Scandlines får en begmand i Femern-konflikt om brætspil
Anerkender I, at I har videreformidlet forkerte oplysninger om Scandlines, sådan som dommen fra Sø- og Handelsretten fastslår?
Nyt site driller Femern-tunnel
https://taetpaa.scandlines.dk/special/fe...
Scandlines kan ikke bruge markedsføringsloven til at straffe Femern A/S for at mobbe færgerederiet i brætspil til børn og andet reklamemateriale – men Sø- og Handelsretten medgiver, at brætspillet videreformidler ’helt fejlagtige oplysninger’. Afgørelsen får nu Scandlines til at lancere en spydig webportal, der mobber tilbage mod Femern-forbindelsen. Afgørelsen fra Sø- og Handelsretten fastslår, at markedsføringsloven ikke finder anvendelse i den aktuelle konflikt, da ’ibrugtagningen af forbindelsen ligger i så fjern og usikker fremtid’. Retten giver dog Scandlines medhold i, at spillets oplysninger om kvaliteten af færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden ifølge dommen ’notorisk bygger på helt fejlagtige oplysninger’. Striden om markedsføringsmaterialet fra Femern A/S har to forskellige elementer: Det ene stridspunkt handler om det førnævnte brætspil udviklet af Femern A/S som en humoristisk markedsføringsgimmick, der skal lære børn om det store tunnelprojekt. Spilleren slår med en terning og bevæger sig fremad på en række felter. Den hurtigste vej til sejr går selvsagt via den faste forbindelse. Til gengæld er det nitten at lande på feltet med enten Rødby eller Puttgarden. Færgerne udløser nemlig en straf: Lander du på Rødby skal du "stå over tre omgange på grund af omstigning fra færgen" og det samme med Puttgarden. Med andre ord: Færgen er langsom og den faste forbindelse er hurtig og effektiv - en transportform for vindere. Et andet element i striden stammer fra en anden brochure, hvor Femern-selskabet spørger: "Hvorfor Femern-forbindelsen?" og efterfølgende selv kommer med svaret: "Åben hele døgnet, året rundt - Med en fast forbindelse er det ikke nødvendigt at bestille billet på forhånd, og tunnelen er altid åben - uanset vind og vejr". Med andre ord: En direkte antydning af, at Scandlines-færgerne 1) Ikke sejler døgnet rundt og året rundt 2) At man skal bestille billet på forhånd samt 3) at færgernes drift generelt er ustabil og sårbar over for vind og vejr. De to første påstande er direkte forkerte, og hvad angår den sidste påstand kan det anføres, at der typisk går år imellem, at Rødby Puttgarden-færgerne må indstille driften på grund af dårligt vejr. Afgørelsen ærgrer Scandlines-boss Søren Poulsgaard Jensen, som i en pressemeddelelse udtaler følgende: ”Vi er tilfredse med, at retten er enig i, at Femern A/S’ materiale er misvisende, men vi må også tage til efterretning, at markedsføringslovens bestemmelser ikke finder anvendelse på et projekt, der har så lange udsigter og er omfattet af så stor usikkerhed som etableringen af Femern-tunnelen. Vi er naturligvis stærkt utilfredse med, at et statsejet selskab uhindret kan fremsætte nedsættende og misvisende påstande om vores virksomhed som et led i en skatteyderfinansieret ’informationspligt’.” Hos Femern A/S er man, næppe overraskende, tilfredse med afvisningen fra Sø- og Handelsretten: Fra virksomhedens pressechef, Jens Villemoes, lyder det: ”Vi er naturligvis tilfredse med, at retten har frifundet os i samtlige Scandlines klagepunkter. Dommen slår fast, at vi har ret til at informere borgerne om verdens længste sænketunnel, og de objektive fordele den vil give brugerne." "Den del af dommen omhandler alene vores børnehæfte, og ikke vores informationsmateriale generelt. Det er rigtigt, at spillet indeholder nogle beklagelige fejl – f.eks. har Køge og Ringsted byttet plads på spillebrættet. Det vil vi selvfølgelig være opmærksom på at få rettet, hvis vi genoptrykker børnespillet i fremtiden." Dommen får nu Scandlines til at lancere en ’alternativ oplysningskrampagne om Femern-projektet’. Det sker via webportalen ’Mens vi venter’, som kan besøges på følgende webadresse: Det nye initiativ får dog ikke Femern-folkene op i det røde felt: ”Jeg synes, den er sjov. Og så er jeg glad for, at Scandlines forbereder deres passagerer på, at Femern-tunnelen er på vej, siger Jens Villemoes.