23948sdkhjf

Vindsatsning giver Svendborg-rederi voldsomt vokseværk

Svendborg-rederiet A1 Partners A/S har femdoblet antallet af medarbejdere på blot halvandet år. I samme periode er flåden steget fra tre til 10 fartøjer
Svendborg-rederiet A1 Partners har satset hårdt på at servicere sektoren for vindkraft, og det har givet bonus. Virksomheden havde 3 skibe og 50 ansatte for halvandet år siden og har nu 10 fartøjer og omkring 250 medarbejdere.

Det skriver Fyens.dk.

Rederiet har specialiseret sig i at ombygge skibe, så de passer til vindmølleindustriens behov, og det er gjort ud fra A.P. Møllers princip om at investere, når alt går skidt.

Krejlergenet
CEO Tom Østerlund Nielsen fortæller, at krisen i blandt andet den norske olieindustri har fået så godt fat, at der er gode handler at gøre.

- Mange banker forlanger skibene solgt, da de alligevel ligger stille, og det betyder, at skibe i dag kan købes for en sjettedel af det, de var værd for fem-seks år siden, siger direktøren, der bor i Fredericia og siger det ligeud:

- Jeg tager rundt og finder skibene. Jeg er krejler - længere er den ikke, smiler Tom Østerlund Nielsen.

De store spillere på markedet får nemlig typisk skibene bygget fra bunden, mens A1 altså køber dem for en slik og får dem bygget om, så de passer til vindmølleindustrien.

Og mens der typisk går et par år, fra ordren på et nyt skib er afgivet, til resultatet står færdigt, så er ombygningen af eksempelvis A1 Partners' nyeste investering, skibet VS 490 Connector Express, overstået på bare tre måneder - og kunden har oven i købet haft indflydelse, beretter Tom Østerlund Nielsen.

- Og når vi har købt billigt, er vi også stærke, når det handler om at konkurrere på prisen, siger han.

Langelandske millioner
Det er ikke, fordi rederiet som sådan har fundet de vises sten.

Læs også: VIDEO: Fem kvæstede efter kollapset heavy lift-kran i Rostock

Ifølge Tom Østergaard Nielsen kan andre gøre det samme og gør det måske også i et eller andet omfang, men det handler også om finansiering.

For nok er skibene billige, men ombygningen af den seneste erhvervelse koster 16 millioner kroner, hvilket immervæk er en klat i en tid, hvor bankerne ikke klatter med pengene. I hvert fald ikke i offshoreindustrien.

Her kommer 69-årige Søren Toft-Jensen kommer ind i billedet. Han solgte i 2017 virksomheden Elstock og har siden investeret omkring 100 mio. kroner i Svendborg-rederiet.

- Jeg er en iværksættertype, og det her er sjovere end at have pengene stående, siger Søren Toft-Jensen, som også fortæller, at der i samme forbindelse blev stiftet et nyt selskab ved navn A1 Partners A/S.

Læs også: Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Det er moderselskab for A1 Offshore Solutions, og dets første regnskabsår resulterede i et overskud på 3,4 millioner kroner før skat.

Næste år bliver væsentligt bedre, forsikrer Søren Toft-Jensen, mens hverken han eller Tom Østerglund Nielsen tør gisne om, hvor det hele så at sige kan ende.

Men dystre er udsigterne ikke, da vindmølleparkerne bliver ved med at skyde op, og da behovet for at servicere og passe dem ikke vil forsvinde.

- Så længe vi kan blive ved med at finde tonnage, har vi helt sikkert en berettigelse, siger Tom Østerlundd Nielsen.
A1 Partners A/S
  • A1 Partners er stiftet 22. maj 2017.
  • Selskabet har lige nu 10 skibe og omkring 250 ansatte. 14 af de ansatte arbejder i hovedsædet på Grønlandsvej i Tved.
  • A1 Partners leverede et overskud på 3,4 millioner kroner for skat i første regnskabsår.
  • Selskabet er ejet Henrik Olesen, Søren Ulrik Toft-Jensen og Tom Østerlund Nielsen.
  • Sidstnævnte er dets direktør.
  • De tre ejer hver en tredjedel af aktierne.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.111