23948sdkhjf

Vindsatsning giver Svendborg-rederi voldsomt vokseværk

| Af Redaktionen/jek | Tip redaktionen om en historie

Svendborg-rederiet A1 Partners A/S har femdoblet antallet af medarbejdere på blot halvandet år. I samme periode er flåden steget fra tre til 10 fartøjer

Svendborg-rederiet A1 Partners har satset hårdt på at servicere sektoren for vindkraft, og det har givet bonus. Virksomheden havde 3 skibe og 50 ansatte for halvandet år siden og har nu 10 fartøjer og omkring 250 medarbejdere.

Det skriver Fyens.dk.

Rederiet har specialiseret sig i at ombygge skibe, så de passer til vindmølleindustriens behov, og det er gjort ud fra A.P. Møllers princip om at investere, når alt går skidt.

Krejlergenet
CEO Tom Østerlund Nielsen fortæller, at krisen i blandt andet den norske olieindustri har fået så godt fat, at der er gode handler at gøre.

- Mange banker forlanger skibene solgt, da de alligevel ligger stille, og det betyder, at skibe i dag kan købes for en sjettedel af det, de var værd for fem-seks år siden, siger direktøren, der bor i Fredericia og siger det ligeud:

- Jeg tager rundt og finder skibene. Jeg er krejler - længere er den ikke, smiler Tom Østerlund Nielsen.

De store spillere på markedet får nemlig typisk skibene bygget fra bunden, mens A1 altså køber dem for en slik og får dem bygget om, så de passer til vindmølleindustrien.

Og mens der typisk går et par år, fra ordren på et nyt skib er afgivet, til resultatet står færdigt, så er ombygningen af eksempelvis A1 Partners' nyeste investering, skibet VS 490 Connector Express, overstået på bare tre måneder - og kunden har oven i købet haft indflydelse, beretter Tom Østerlund Nielsen.

- Og når vi har købt billigt, er vi også stærke, når det handler om at konkurrere på prisen, siger han.

Langelandske millioner
Det er ikke, fordi rederiet som sådan har fundet de vises sten.

Læs også: Søren Toft-Jensen køber delejere ud af A1 Offshore

Ifølge Tom Østergaard Nielsen kan andre gøre det samme og gør det måske også i et eller andet omfang, men det handler også om finansiering.

For nok er skibene billige, men ombygningen af den seneste erhvervelse koster 16 millioner kroner, hvilket immervæk er en klat i en tid, hvor bankerne ikke klatter med pengene. I hvert fald ikke i offshoreindustrien.

Her kommer 69-årige Søren Toft-Jensen kommer ind i billedet. Han solgte i 2017 virksomheden Elstock og har siden investeret omkring 100 mio. kroner i Svendborg-rederiet.

- Jeg er en iværksættertype, og det her er sjovere end at have pengene stående, siger Søren Toft-Jensen, som også fortæller, at der i samme forbindelse blev stiftet et nyt selskab ved navn A1 Partners A/S.

Læs også: Dansk offshore vind-rederi vender forretningen helt på hovedet

Det er moderselskab for A1 Offshore Solutions, og dets første regnskabsår resulterede i et overskud på 3,4 millioner kroner før skat.

Næste år bliver væsentligt bedre, forsikrer Søren Toft-Jensen, mens hverken han eller Tom Østerglund Nielsen tør gisne om, hvor det hele så at sige kan ende.

Men dystre er udsigterne ikke, da vindmølleparkerne bliver ved med at skyde op, og da behovet for at servicere og passe dem ikke vil forsvinde.

- Så længe vi kan blive ved med at finde tonnage, har vi helt sikkert en berettigelse, siger Tom Østerlundd Nielsen.
A1 Partners A/S
  • A1 Partners er stiftet 22. maj 2017.
  • Selskabet har lige nu 10 skibe og omkring 250 ansatte. 14 af de ansatte arbejder i hovedsædet på Grønlandsvej i Tved.
  • A1 Partners leverede et overskud på 3,4 millioner kroner for skat i første regnskabsår.
  • Selskabet er ejet Henrik Olesen, Søren Ulrik Toft-Jensen og Tom Østerlund Nielsen.
  • Sidstnævnte er dets direktør.
  • De tre ejer hver en tredjedel af aktierne.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

GALLERIET: Gamle lodsbåde blev til 'krigsskibe' og andre markante skift i 2019

Skibe ind - og skibe ud - af de danske registre i 2019

Plus

Skibsreder Sørensen skabte provinsens største coasterrederi

Det havde domicil i Svendborg og udviklede sig til Danmarks største coasterrederi. Læs historien om A.E. Sørensen. Her bringes første del

Plus

Fjernet afgift gjorde udslaget for Navigare

For det hurtigt voksende selskab Navigare Capital Partners var den nu afskaffede registreringsafgift den største knast i DIS

Plus

Den danske handelsflåde vokser videre

I 2019 voksede antallet af skibe under dansk flag med 21 til 731 skibe, hvilket er ny rekord. Danske Rederier tror på yderligere vækst i de kommende år

VIDEO: Se Hurtigrutens 'Nordnorge' lægge til i storm

Nyhedsbrev

8.524 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Online Avis Arkiv
Plus

"Styrmænd og lodser må ikke gå ned og drikke kaffe"

Et opråb fra et rederi til sine besætningsmedlemmer fortæller os om kaffens betydning for lodser og styrmænd i 1928. Dengang var der tilsyneladende en direkte sammenhæng mellem kaffe og forlis

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Plus

Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

Næsten hver tiende kvinde i Søværnet oplever ifølge ny undersøgelse en kønskrænkende omgangstone eller kultur på arbejdspladsen. Uacceptabelt, lyder det fra chefen for Søværnskommandoen

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Venstre skifter søfartsordfører

Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

Plus 4

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Nyt brændstof indeholder mange sedimenter

Rolners heavy-rederi overtager ni skibe fra konkurrent

Flåden i United Heavy Lift bliver udvidet til 26 skibe

Scanel får ny COO

Norge tester ammoniak som bunker

Eidesvik Offhore er tilbage i nyt udviklingsprojekt sammen med Equinor om anvendelse af ammoniak som brændstof

Slagelse enige med 'Broen's sælgere om pris

Sælgere har givet et "klækkeligt" nedslag i prisen, fortæller borgmester til Sjællandske

Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

Bimco advarer om risiko i Hormuz

Rederierne vil have flere kvinder

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Rederier skriver under på at ansætte flere kvinder

I et nyt forsøg på at fremme ligestilling vil Danske Rederier forpligte rederierne til arbejde for sagen

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stålspecialisten har leveret traverskran til maskinfabrik

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Succesfuld operation - nyre doneret til arbejdskollega

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Siemens Tip: Ny demo-applikation til OMAC

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Send til en kollega

0.172