23948sdkhjf

Politi-efterforsker: Afvisning af Scandinavian Star-sag er uforståelig

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Politiefterforsker Thomas Vesth er dybt forundret over, at Københavns Politi afviser anmeldelserne i mordbrandssagen fra Scandinavian Star

Da Københavns Politi tirsdag meddelte, at man ikke vil indlede en egentlig efterforskning af anmeldelserne i maj sidste år af konkrete personer for mordbranden på Scandinavian Star, vakte det opsigt selv i politiets egne rækker.

Det skriver avisen Danmark.

Efterforsker af økonomisk kriminalitet, Thomas Vesth fra Midt og Vestsjællands Politi kritiserer således beslutningen.

- Alene ud fra de åbne kilder, der er i sagen, står det krystalklart for mig, at der hos nogle har været et økonomisk motiv til at sætte den færge i brand. Jeg dybt forundret over, at Københavns Politi afviser sagen, og ikke vil afhøre helt centrale personer i sagen, siger Thomas Vesth til avisen Danmark.

Advokaturchef i Københavns Politi, Dorit Borggaard forklarede i onsdags, at afvisningen skyldes, at bevismaterialet, der fulgte med anmeldelsen i maj, vurderes til at være tredjehåndsoplysninger og så uverificerbare, at de ikke vil kunne føre til en opklaring.

Læs også: Dansk politi undersøger alligevel 'Scandinavian Star'

Hun forklarede også, at den helt centrale person i kredsen af anmeldte – den forsikringsmægler, der havde ansvaret for forsikringstegningen af skibet i sin tid – ikke er blevet afhørt, blandt andet fordi han i juni sidste år over for avisen Danmark afviste at have nogen rolle i branden.

Ligeledes bekræftede hun, at anmelderne ikke er blevet afhørt, begrundet i, at de havde indsendt en meget grundig skriftlig anmeldelse. Desuden henviste hun til, at det norske politi har efterforsket det økonomiske spor, uden at det har ført noget med sig.

Alt sammen gør kun forundringen større hos Thomas Vesth.

- Jeg har aldrig tidligere hørt om, at en mulig mistænkt person kan undgå afhøring, fordi han over for en avis bedyrer sin uskyld. Jeg kan heller ikke se i nogen politibøger eller i nogen lovgivning og har heller ikke hørt om tidligere tilfælde, at forurettede og anmeldere i en mordsag ikke bliver afhørt, siger han til avisen Danmark.

Læs også: Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Mest af alt er han forbløffet over, at Københavns Politi henviser til den norske efterforskning af det økonomiske spor.

- I den kommissionsrapport, der blev afsluttet og debatteret i det norske Storting 22. marts sidste år, pointeres det, at ejer- og forsikringsforhold var et dansk anliggende, og at man ikke havde fået noget fra Danmark, og at der af den grund ikke var noget, der pegede i retning af forsikringssvindel som motiv til at sætte skibet i brand, siger han.

Uanset kommissionsrapport og norsk politiindsats er der ifølge Thomas Vesth under alle omstændigheder en række ubesvarede, mistankepådragende spørgsmål i sagen, som skriger på at blive besvaret og efterforsket.

Han hæfter sig også ved, at norsk politi har konkluderet, at de anstiftede brande kræver skibskendskab. Og at norsk politi har identificeret seks medarbejdere fra ejerselskabet Sea Escape som de eneste ombord foruden brandfolk, da de sidste fire af de seks brande, blev påsat.

- Den ene af dem blev umiddelbart efter branden medejer af Sea Escape, der fik udbetalt forsikringssummen. Et sammentræf som i sig selv kalder på en efterforskning, lige som så meget andet i denne sag, siger Thomas Vesth til avisen Danmark.

Advokaturchef i Københavns Politi Dorit Borggaard vil ikke kommentere sagen yderligere. Dog understreger hun, at Københavns Politi har været i kontakt med norsk politi, og at beskeden herfra var, at også det økonomiske spor blev efterforsket, da sagen blev genåbnet i Norge for fem år siden.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Mærsk ude af dansk top 5

Iran i ny advarsel om usikre farvande

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

SDK udvider med 12.000 kvm på Aarhus havn

Nyhedsbrev

8.332 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Stena Bulk-CEO mødes med iransk minister

Online Avis Arkiv

Ambassadører til gruppearbejde hos Danske Rederier

Iransk råolietanker har slukket AIS i Middelhavet

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

Nyt om navne: Kendt ansigt til SH Group

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Rateløft giver medvind til trængt produkttankrederi

Italien opbringer redningsskib med migranter

Plus

Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Én enkeltfaktor får afgørende indflydelse på hele branchen i de kommende måneder, vurderer shippingorganisationen

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Plus

Værdien af danske rederier dykker på børsen

De fire store danske rederier har tabt markant i børsværdi henover sommeren - selv succeshistorien DFDS er nu slået omkuld af massiv global usikkerhed, der rammer alle rederiernes kernemarkeder på én gang

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

RAL vil åbne ny rute til USA

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Medie: J. Lauritzen sælger bulk-skib

Justitsministeren kritiserer politiet i Dan-Bunkering-sag

Justitsminister Nick Hækkerup kalder forløbet omkring Dan-Bunkering uskønt og langstrakt.

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

1

USA advarer Grækenland mod at assistere iransk tankskib

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Invitation til Cruise & Ferry messe i Hamborg

Technoflex magnetiskkobling

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Drønlækre kemikalieskabe fra DENIOS

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyttet indeni konstruktionen

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Mission rent træ og klar til en ny behandling

Technoflex notstikker

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

Send til en kollega

0.158