23948sdkhjf

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Maersk Honam er nu delt i to efter containerbranden, der ødelagde skibet og kostede fem besætningsmedlemmer livet sidste år

I løbet af februar vil den sunde del af det engang 353 meter lange containerskib 'Maersk Honam' blive transporteret fra Jebel Ali-havnen ved Dubai til Hyundai-værftet i Sydkorea. Her blev det bygget med levering i 2017, og her skal det nu genopbygges.

Det skriver Maersk i en pressemeddelelse.

Efter en containerbrand, der brød ud den 6. marts 2018 og kostede fem besætningsmedlemmer livet, blev skibet bragt til kaj i Jebel Ali i juni 2018. Her er der blevet udført grundige inspektioner, containere er blevet losset, og vraggods og vand fra brandslukning er blevet fjernet. 

Derefter er skibet blevet skåret over i to hos Drydock World Dubai. Den sunde sektion, som er 228,5 meter lang fra midten af skibet til agter, vil blive transporteret til Sydkorea på heavy lift-skibet 'Xin Guan Hua', der forventes at være fremme ved destinationen i marts.

'Xin Guan Hua' har en længde (LOA) på 255 meter. Dækket måler 208,4 meter i længden og 68 meter i bredden, og det kan klare et tryk på 25 ton/kvm.

Den forreste del af 'Maersk Honam' ligger stadig ved Drydock World Dubai. Her fortsætter arbejdet med at fjerne containere og vraggods, og når det hele er renset, vil det blive hugget op. 

Ifølge pressemeddelelsen er det endnu ikke afklaret, hvor ophugningen vil finde sted. Ophugningen vil ske i henhold til Maersk's standard for ansvarligt ophug (RSRS), der inkluderer en række værfter på asiatiske strande.

Det genopbyggede skib forventes at blive genindsat i anden halvdel af 2019.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172