23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skal Nyholm være et maritimt oplevelsescenter?

I forsvarsforliget fremgår det, at Søværnet skal væk fra Nyholm - eller Holmen - og at man vil sælge dele af øen fra. Men hvilke dele? Og kan det overhovedet lade sig gøre at bygge på området, når store dele er fredet? En anden plan har nu taget form, og politikerne er positive








Se hvad politikerne siger her







Forsvarsforlig giver usikkerhed























Møder med politikere



















Skibsbygning som trækplaster

































FAKTA: Projekt Bevar Nyholm

































Skal staten sælge Kronborg til private investorer? De fleste vil nok svare "nej, Kronborg er dansk arvesølv" til dét spørgsmål. Og ifølge den private initiativgruppe Sixtus gør det samme sig gældende for Nyholm. Altså øen, hvor Flådestation Holmen i århundreder var epicenter for den danske flåde, og hvor hovedvagten ’Under Kronen’ ligger. Her blafrer Dannebrog som symbol på rigets selvstændighed, og her affyrer man salutter mod Amalienborg. Den del af øen er fredet - som meget andet. Men ikke det hele. Ifølge Forsvarsforliget 2018-23 skal dele af Nyholm frasælges (se fakta nederst). En af initiativtagerne i Sixtusgruppen er Jens Larsen, som er kommet om bord med et specielt formål. - Sixtus-gruppen mente, at de manglede nogle forretningsfolk til at lave et koncept, der kunne forrente sig selv. Man kan skaffe fondsmidler til etablering af diverse kulturelle enheder, men man kan ikke forvente at få støtte til driften, forklarer han og uddyber: - For fem år siden mødtes vi så på fregatten ’Peder Skram’ og talte om det, og resultatet blev en businessplan, som vi har forevist over for samtlige forsvarsordførere. Og de har taget virkelig godt imod den. Vi gør det bestemt ikke for pengene, men for at bevare Nyholm, siger Jens Larsen. Han mener, at Staten bør eje øen, siden private typisk tænker mere kommercielt. - Men man kan sagtens udlicitere restauranter, butikker etc. En forretningsfond kan med fordel drive det her arrangement - og drive det som en virksomhed. Sixtus-gruppen har altså holdt møde med samtlige forsvarsordførere om sagen - på opfordring fra Naser Khader, formand for Forsvarsudvalget. - På vores møde med Venstre og LA skinnede det igennem, at DJØF’erne er blevet bedt om at komme med en løsning, selvom de ikke har fået nogen midler til at lave dybere undersøgelser. Men nu har de noget skyts, de kan bruge til noget, som de sagde, siger Jens Larsen og tilføjer: - Vi er interesseret i, at fornuften skal sejre. Har en potentiel køber tænkt sig at overholde fredningerne? Ud fra vores undersøgelser kan de kun bygge ude i vandet, fordi der skal være en radius på 100 meter omkring de fredede bygninger. Desuden er det løs jord, og du skal pilotere, men det kan du ikke, for rystelserne vil ødelægge bygningerne. Foreløbig er flytningen af dykkerskolen sat på stand by, hvilket også er et kardinalpunkt for Sixtus-gruppen. Og de foreslår, at dykkerskolen kan være en form for arbejdende museum på det nye Nyholm. Mere konkret er ambitionen, at øen skal være Danmarks største turistattraktion med 4.000 daglige besøgende. Tivoli har et dagligt besøgstal på ca. 16.000 i snit. Jens Larsen mener det høje besøgstal er realistisk, og at man samtidig kan skabe et overskud. - Husk på, at vi taler om et historisk sted i hjertet af København. Og tallene i forretningsplanen er også sat ud fra, hvor mange der skal ansættes i forskellige restauranter, hoteller, kustoder, rengøring etc. Her kommer vi til 400 medarbejdere. En af løftestængerne i det store projekt med det historisk-maritime som omdrejningspunkt vil desuden være et byggeri af det historiske skib ’Sophia Amalia’, som Christian 4. bestilte, og som i 1600-tallet var verdens største krigsskib. Et projekt, der længe har været i støbeskeen, fortæller Jens Larsen. - Vi ville have bygget det på Refshaleøen, men det er endnu bedre at grave den gamle bedding ud og bruge den til skibsbygning igen på Nyholm. Det er en nøgle til det her projekt. Således kan man komme og se bygningen af datidens største krigsskib, og rundt om det laver vi værksteder, hoteller cafeer, restauranter og skibsregattaer etc. Senere vil vi så bygge andre og også mindre skibe på Nyholm, forklarer han. At Danmark i århundreder var en af verdens største flådemagter er nemlig også en historie, man vil fortælle. - Vi kan ikke være bekendt at voldtage flåden på den måde, vi gør, siger Jens Larsen. Den nordlige del af den kunstige ø Nyholm er kendt som Holmen - en af verdens ældste flådestationer. Desuden ligger Dykkerskolen, Hovedvagten ’Under Kronen’, hvor Det Danske Riges Flag blafrer, samt en række andre historiske bygninger på øen. Dermed er det svært at bygge på området for en eventuel privat investor, siden der skal piloteres på evt. frasolgte områder. Og det vil ødelægge de historiske bygninger, som desuden er beskyttet af en sikkerhedsradius. I det lys har en privat projektgruppe - Sixtus - arbejdet med planer om at gøre området til et historisk maritimt forlystelsescenter med respekt for historien. Gruppen har fremlagt en forretningsplan, der kalkulerer med 4.000 daglige besøgende og 400 ansatte. En del af projektet skal være genopførelsen af det historiske krigsskib ’Sophia Amalia’, der i 1600-tallet var verdens største. Således kan Nyholm potentielt blive en overskudsforretning samtidig med, at man bevarer og udbygger de historiske områder. Den nuværende Sixtus-gruppe har følgende medlemmer: Christian Eugen-Olsen (marinehistoriker), Hans Christian Bjerg (forfatter), kontreadmiral Poul Schriver, orlogskaptajn Ebbe Talleruphuus samt parret Jens og Lene Larsen, som bl.a. lever af at udarbejde businessplaner.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.128