Milliardæren bag Stena har vilde vækstplaner i Danmark
Nordjylland
Perfekt placering
Mangemilliardær og Sveriges måske største skibsreder, Dan Sten Olsson har store vækstplaner i Danmark. Stena-konglomeratet beskæftiger ca. 19.000 medarbejdere og ejer blandt andet færgerederiet Stena Line, produkttank-rederiet Stena Bulk, borerig-udlejeren Stena Drilling, et stort affaldshåndteringsselskab og meget andet. 71-årige Dan Sten Olsson ejer 51 pct. af aktierne i holding-selskabet Stena AB og ejer herudover genanvendelses-virksomheden Stena Recycling og investeringsselskabet Sessan. Og på alle fronter er der fokus på Danmark. - Danmark spiller en vital rolle i vores vækstambitioner på shippingområdet, forklarer Dan Sten Olsson, og fortsætter: - Vores befragtningsaktiviteter inden for produkttank har vi nu konsolideret i Hellerup. Det er jo et fantastisk fagmiljø inden for produkttank, som der er blevet skabt i København inden for de seneste år, og det er helt naturligt for os at koncentrere vores tankaktiviteter her. Det er helt på sin plads at kalde København et globalt MR-hub, siger Dan Sten Olsson med henvisning til den specifikke skibstype, den mellemstore MR-tanker, der fungerer som en veritabel arbejdshest i produkttank-segmentet. Beslutningen om at placere tankskibsaktiviteterne netop i Hellerup i kølvandet på overtagelsen af det fulde ejerskab af Stena Weco, som Stena hidtil havde ejet i fællesskab med den danske shippingmand Johan Wedel-Wedellsborg. Det er dog ikke kun København, der har Stena-ejerens interesse. Også Frederikshavn er i færd med at udvikle sig til et hub for Stena’s shippingaktiviteter. - Vi har store planer i Frederikshavn. Vores færger i Stena Line klarer sig godt. Stena Recycling har store faciliteter på havnen og Stena Oil agter at gøre Frederikshavn til base for samtlige bunkeraktiviteter i Nordeuropa. Det bliver virkelig, virkelig stort, forklarer Dan Sten Olsson. Terminalen får en kapacitet på 75.000 kubikmeter, og den bliver bygget til at håndtere alle typer brændstof som rederierne vil have behov for at vælge mellem i en fremtid, hvor LNG, marinediesel og traditionel, tung bunkerolie vil være blandt de brændstoftyper, som rederierne vil gøre brug for. Men Stena Oil har også en stor terminal i Göteborg. Hvorfor satser I på Frederikshavn. - Vi vurderer, at placeringen i Frederikshavn er perfekt. Med den nye havn, som de er i gang med at bygge derovre, vil vi få plads til at udleve vores vækstambitioner. Det er der ikke plads til i Göteborg. Den nye terminal bliver en del af den udvidelse, der foretages i disse år for at udvikle Frederikshavn Havn. Terminalen bliver bygget yderst på en nyanlagt del af havnen. Her får Stena Oil rådighed over 300 meter kaj med 14 meters dybgang. Det betyder, at man kan losse gods fra store fartøjer, samtidig med at bunkerfartøjet er i havn til lastning af brændsel, som skal leveres til kunder. - Med vores placering i Frederikshavn vil vi kunne agere meget mere effektivt. Vi vil kunne reagere hurtigt og fleksibelt i forhold til kundernes behov i Skagerrak og Kattegat, fordi vi vil være tæt på de områder, hvor der foretages flest bunkeroperationer, siger Dan Sten Olsson.