Udsigt til stigende rater på tørlast
Bimco forudser bedre rater, men politisk usikkerhed giver udsving i markedet
Jernmalm vækstmotoren
Tørlastflåden vokser
Læs også: Tørlast-pioner har kraftigt vokseværkTørlastmarkedet har i de senere år oplevet kraftig bølgegang, men raterne har siden 2016 været støt stigende, selv om pilen pegede nedad de seneste måneder af 2018. Når det gælder 2019 er der atter udsigt til stigende rater, i hvert fald i årets første kvartaler, vurderer chefanalytiker Peter Sand fra shippingorganisationen Bimco. - Vi fik en lille forbedring i raterne hen over 2018, og den vil nok fortsætte i 2019. Men man skal kun være forsigtig optimist, for det er et meget usikkert marked, siger han. Usikkerheden skyldes især handelskrigen mellem Kina og USA, som har medført ændringer i handelsmønstrene, ikke mindst når det gælder transport af sojabønner. I stedet for at importere sojabønner fra USA, henter Kina nu typisk bønnerne i Sydamerika. - I forhold til sojabønner har vi kunnet se, at der fortsat lastes små og få mængder ud af USA, så det kan godt være, at amerikanerne kommer til at brænde inde med nogle sojabønner, siger Peter Sand og fortsætter: - Det er skidt for shipping, men til gengæld kigger vi nu frem mod den næste sæson i Brasilien, hvor de allerede i næste måned forventes at sende sojabønner afsted igen. Så vi kan godt begynde at forberede os på, at sæsonen ud af Sydamerika i slutningen af første og andet kvartal bliver ret stærk. Bimcos analytiker holder også skarpt øje med Kinas import af jernmalm, som hidtil har været den helt store vækstmotor i tørlastmarkedet med over 5 pct. stigning om året. - Det er den risikofaktor, vi lægger mest vægt på i 2019. I 2018 importerede Kina 1 pct. mindre jernmalm end året før. Det ville normalt være ret svært for tørlastmarkedet at håndtere, men det lykkedes faktisk fint i 2018, måske fordi kul gik hen og støttede markedet ret godt, siger Peter Sand. Brexit får til gengæld mindre betydning, vurderer Peter Sand, selv om om briternes udtræden af EU trækker store overskrifter. - Når det gælder importen af tørlastvarer til Europa og Storbritannien så er det et marked, som er fladt. Det toppede i 2006, og siden er det stagneret. Det er klart, at tørlastruterne internt i Europa bliver påvirket af det. Men vi forventer ikke, at Brexit kommer til hverken at ødelægge eller forbedre verdensmarkedet for tørlast, for det er det simpelt hen for lille til, siger han. Mens efterspørgslen på tørlasttransport ifølge Bimco fortsat vil stige i de kommende år - især trukket af emerging markets - så vil den globale flåde også vokse, fordi der bygges flere nye skibe, end der skrottes. - I et marked, der går fremad, vil man i et vist omfang stoppe med at skrotte skibe. Så tendensen er klart, at flådevæksten er gået fra 2 pct. årlig vækst i 2018 til i underkanten af 3 pct. i 2019, siger Peter Sand. For 2020 lyder Bimcos prognose på yderligere flådevækst, omkring 3,5 pct. - Det kan godt bekymre os lidt, for det ligger noget over den forventede efterspørgsel de kommende fem år, siger Peter Sand.