23948sdkhjf

Mærsk satser på kølecontainere og lukker kinesisk fabrik

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Maersk Container Industry vil fokusere på det voksende marked for reefers og indstiller samtidig produktionen af traditionelle containere. 2.000 medarbejdere rammes af beslutningen

Mens markedet for traditionel containertransport har været under stort pres i de senere år, boomer den globale efterspørgsel på køletransporter til eksempelvis frisk frugt, grøntsager og kød. Det tager A.P. Møller-Mærsks containerdivision, Maersk Container Industry (MCI), nu konsekvensen af og optrapper satsningen på højteknologiske kølecontainere (reefers).

Til gengæld har koncernen besluttet at indstille produktionen af tørcontainere på sin containerfabrik i Dongguan, Kina, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

- MCI's strategi er at vokse inden for køleforretningen, hvor vores Star Cool teknologi er klart førende. Denne vækst forudsætter fokuseret investering i de bedste produkter og tjenester, forklarer Sean Fitzgerald, adm. direktør for Maersk Container Industry.

- Desværre vil vores beslutning om at fokusere på køleforretningen påvirke vores fabrik i Dongguan, som har ligget stille siden begyndelsen af december på grund af hårde markedsvilkår, tilføjer han.

Fabrikken har kapacitet til at producere 100,000 40-fods containere om året. Beslutningen om at lukke vil påvirke omkring 2.000 ansatte, oplyser Mærsk.

- Der bliver taget godt af de berørte medarbejdere, og de er blevet tilbudt fratrædelsesgodtgørelse, skriver koncernens presseafdeling i en mail til Søfart.

Vil udvikle teknologien

Analysefirmaet Drewry vurderer, at markedet for køletransporter i 2017 voksede med 5 pct. til 124 mio. ton, hvilket var mere end gennemsnittet over de sidste 10 år på 3,6 pct. Og i takt med, at en stigende andel af køletransporterne flytter fra specialiserede reefer-skibe over i kølecontainere, ventes væksten at fortsætte. I 2017 steg den containerbaserede reefer-trafik således med 8 pct. ifølge Drewry.

Læs også: Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har haft held til at sætte sig på en stor del af denne trafik, og ifølge selskabet benytter hver tredje kølecontainer på verdensmarkedet for øjeblikket MCI's såkaldte Star Cool-teknologi. MCI vil nu satse på at videreudvikle kølecontainerne ved hjælp af IoT-teknologi (Internet of Things), som skal gøre det muligt for kunderne at få adgang til endnu flere data og fjernstyre eksempelvis temperatur og iltindhold i containerne.

Beslutningen om at lukke den kinesiske fabrik vil ikke påvirke MCI's øvrige operationer, oplyser selskabet.

MCI blev grundlagt i 1991 og beskæftiger i dag omkring 5.000 medarbejdere. Virksomheden har hovedkontor i København og udviklings- og testfaciliteter i Tinglev. Kunderne er foruden søsterselskabet Maersk Line mere end 40 andre containerrederier, leasingfirmaer og en række multinationale frugtproducenter

Læs også: Mærsk-topchef lover bedring i 2019 efter sløjt 2018

I juni 2018 besluttede Mærsk at samle produktionen af kølecontainere på MCI's fabrik i Qingdao, Kina. I den forbindelse blev det besluttet at lukke virksomhedens blot tre år gamle fabrik i San Antonio, Chile. Forklaringen lød dengang, at den chilenske fabrik ikke var konkurrencedygtig i et marked med massiv overkapacitet kombineret med, at det havde vist sig udfordrende for MCI at udvikle en lokal forsyningskæde til at understøtte fabrikken.

Maersk Container Industry omsatte ifølge Mærsk-koncernens seneste årsrapport for godt 1 mia. dollars i 2017. Det svarede til en vækst på 80 pct. i forhold til året før. Resultatet blev også kraftigt forbedret fra et underskud på 55 mio. dollars i 2016 til et plus på 38 mio. dollars i 2017.

Forklaringen på det forbedrede resultat var ifølge regnskabet højere effektivitet på fabrikkerne, højere salgspriser for de almindelige containere og markant højere salgsvolumen for såvel almindelige som kølecontainere.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Nye krav til faciliteter i havne

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Nyhedsbrev

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Online Avis Arkiv

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Plus

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle', lagde i weekenden til kaj ved Ofelia Plads i København

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Send til en kollega

0.223