23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ophugning af panamax-skibe gået helt i stå

De gode tider i tørlast har ført til et dramatisk fald i ophugning af tørlastskibe i 2018

Imens tørlastredere verden over kan tænke tilbage på 2018 som det bedste år i længe, blev 2018 også det er med færrest ophuggede panamax-skibe siden 2007.

Det skriver Bimco i en ny analyse.

I løbet af året er der blot blevet ophugget tørlastskibe svarende til 4,2 mio. t.dv. Det er et fald på 71,6 pct. i forhold til 2017, og en afgørende faktor er et næsten totalt ophør af ophugning af panamax-skibe. 

Hvor panamax-skibe sidste år stod for 23 pct. af den samlede tørlastophugning, er andel i år helt nede på tre pct. med blot to ophuggede panamax'ere. De to havde en samlet kapacitet på 144.485 t.dv., og det tal er ikke set lavere siden 2007. 

- Historisk set har bedre fragtrater ført til et fald i ophugning, og med gennemsnitlige indtjeninger i tørlastmarkedet på sit højeste siden 2011 er ejerne mere tilbøjelige til at holde deres skibe på vandet, siger Bimcos chefanalytiker Peter Sand. 

Det afspejler sig også i gennemsnitsalderen for de ophuggede tørlastskibe. I år til dato ligger den på 28,1 år, hvor den i 2017 lå på 24,7 år. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14