23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hurtigrutens danske hotelchef har en krævende opgave

Danske Thomas Westergaard er strøget til tops i Norges store kystpassagerrederi, Hurtigruten. Men det lå ikke i kortene, at hotelmanden skulle ende i søfart




























Som et førsteklasses hotel









En konstant udfordring













På vej med nye skibe

























BLÅ BOG: Thomas Westergaard:

































Hvis der findes et sprog, der hedder skandinavisk må det være dét, som Thomas Westergaard taler. Når han taler norsk fornemmer man klart en lidt abrupt dansk klang i dialekten. Og når han taler dansk, står det klart, at der gennem årene er kommet et syngende islæt i et ellers formfuldendt dansk. For danske Thomas Westergaard blev en karriere i hotelbranchen en uventet adgangsbillet til shippingverdenen. Han rejste egentlig til Norge i 1996 for at tiltræde en stilling som hotelmanager på Scandic Hotel i Arendal - ikke en del af nogen større masterplan for karrieren. Og rederiverdenen var slet ikke en branche, som han overvejede. - Det lå ikke i kortene, at jeg skulle ind i shipping. Men da jeg i 2014 fik muligheden for at træde ind i denne stilling, tøvede jeg ikke et sekund, forklarer Thomas Westergaard til Søfart. Hurtigruten er Norges legendariske kystpassagerrederi, som i mere end 120 år har besejlet de norske kyster - og ikke mindst de snævre norske fjorde - og i de seneste år har haft succes inden for ekspeditionskrydstogt. I dag står han som senior vice president i spidsen for ca. 1.400 medarbejdere både på land og til søs i Hurtigrutens såkaldte hoteldivision - han er med andre ord ansvarlig for krydstogtskibenes funktion som flydende hoteller. - Jeg er ansvarlig for, at Hurtigruten leverer en god indkvartering og forplejning til vores gæster. Når man indlogerer sig som krydstogtgæst på et af vores skibe, skal man føle, at man opholder sig på et godt hotel, at man bor på et flot værelse, at restauranterne er spændende indrettet og tilbyder noget moderne og overraskende. Og naturligvis ikke mindst, at de medarbejdere man som gæst møder på skibet, er venlige og serviceorienterede, forklarer Thomas Westergaard. Danskeren lægger ikke skjul på, at der er overvældende forskelle på at arbejde i den konventionelle hotelindustri og herefter træde ind i et krydstogtrederi. - Rederiet er et gigantisk logistisk puslespil. Og når vi taler om ekspeditionskrydstogt, som sejler til fjerne og uvejsomme destinationer på hele kloden med tusindvis af mennesker om bord på skibene, så bliver udfordringen bare endnu større. Især når man sikre, at der er friske forsyninger af fødevarer og andet udstyr til rådighed i de havne, som skibene anløber. Det er en konstant udfordring at sikre, at den logistiske kabale går op, men det jo også dette, som gør jobbet så ekstremt spænende, siger Thomas Westergaard. I denne tid består en overvældende del af jobbet i at klargøre Hurtigrutens milliarddyre nybygninger til planmæssig drift. Hurtigruten er stærkt på vej med sine to kommende ekspeditionsskibe ’Roald Amundsen’ og ’Fridtjof Nansen’, som i øjeblikket tager form på Kleven-værftet på den norske vestkyst. ’Roald Amundsen’ skal efter planen være klar til første afgang med turister i maj 2019, hvor skibet efter planen står til søs fra Lisabon i Portugal. - Vi skal have personale klar til idriftsættelsen af de nye skibe, og med de nye skibe introducerer vi samtidig en række nye restaurant-koncepter, som skal køre fra Dag ét, forklarer Thomas Westergaard. Hurtigrutens nybygninger skal være en show case på det norske rederis bæredygtighedsambitioner, som f.eks. indebærer, at skibene er de første ekspeditionskrydstogtskibe med hybridmaskineri. Men ifølge Thomas Westergaard slår ambitionerne også igennem på hoteldriften. - Vi satser stort på et koncept, som vi kalder Norways coastal kitchen, som indebærer, at restauranterne målrettet tilbyder vores gæster en menu, som baserer sig på lokale råvarer fra det område, som skibet befinder sig i. På den måde ønsker vi, at vores gæster får et dybere indtryk af den region, som de besøger, selv når de opholder sig om bord på skibet. Men det siger sig selv, at dette koncept også lige tilføjer en ekstra tand til udfordringerne med at få logistikkæderne til at hænge sammen, lyder fra fra Thomas Westergaard. Uddannet i hotel management fra Johnson & Wales University og Cornell University Bosat i Oslo Ansat i Hurtigruten i 2014 som senior vice president med ansvar for hotel operations Bosatte sig i 1996 til Norge for at blive manager på Scandic Hotel Arendal Mellem 2000 og 2002 var han general manager på Thon Hotel i Vettre, Norge 2002/2003 var han adm. direktør for Clarion Hotel Royal Christiania, som er Norges næststørste hotel Mellem 2003 og 2005 var han adm. direktør for Choice Hotels Denmark Mellem 2005 og 2012 var han koncerndirektør i Nordic Choice Hotels, Norge Drev mellem 2012 og 2014 selvstændig konsulentvirksomhed i Stay Tuned Hospitality
BREAKING
{{ article.headline }}
0.173