23948sdkhjf

Politiet afviser nye anmeldelser i Scandinavian Star-sag

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Mordbranden på færgen 'Scandinavian Star', der 7. april 1990 kostede 159 mennesker livet, forbliver uopklaret.

Det skriver avisen Danmark.

I maj sidste år politianmeldte Mike Axdal på vegne af 43 overlevende og pårørende til ofre for branden en række navngivne personer for medvirken til og planlægning af branden.

Baggrunden var en mistanke om, at branden var blevet påsat med forsikringssvindel som motiv.

En mistanke, som ifølge de pårørende og overlevende understøttes af dokumenter og lydoptagelser med centrale personer i sagen.

Læs også: Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Men Københavns Politi har afvist at gå ind i sagen.

- De beviser, som anmelderne har fremlagt, har vi undersøgt nærmere, og de understøtter ikke, at de kan føre til en opklaring, siger advokaturchef i Københavns Politi Dorit Borggaard til avisen Danmark.

Hun siger til avisen, at der er tale om "tredjehåndsoplysninger, der ikke kan verificeres".

Mike Axdal, der mistede en far og en bror under branden, men selv slap ud af flammehavet, er oprørt over politiets afvisning.

Læs også: Scandinavian Star bliver til tv-dokumentar

- Det er en ren kopi af tidligere afgørelser. Ingen af dem bygger på efterforskning af forsikringsmotivet. Den har aldrig fundet sted, og nu afviser man på ny at gøre en indsats, siger han til avisen.

Han anser dog ikke afvisningen som et punktum i sagen.

- Vi fortsætter og skal nok få den her sag vendt. Spørgsmålet er bare hvornår. Nu analyserer vi politiets afgørelse, og så påklager vi den til Statsadvokaten, selv om han formentlig er inhabil. Men det er den mulighed, vi har, siger Mike Axdal til Ritzau.

159 af i alt 383 passagerer omkom ved branden på skibet, der var på vej fra Oslo til Frederikshavn.

Læs også: Politi-efterforsker: Afvisning af Scandinavian Star-sag er uforståelig

Efterforskningen blev delt mellem tre lande. Nordmændene koncentrerede sig om brandens opståen, svenskerne om slukningsarbejdet, mens danskerne skulle efterforske ejer- og forsikringsforhold samt sikkerheden på skibet.

I 1991 konkluderede norsk politi, at den danske lastbilchauffør Erik Mørk Andersen havde påsat branden.

Senere gav politiet en undskyldning til enken efter den danske chauffør. Det viste sig, at han ikke kunne være brandstifteren, da han døde i sin kahyt under den anden brand, som blev efterfulgte af fire andre brande.

Læs mere: Maskinchef på 'Scandinavian Star' politianmeldt

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Mette Maersk' får madolie i tanken

I et nyt forsøg skal 'Mette Maersk' sejle til Shanghai og retur på 20 pct. biobrændsel

General cargo-skib kæntrer i Iransk havn

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

Esbjerg Havn gik tilbage i jubilæumsår

EU-professor: Ny udsættelse af brexit kan ikke udelukkes

Selv om EU's ledere er blevet enige om nye brexit-datoer, betyder det ikke, at de holder, mener EU-professor

Nyhedsbrev

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Online Avis Arkiv

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Skibsinspektioner skaffede 160 mio kroner til snydte søfolk

Det internationale Transportarbejderforbunds skibsinspektioner skaffede i 2018 knap 24 mio. dollars i til udenlandske søfolk, der blev snydt for løn på skibe, skriver 3F.

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Cosco klar med 25.000 TEU-skib

Plus 1

Clipper har solgt skibene - forfølger fremtid som operatør

Som en konsekvens af flere års dårlig indtjening har rederiet Clipper i al diskretion frasolgt hele sin flåde af ejede skibe - fremtiden ligger i rollen som operatør, og selskabet disponerer i dag ca. 100 tørlastskibe

Plus

DFDS’ nye nybygningsafdeling debuterede i Kina

Nybygningsdirektør: Vi har udpeget nogle vitale hovedsystemer på Jinling-serien, vi ønsker at være fuldstændig hånd i hanke med

Hanstholm Havn slår Skagen og Thyborøn med et torskeskæg

Maersk sælger sidste aktier i Total

Banker freder Erria indtil nytår

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

Masser af dansk skibsdesign bag nye DFDS-skibe

OSK-Ship Tech satte de første konceptstreger til DFDS’ nye mega-skibe, mens Knud E. Hansen fulgte projektet til dørs på værftet

Plus

Stavnsbundet i Kolding: 50 mio kroner binder H. Daugaard til dødsdømt erhvervshavn

Med en stor investering i nye faciliteter kan transportvirksomheden H. Daugaard ikke bare forlade den lukningstruede Kolding Havn. Adm. direktør betvivler dog gennemførelse af lukning

Stena Bulk i stor scrubber-ordre

BW overtager Epic Gas

Sidste Blue Innoship-projekt sparer ti pct. brændstof

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Sikkerheds-CEO fylder rundt

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Send til en kollega

0.239