"DIS er ekstraomkostningen værd"
For første gang siden 2003 har Lauritzen Kosan omflaget til Dannebrog
Har I planer om yderligere indflagninger til DIS i den kommende tid?
Læs også:Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstatHos rederiet J. Lauritzen er man særdeles godt tilfreds med den udvikling, som Dansk Internationalt Skibsregister har gennemgået i de seneste år. Og i hvert fald når det gælder gas-tankskibene hos Lauritzen Kosan har der været gang i omflagningen, hvor rederiet i 2018 omflagede fire gastankere fra Malta-flag til Dannebrog. - På grund af vores europæiske trades har vi behov for EU-flag på en del af vores flåde. Før i tiden har vi brugt Malta-flag, fordi det har været fint og forholdsvis billigt, mens DIS var tilsvarende dyrere, forklarer Thomas Wøidemann, driftsdirektør (COO), J. Lauritzen. Men han påpeger, at Søfartsstyrelsens arbejde med DIS har været igennem en omfattende forbedring. - Vi har arbejdet en del med Søfartsstyrelsen omkring nogle af de punkter, hvor DIS var dyrere. Og jeg må tage hatten af for udviklingen. Hvor Søfartsstyrelsen tidligere godt kunne være lidt vel strikse og firkantede, er de nu mere kommercielt mindede. Det har virkelig gjort - for os i hvert fald - at den meget lille ekstraomkostning, der er ved DIS, den er det hele værd. Derfor vil vi meget gerne bakke op omkring det arbejde, som Søfartsstyrelsen har gjort. Thomas Wøidemann fremhæver især forbedringerne omkring registreringsafgift og stempelafgift ved omregistrering af brugte skibe til dansk flag som nogle af de vigtigste forbedringer. - På det punkt forklarede vi Søfartsstyrelsen, at de måtte kigge på de andre flag og se, hvad de gør for , at de på den måde kunne blive mere konkurrencedygtige. Der kom hele tiden nogle afgifter ind og ødelagde billedet. Nu er der lidt på uddannelse, hvor DIS er dyrere i Danmark, men det har vi det fint med. Ifølge Thomas Wøidemann er der dog fortsat en række særkrav forbundet med DIS, som betyder, at det danske register kan have svært ved at klare sig mod f.eks. Singapore. - Det vil jeg absolut ikke sige nej til. På gassiden kigger vi lidt på en flådeekspansion, og der er ikke nogen tvivl om, at det vil være attraktivt at flage dansk på kommende skibe. Vi vil ikke bruge alt for mange flag i vores system, så hvis vi skal ud og købe nogle skibe, så kigger vi meget på, hvilke flag de bruger. Hvis det bliver nødvendigt at flage om, kommer dansk flag helt sikkert til at være en mulighed. Lauritzen Kosan har 26 skibe i flåden. Ud over DIS (5 skibe) benyttes især Isle of Man og Singapore-flag. Inden rederiet omflagede fire skibe til DIS i 2018, havde Lauritzen Kosan blot et enkelt skib i flåden - ’Tessa Kosan’ (bygget 1999) - på dansk flag. Dvs. nu er der i alt fem danskflagede skibe i Kosan-flåden.