnekundernes logistikkæde; et knudepunkt for alle typer gods og alle former for transport med skib, lastvogn og jernbane - og man arbejder meget på landdelen. Ledelsen af Aalborg Havn henviser til, at havnen er beliggende udenfor byen på de åbne vidder og dermed med plads til langsigtet udvikling. Mens andre havne slås om pladsen med bl.a. de private velhavere, der ønsker at bo ved vandet. Udover de kajnære faciliteter ejer Aalborg Havn 4,2 mio. m2 erhvervsarealer i baglandet, hvor infrastrukturen er tæt knyttet til motorvej E45. Godt 100 virksomheder har etableret sig i området, heraf omkring halvdelen på de kajnære arealer. Sammen med de private havne Aalborg portland A/S og vattenfall A/S er Aalborg Havn i dag Danmarks 5. største havnesystem målt på samlet godsmængde. Aalborg Havn er samtidig Grøndlands eneste basishavn i Europa - med ugentlig forbindelse til og fra Grønland. Her ønsker RAL imidelrtid at flytte deres service til Aarhus. Containerterminalen på Aalborg Havn har kapacitet til håndtering af 100.000 containere årligt. Fra den specielle projektkaj udskibes løbende offshoreinstallationer og vindmøller, håndteret af alle former for materiel. Aalborg Havn strækker sig pt. i alt over 5,26 mio. m2, og man har 1,4 mio. m2 klar til udvidelse i kommunens lokalplaner.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125